Welke boom in de achtertuin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Welke boom in de achtertuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 13:42

Zojuist hebben wij onze prachtige fluweelboom van 7 meter hoog af moeten zagen omdat deze dreigde door de achtergevel naar binnen te vallen |( Hij had met een storm in oktober al een tik gehad en stond angstvallig scheef, maar de stormen daarna hebben hem echt de das om gedaan, ondanks stutten is hij vannacht weer een halve meter dichter naar het huis gekanteld :(:) Dus: in stukjes de open haard in.

Nu hebben we wel een flinke ruimte in de tuin waar ik wel weer heel graag een boom terug wil. Maar: ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer, dus wat voor een boom...? Misschien heeft bokt nog goede ideeën.

De boom staat op een meter of 5 van de achtergevel op de zuidkant en mag wat schaduw geven, maar liever geen heel dicht bladerdak. We zitten op een duinrug, dus zandgrond. Met zuidwestenwind staat de boom in de wind (en wat hebben we nu het meeste aan de kust...). We hoeven geen rekening te houden met buren, maar ik heb liever geen boom van 10 meter in de achtertuin. Ik zou graag een fruitboom willen, maar vraag me af of een enkele fruitboom voldoende vrucht geeft om lol van te hebben. En ik zou graag een boom hebben die dieper wortelt, want de fluweelboom wortelt heel oppervlakkig en dat bleek dus een probleem.

Bomenexperts op bokt met :)*

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:49

als je een fruitboom neemt, moet je erop letten dat hij zelfbestuivend is, of welke soort fruitbomen (mag ook een sierappel zijn) bij de buren in de tuin staan.

James Grieve, Jonathan,(deze twee vooral aan te raden) Zoete Kroon, Luntersche Pippeling, Conference, Gieser Wildemans, Opal (pruim, ook een aanrader!) Zijn zelfbestuivend. Laat je niet misleiden door de informatie op een label bij een welkoop/bouwmarkt! Bestuiving zorgt altijd voor meer en grotere vruchten.

Wil je één grote boom, of meerdere struiken?

Probeer als het even kan, niet op precies dezelfde plek te planten, en meng compost door de grond.

In welke regio woon je?

Kaka

Re: Welke boom in de achtertuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 13:55

Thanks voor de info! Ik woon in Beverwijk, dus westkust en op een duinrug. De boom kan een meter naast de plaats waar de oude boom stond gepland worden, geen probleem. Ik geloof niet dat onze buren fruitbomen hebben, ik was wel al van plan om in de voortuin lei-appelbomen te planten, helpt dat? Ik heb op die plaats het liefst 1 boom, verder in de tuin staan al wat struiken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:01

Ik heb zelf een pruimenboom, vind ik echt een gave boom, is lekker grillig en heeft niet een heel dicht bladerdak, naar mijn idee hebben de buren aan bijde kanten geen pruimenboom maar wij komen ieder jaar om in de pruimen, wel is het jammer dat hij maar kort bloesem heeft.
Koop wel een wat oudere boom, is miss een stuk duurder maar met een jonge boom geld vaak het gezegde; boomje groot plantertje dood.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 14:18

Die pruim Opal ziet er idd wel erg tof uit. Houdt van zon en niet te natte grond. Sounds like a plan. Ondanks dat hij zelfbestuivend is zouden we eigenlijk een 2e neer moeten zetten, of de buurman een pruimenboom cadeau geven voor zijn verjaardag.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:00

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:07

Houd er rekening mee dat fruit als pruimen en peren flink wat wespen gaat aantrekken zodra het begint te rijpen. Ik heb ze in mijn weide staan en daar heb ik er weinig problemen mee, maar ik zou zulke bomen echt niet in mijn tuin willen hebben... :=
Wat ik wel een hele leuke fruitboom voor in de tuin vindt is een kersenboom. Heb direct achter de stallen een Hedelfinger staan. Tegen de tijd dat die rijp worden staat de hele buurt bij mij kersen te plukken, heerlijke dingen! :9

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:11

Fruitbomen doen het notoir slecht op zandgrond. Het zijn echte zware (klei-)grondliefhebbers. Ook moet je rekening houden met de zoute lucht als je zo dicht op de kust zit.
Ik zou zelf in de richting van de Japanse Esdoorns zoeken. Daar zijn zoveel verschillende cultivars van dat er altijd wel één qua grootte en bladvorm/-kleur aanspreekt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:17

eens met schuimpie, hier 2 pruimenbomen in de achtertuin maar man oh man wat een wespen!
Als je kinderen of honden hebt echt heel onhandig en voor jezelf ook niet zo prettig in de zomer.
Komt wel degelijk heel veel fruit vanaf (paps heeft er 14 liter pruimenwijn van gemaakt :p ) maar wij eten ze dus niet door al die wespen die erop af komen.
De appelboom heeft er hier geen last van, ruikt minder zoet natuurlijk.
Kersenboom heb ik ook maar is nog jong dus hangt niets aan nog en de perenboom wordt niet bestoven dus groeit helaas niets aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:21

Ik zou ook voor een fruitboom gaan en als je iets kiest wat niet te groot wordt, kun je er vast ook wel 2 kwijt.
Maar ik vraag me af of die zo blij zijn met jouw bodemgrond en kustlucht, je zou dan in elk geval de bodem flink moeten verbeteren.

Waarom niet opnieuw zo'n fluweelboom als je die zo mooi vond? Zet je hem 2 meter verder van de gevel af en een flinke boompaal erbij dan moet dat toch wel lukken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:15

Wij hadden in de tuin twee pruimenbomen van twee verschillende soorten staan (ideaal, want de ene waren iets eerder rijp dan de anderen), een appelboom Groningse Kroon en een perenboom. Deze deden het allemaal erg goed, maar wij zaten inderdaad wel op redelijk zware kleigrond.. Ik vond het zelf altijd erg lekker om even een pruim van de boom te plukken, de appels gingen vaak naar de pony's of andere dieren, en een deel de taart in, want die waren te zuur.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 16:40

Nogmaals dank voor het alle ervaringen. Hmm, fruit is dus lastig op onze grond. Had ik niet verwacht, want licht fruit (bessen, frambozen, bramen enzo) tieren echt welig op onze arme grond. We kunnen wel extra bemesten en mulchen, ik ga eens uitzoeken of dat werkt.

@Annelies: de fluweelboom was hartstikke mooi, maar wortelt heel oppervlakkig en staat daarom niet zo vast. Bovendien is het net onkruid, het schiet overal in de tuin omhoog.

De fluweelboom trok ook heel veel wespen aan, dat vond ik op zich niet zo'n probleem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:42

Met pruimen valt dat ook wel mee als je er op tijd bij bent, het trekt pas wespen aan als het gaat rotten.
Maar als je echt binnen enkele meters van de boom een terras hebt waar je vaak zit, dan zou ik het toch niet aanraden. En wanneer je kinderen hebt die rondom de boom spelen, moet je het zeker niet doen of heel strak alles rapen/harken.
Dan is een appel of peer een betere keuze.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 15-02-14 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:43

Ik ben dol op kersenbomen.. Mooie bloesems, mooie bladeren, groeit mooi dicht. Ben heel blij met onze twee boompjes in de achtertuin, nadat een wilg van 25 meter hoog weg is gehaald en wij zo op de openbare weg uitkeken ipv naar een met groen omhulde vijver..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:56

Wortelopschot maken doen pruimenbomen trouwens ook. Als je dat vervelend vindt moet je ook geen pruimen nemen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 17:29

Dat is inderdaad nuttige informatie die ik ook nog niet elders gelezen had. Geen idee of het net zo erg is als met die fluweelboom, want daarbij bleef ik steken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:30

Pruim maakt inderdaad ook flink opslag, maar je kunt daar wel stekken van maken en uitdelen aan familie :))
Maar voor een strakke achtertuin niet handig.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 19:45

En aan de buurman zodat die boompjes elkaar mooi kunnen bestuiven *D Maar dan moet zo'n boompje het natuurlijk wel doen.

Ik zie hier in de omgeving wel de nodige appelbomen staan, van een aantal weet ik dat die afgelopen najaar ook veel vrucht hebben gegeven. Appelbomen lijken het dus wel aardig te doen. Ik ga eens bij een lokale bomenkweker langs voor meer info. Ik wil het idee van fruitbomen nog niet opgeven.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:46

Ik vind wat wespen betreft het juist wel meevallen met mijn pruimenboom, wel plukken wij de pruimen als ze nog net niet rijp zijn en dus nog niet zoet beginnen te ruiken, want dan komen er niet alleen wespen opaf maar ook vogels en andere beesten.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:22

Een moerbei misschien? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:27

Amandelboom Prunus Dulcis
Nuttig en aangenaam, ruikt lekker en geeft vruchten=amandelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:15

Kaka schreef:
En aan de buurman zodat die boompjes elkaar mooi kunnen bestuiven *D Maar dan moet zo'n boompje het natuurlijk wel doen.

Ik zie hier in de omgeving wel de nodige appelbomen staan, van een aantal weet ik dat die afgelopen najaar ook veel vrucht hebben gegeven. Appelbomen lijken het dus wel aardig te doen. Ik ga eens bij een lokale bomenkweker langs voor meer info. Ik wil het idee van fruitbomen nog niet opgeven.

Maar er zijn toch zeker wel fruitbomen die het bij jou ook goed doen.
Het zijn dan wel geen bomen, maar een aantal bessenstruiken gedijen prima op zandgrond langs de kust.