Moestuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 16:20

Hallo,

Wij zijn van plan dit jaar een moestuin aan te leggen. Super leuk natuurlijk

Maar wanneer kan je het beste inzaaien?, of kan je beter in kweek-bakjes inzaaien en vervolgens verpoten?

We willen graag kruiden, bloemen en groentes.

Iemand tips waar ik aan moet denken?, of dat ik het stuk grond nu moet omspitten en bemesten?

kleinvosjeJarig

Re: Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:28

Ga eerst eens naar het tuincentrum, en kijk wat je precies wilt hebben. Er zijn heel veel zakjes met zaad te verkrijgen. Op de achterkant van zo'n zakje staat hoe je het beste kunt zaaien en wanneer. Begin niet te ingewikkeld, bonen doen het altijd wel goed, net als sla. Wat je met de grond moet doen is erg afhankelijk van de grondsoort waar je op wilt verbouwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:02

Heb je er tijd genoeg voor (over), want een moestuin goed bijhouden gaat veel tijd inzitten.
Zaaien zou ik zelf niet doen of je moet heel veel opbrengst willen hebben. Gewoon bij een tuincentrum wat voorgekweekte plantjes kopen.
Sla, bonen, erwten zijn makkelijk, bloemkool wordt al moeilijker. Broccoli en spruiten zijn ook leuk.
Tomaten en aardappels is ook goed te doen.

De grond moet lekker los zijn, dus als je dikke vette klei hebt moet je er iets doormengen. Is het arme zandgrond dan moet er ook iets door.
Persoonlijk leg ik over de aarde graag een stuk antiworteldoek, dat scheelt zó in onkruid wieden :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:12

Het moestuin-topic :)
[VT] De eetbare tuin

Ik ben vorig jaar met mijn moestuin begonnen, en dit jaar wordt hij weer een stukje uitgebreid :)
Zelf had ik het meeste succes met de tomaten, peultjes, bloemkool en broccoli. En de aardbeien natuurlijk :D ik heb een groot stuk met aardbeien. Onder worteldoek inderdaad, dat is ideaal. En dit jaar ga ik vitragegordijn over een deel van de tuin heen spannen, want zonder bestrijdingsmiddelen hebben de rupsen en wortelvliegen en koolvliegen de groente eerder op dan jij zelf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:29

Op VT staat een topic waar je al je vragen kwijt kunt over de moestuin.
[VT] De eetbare tuin
Vandaar dat ik hier een slotje plaats.