Rechten na aankoop niet deugende auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Rechten na aankoop niet deugende auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 18:29

:wave:
Mijn vriend heeft vorige week zaterdag zijn nieuwe auto opgehaald en zijn oude auto hierop ingeruild. Zijn 'nieuwe' auto is er eentje uit 97. Apk loopt tot augustus. Tijdens de testrit liep de auto prima en dus besloot mijn vriend hem te kopen.
Afgelopen zaterdag echter viel de auto tijdens het rijden compleet uit en hij heeft hem niet meer aan de praat gekregen. De garage heeft m vandaag weg gesleept en net belden ze met slecht nieuws, namelijk dat er heel wat mis was met de auto. Hij adviseerde het ding zsm van de hand te doen.

Nu vraag ik me af, kan mijn vriend teruggaan naar de garage om de auto terug te brengen en zijn oude auto mee te nemen? Oftewel wat zijn zin rechten in deze situatie?
Ik snap heel goed dat er risico's verbonden zijn aan het kopen van een tweedehands auto, maar dat het ding na een week gewoon niet start en dat er ontzettend veel aan mankeert kan ook niet de bedoeling zijn imo.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen :)

Anoniem

Re: Rechten na aankoop niet deugende auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:40

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 18:49

Prijs was 650 inclusief inruil oude auto. Normale prijs was 1850.
Ik heb geen idee of de garage aangesloten was bij bovag -O-

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:58

Ik zou contact opnemen met de garage waar je hem hebt gekocht en daar uitleggen dat de auto niet deugd en wat er aan mankeert. Als het een goede garage is zullen ze het voor je oplossen, of eventueel als de oude auto er nog is het geld plus de auto terug geven

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:04

auto van 650valt sowieso niet onder bovag garantie...1850 weet ik niet, maar weet ook niet of dat bedrag wel op papier staat?

Jehebt het conformiteitsbeginsel. Dat houdt in dat het product moet voldoen aan het doel waarvoor je het gekocht hebt. Doet dit dus niet.

Garage zal aanvoeren..auto van 97 kun je verwachten dat er wat gebeurt.

Jullie hebben niet voldaan aan je onderzoeksplicht (keuren), dus ik geef het weinig kans.

Heb het zelf ook gehad, hoor...had auto net een maand, nieuwe APK erop....3 weken later reed ik op de snelweg....remdruk weg...ook handrem deed het niet. is niet grappig kan ik je vertellen,maar ik vond het risico van een rechtszaak te groot en heb mijn verlies genomen (uitlaat bleek ook lek trouwens).

Gewoon ff contact opnemen met de garage en hopen dat ze het netjes oplossen..zo niet, kan je altijd natuurlijk nog een berichtje rond laten gaan op facebook....wil ook nog weleens werken.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:11

Als te bewijzen valt dat tijdens de apk keuring de auto ook al enkele mankementen had (zoals uitlaat en remleidingen bijvoorbeeld, die dan worden gekeurd) kan je de rdw erover bellen. Verder had je vriend zelf een onderzoeksplicht. Volgende keer een onafhankelijk persoon mee nemen of een goede vriend die er verstand van heeft.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:06

Na laten kijken of keuren wil op zon moment ook niks Zeggen. Veel garages die aangeven met nieuwe APK melden de auto als zijnde goedkeur af zonder hem misschien 100% nagekeken te hebben. Ik zou contact op nemen met de garage. Wel een erkend bedrijf neem ik aan? Hoop dat je iets kunt regelen! Succes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:25

Men neme de rechtsbijstandverzekering, leggen hen deze vraag voor, inkl de feiten en de kans is groot dat zij met een heldere oplossing komen.

Dat auto's uit '97 een risico zijn, is flauwekul; dat is een kwestie van correct onderhoud.
Overigens vraag ik me dan wel af wat die auto allemaal mankeert als je vriend het advies krijgt die auto zo snel mogelijk te verkopen.......

IHN schreef:
auto van 650valt sowieso niet onder bovag garantie...1850 weet ik niet, maar weet ook niet of dat bedrag wel op papier staat?

Jehebt het conformiteitsbeginsel. Dat houdt in dat het product moet voldoen aan het doel waarvoor je het gekocht hebt. Doet dit dus niet.

Garage zal aanvoeren..auto van 97 kun je verwachten dat er wat gebeurt.

Jullie hebben niet voldaan aan je onderzoeksplicht (keuren), dus ik geef het weinig kans.

Heb het zelf ook gehad, hoor...had auto net een maand, nieuwe APK erop....3 weken later reed ik op de snelweg....remdruk weg...ook handrem deed het niet. is niet grappig kan ik je vertellen,maar ik vond het risico van een rechtszaak te groot en heb mijn verlies genomen (uitlaat bleek ook lek trouwens).

Gewoon ff contact opnemen met de garage en hopen dat ze het netjes oplossen..zo niet, kan je altijd natuurlijk nog een berichtje rond laten gaan op facebook....wil ook nog weleens werken.

Uitlaat is onderhoud en een lekke remleiding hoeft er niet per se uit te komen bij de APK. Ik heb bij mijn auto meegemaakt dat de remleiding barste tijdens de APK! Er was aan de slangen niks te zien maar ze bleken van binnenuit helemaal rot te zijn. Knappe garage die dat soort dingen eruit haalt.......

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:37

ja, en bij een auto uit 97 weet je dus meestal niet hoe het onderhoud is uitgevoerd...daarbij veel meer kans op slijtage dan bij een veel nieuwere auto...je moet er ook gewoon geluk mee hebben. In een rechtszaak weegt het wel mee, dat je kan worden verweten niet genoeg onderzoek te hebben gedaan omdat er gewoon meer kans is dat er bij een auto uit 97 wat mankeert.

En je begrijpt de intentie van mijn bericht dus niet. Ik geef van de remmen en uitlaat aan, om aan te geven dat er zwaar getild wordt aan onderzoeksplicht...een APK zegt niets, is idd een momentopname (en bij deze auto volgens mij nieteens nieuw gedaan)....overigens begrijp ik je opmerking uitlaat is onderhoud niet echt...ik zeg nergens dat dat niet zo is en ben zelf zo stom geweest er niet onder te kijken....ding was op meerdere plekken volledig doorgeroest...dat gebeurt niet in 3 weken en ik had er nog naar gevraagd...helaas niet op papier laten zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:47

IHN schreef:
ja, en bij een auto uit 97 weet je dus meestal niet hoe het onderhoud is uitgevoerd...daarbij veel meer kans op slijtage dan bij een veel nieuwere auto...je moet er ook gewoon geluk mee hebben. In een rechtszaak weegt het wel mee, dat je kan worden verweten niet genoeg onderzoek te hebben gedaan omdat er gewoon meer kans is dat er bij een auto uit 97 wat mankeert.

En je begrijpt de intentie van mijn bericht dus niet. Ik geef van de remmen en uitlaat aan, om aan te geven dat er zwaar getild wordt aan onderzoeksplicht...een APK zegt niets, is idd een momentopname (en bij deze auto volgens mij nieteens nieuw gedaan)....overigens begrijp ik je opmerking uitlaat is onderhoud niet echt...ik zeg nergens dat dat niet zo is en ben zelf zo stom geweest er niet onder te kijken....ding was op meerdere plekken volledig doorgeroest...dat gebeurt niet in 3 weken en ik had er nog naar gevraagd...helaas niet op papier laten zetten.

Het punt is dat sommige mensen menen dat dingen niet stuk mogen gaan. Dat was niet persoonlijk; je bericht gaf de aanleiding.

Ik heb er hier eentje staan, die zou het nodige mankeren (prijs was er ook naar) nou, die bak mankeerde inderdaad vanalles, maar niet wat ze opgesomd hadden :D Heeft me al met al drie maanden gekost om 'm fatsoenlijk aan de praat te krijgen, maar toen deed ie het ook. Dat ie nu niet meer door de APK komt, komt door een uiterst l*llig defectje dat, professioneel gerepareerd, minimaal 1500 euro gekost zou hebben. Nu kost het mij drie maanden pruts- peuter- en uitzoekwerk, maar hooguit 200 euro aan onderdelen (en ik weet weer een stuk beter hoe m'n auto in elkaar zit). Het motortje van de ventilatie is defect.......

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:49

Zoals ikke al zegt is APK een moment opname! Als bijv direct na de APK je schokbrekerveer knapt, staat dit los van APK! :) dit zijn dingen die je niet kunt zien tijdens APK.

Verder vraag ik me ook af wat er aan de hand is met de auto. Zomaar stoppen onder het rijden lijkt mij zoieZo een bepaalde fout of storing in de motor bijv. Misschien wel de distributieriem die geknapt is bijvoorbeeld.

Klinkt niet als iets wat dmv van keuren naar voren zou zijn gekomen!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:02

LZP -> HTT

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:21

Enige vorm van garantie afgesproken met de garage? Als er heel veel aan mankeert kun je het op verborgen gebreken gooien, maar het wordt hoe dan ook gedoe.