Hoe bestrijd ik muizen op een rat-veilige manier?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Hoe bestrijd ik muizen op een rat-veilige manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 13:56

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben ratten als huisdier. Echter hebben wij ook last van een muizenplaag. Omdat muizen vaak ziektes bij zich dragen, alles kapot knagen en ons hierdoor wakker houden willen we hier weg graag vanaf. Echter willen wij onze ratten geen gevaar laten lopen als ze loslopen. Eerst geprobeerd alles dicht te maken met purschuim, maar ze knagen ernaast gewoon weer een nieuw gat. We hebben muizenvallen geprobeerd, maar ze eten gewoon het aas er vanaf (en we hebben de vallen zo gevoelig gemaakt dat een klein propje papier hem al dicht doet klappen). Muisvriendelijke muizenval knagen ze dwars doorheen. Ratten- en muizengif willen wij eigenlijk niet omdat we niet het risico willen lopen dat er ergens een korreltje achterblijft. Dan blijft alleen de plakstrip over, maar waar haal je die?

Ik vind het verschrikkelijk om de beestjes te doden maar er zit niks anders op. Muizengif lijkt me ook vreselijk voor ze, of gaan ze vrij snel dood? Hebben jullie nog ideeën voor ons? Het worden er steeds meer en zitten ook op het aanrecht/keukenkastjes wat gewoon vies is.

zonnebloem18

Re: Hoe bestrijd ik muizen op een rat-veilige manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:59

Welke vallen heb je al geprobeerd?
Een vriendin van mij gebruikte die bol waar ze alleen in maar niet meer uit kunnen, is van metaal dus kunnen ze zich ook niet uit knagen, met een beetje pindakaas had ze binnen no time 5 muizen gevangen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 14:01

zonnebloem18 schreef:
Een vriendin van mij gebruikte die bol waar ze alleen in maar niet meer uit kunnen, is van metaal dus kunnen ze zich ook niet uit knagen, met een beetje pindakaas had ze binnen no time 5 muizen gevangen.

Oh, klinkt goed! Weet je heel toevallig waar ze die vandaan had? :)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:02

katten :j

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:02

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:03

zonnebloem18 schreef:

Ik vraag mij af wat ze toen heeft gedaan met die levende muizen Het kan een behoorlijke familie zijn.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 14:05

Oh geweldig! Nee wij hadden een plastic val. Ik ga zo even kijken bij de dierenwinkel of ze zoiets daar hebben :)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:06

Ik bedoelde de persoon die het had over een metalen bol :D

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 14:07

JLLN_ schreef:
Ik bedoelde de persoon die het had over een metalen bol :D

Haha ja klopt, ik had het tegen Zonnebloem18 :)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:08

Ohh verwarring! Sorry :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:12

Ze heeft ze 2km verderop in het bos uitgezet, te dichtbij uitzetten en ze zijn zo weer terug.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:13

Ik las dat je een plastic val hebt geprobeerd voor levend vangen. Je hebt ook een metalen val die dichtklapt: Afbeelding

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:18

Je hebt speciaal spul om gaten te dichten, waar ze niet doorheen kunnen knagen. Let er wel op dat muizen al door een gaatje ter grootte van een potlood (diameter) kunnen!

Anders misschien contact opnemen met een erkende ongediertebestrijder? Die kan vast samen met jou kijken voor een rat-vriendelijk plan.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:31

zonnebloem18 schreef:

Toch denk ik dat dit niet werkt, er hoeven er maar 2 over te blijven en met 4 weken heb je een nieuwe kolonie.
Mijn zus heeft ook muizen gehad en die heeft haar hele huis met plakstrips neergelegd , nadeel is dat je de muizen eraf moet trekken waardoor ze eerst half ontveld worden en dan moet je ze zelf nog dood maken.
Heel zielig, vooral als je zwangere moeder muizen ziet, ik zou dus echt gif nemen, met een week was ze ervan af.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:34

Klinkt heel erg maar ik zou ze niet in leven laten.. muizen komen vaak terug is mij vertelt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:50

zonnebloem18 schreef:
Ze heeft ze 2km verderop in het bos uitgezet, te dichtbij uitzetten en ze zijn zo weer terug.

Dit is ook geen muisvriendelijke oplossing. Ze komen in een ander territorium terecht ( = vechten) en daarbij zijn huismuizen geen bos-dieren.
En als ze het al overleven, dan wordt de muizenplaag verplaatst.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:39

Vervelend ongewenste muizen in huis.

Wij hadden vorige winter een muis in huis.
Onze 3 katten lieten demuis gewoon lopen.

Uiteindelijk een muizenval supercat incl lokaas gekocht.
Binnen een paar uur was de muis gevangen.