Na overlijden huis onbewoond -> bruikleen, hoe werkt dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rauka

Na overlijden huis onbewoond -> bruikleen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 20:08

Ik ben op internet aan het zoeken maar ik kom er niet uit.

De vader van iemand in mijn omgeving is overleden en het huis van de vader staat nu dus leeg. Het huis wordt verkocht, tot die tijd willen de erfgenamen graag dat het bewoond wordt. En de bedoeling is dat ik dit ga doen.

Maar nu? Ik ben op internet aan het zoeken gegaan. Kan ik me inschrijven op dat adres? Gemeente gebeld, telefoniste zei eerst ja maar ging dat vervolgens navragen en daar wordt ik nog over teruggebeld.

Leegstandswet valt het niet onder (daarvoor moet het eerst minimaal 6 maanden leeg staan). Ik wil het huis gewoon in bruikleen nemen. Valt dat onder anti kraak? Moet anti kraak perse via een organisatie geregeld worden zoals adhoc of interveste? Of kan ik dat gewoon met de erfgenamen regelen? En zet ik alle rekeningen (gas/water/licht) dan op mijn naam? Of gaat dat via de erfgenamen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

karuna
Drukke kabouter

Re: Na overlijden huis onbewoond -> bruikleen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:11

Je kunt het huis toch van ze huren voor een symbolisch bedrag. Dan kunnen gas licht water op hun naam of de jouwe. Net als de gemeentelijke lasten en zo. Eventueel betaal jij het huurdersdeel en krijg je het van de erfgenamen weer terug. Wel overleggen met een eventuele hypotheekverstrekker ivm huur al zijn die er veel gemakkelijker in geworden.

Geen idee of je er ook gratis in mag wonen, waarom niet eigenlijk?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:24

Probleem van als je het op een normale manier huurt, is dat je (ts) huurbescherming geniet. Op zich geen probleem, want ik neem aan dat de partijen elkaar vertrouwen en ts de huur dus zal opzeggen als een serieuze koper zich meldt.

Heb je al informatie ingewonnen bij de huurcommissie?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:42

Er moet geen huurovereenkomst komen, maar een bruikleenovereenkomst. Dat houdt in dat jij geen vergoeding betaalt, allen wat je gebruikt aan gas licht en water. Doe je dat anders, dan is er sprake van huur, dus huurbescherming.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:58

Het huis van mijn moeder wordt momenteel tijdelijk bewoont door mijn nichtje....
Wij hebben een contractje laten opstellen bij de makelaar.
Wel even vragen of de bank akkoord gaat....maar over het algemeen..leegstand is achteruitgang en komt de verkoop niet ten goede

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 12:13

bedankt voor de reacties! Heeft me weer een stapje verder geholpen :)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:17

Rust er een hypotheek op het huis? Sommige hypotheekverstrekkers hebben ook zo hun eisen namelijk.