wonen bij umts mast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spekenham

wonen bij umts mast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:36

hallo,

wij hebben een dilemma:

wij hebben een voor ons ideaal huis op het oog waar nu de vr prijs 3 ton onder getaxeerde waarde ligt.

we zien het huis ook als een investering voor onze oude dag en willen er nu eigenlijk heel graag in wonen maar......
op zo'n 100 meter staat een umts mast ongeveer 30-40 mter hoog , zonde vh huis want achter de mast ligt een soort uitlaatgebied voor honden en dan een doorgaande weg als ze de mast 300 meter op hadden geschoven had het niemand in de weg gestaan maar nu.....

ikzelf wil niet onder die mast wonen ondanks dat ik heel internet uitgeplozen heb over gevolgen vh wonen op korte afstand ben ik niet overtuigd dat het geen problemen geven kan, ik ben niet bang op de korte termijn maar meer het langere termijn effect wordt op internet ook maar vaag over gedaan.

mijn vraag is wie kan betere bronnen geven om de juiste informatie uit halen?

Achteraf denk ik ook dat het huis 3 ton gezakt is omdat die mast daat staat wie heeft zelf een huis gekocht of verkocht en daar met die mast een probleem ondervonden?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:10

Ben je niet bang dat je alles gaat wijten aan die mast - hoofdpijnen, ziekte, en als je over 20 jaar kanker zou krijgen, dat ook? Als je daar zulke twijfels over hebt ga je waarschijnlijk nooit helemaal gerustgesteld worden, of wel?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 12:13

ja idd daar ben ik ook bang voor, ik denk dat je nooit helemaal gerust erop kunt zijn maar er wordt zo verschillend over bericht op internet dat ik soms twijfel of het wel allemaal klopt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:15

Persoonlijk zou dat voor mij een reden zijn om het niet te doen!
Info is inderdaad nogal vaag. Maar ik zou het risico niet willen nemen en ook precies wat dani zegt!
(en als je dan nagaat dat een aantal jaar terug bewoners van een bepaalde wijk onder van die masten een schadevergoeding hebben gekregen na járenlang touwtrekken, vind ik dat ook wel wat zeggen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:15

Niet doen. Ze(overheid) weten nog steeds of laten nog steeds onvoldoende info los over UMTS. Kijk maar naar het asbestos verhaal.

Dani

Re: wonen bij umts mast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:17

Dan zou ik het niet doen. Want het lijkt me niet fijn leven als je je altijd onprettig voelt in dat huis, of als je een ernstige ziekte krijgt en denkt 'oh, had ik hier maar nooit gaan wonen, dan was dit vast niet gebeurd.'

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 13:00

mijn keus staat vast ik kan niet in mijn achterhoofd die mast hebben en dan toch een "gelukkig"nieuw leven daar opbouwen.

Huis is super, prijs is super, maar de gezondheid van mijn gezin is me alles waard,

ga het maar niet doen, zijn genoeg alternatieven ik denk ook dat dit de reden is waarom dat huis nu nog niet verkocht is terwijl prijs echt niet hoog is.

Makelaar begrijpt me ook niet en ziet er helemaal geen kwaad in, is eigenlijk niet zo'n beste zaak vind ik, als ik aangeef dat ik me er niet prettig bij voel moet hij toch aangeven dat je alleen moet kopen als je er volledig achter staat!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:07

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:25

Hou er alleen wel rekening mee dat heel nederland vol staat met dat soort masten en er steeds meer bijkomen!! Ik vind het heel goed dat je er rekening mee houdt hoor, maar die masten schieten als paddestoelen uit de grond en het is niet gezegd dat er bij een ander huis geen mast in de buurt gaat komen!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:28

Suusje1986 schreef:
Hou er alleen wel rekening mee dat heel nederland vol staat met dat soort masten en er steeds meer bijkomen!! Ik vind het heel goed dat je er rekening mee houdt hoor, maar die masten schieten als paddestoelen uit de grond en het is niet gezegd dat er bij een ander huis geen mast in de buurt gaat komen!

Dit dacht ik ook.
Nu weet je waar hij staat.

Vergeet ook bij angst je mobiel niet uit te zetten en je wifi in huis.

Ik geloof zeker dat stralingen ongezond zijn. Maar ze zijn overal om ons heen we ontkomen er niet aan.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 13:49

ja maar als ik op de plattegrond kijk naar de masten die er momenteel staan staan er in mijn woonplaats maar twee dus is wel toevallig dat daar net dit huis staat.

Die masten die er staan dekken heel het gebied dus lijkt me sterk dat daar dan nog meer masten bijkomen.

Zoveel umts masten staan er niet hoor in dorpen ( stad een stuk meer) valt best mee

gelukkig staan er wel genoeg huizen te koop vast ook wel die ver genoeg uit de buurt zijn.

ben helemaal niet bang voor "gewone"straling" uit mijn omgeving,maar ik ga het liever niet opzoeken en een mobiel kan ik evt. wegleggen ofzo maar is toch lastig om steeds uit je huis te gaan.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:43

Hehe, ik lach me altijd zo rot.

Op dit moment straalt er keihard door jouw lichaam heen:

90,7MHz Arrow Jazz FM
92,6MHz Radio 2
96,8MHz 3FM
101.2MHz Sky Radio
102.1MHz 538 Radio
103.2MHz Veronica
800MHz KPN 4G
800MHz Vodafone NL 4G
895-905MHz Vodafone NL 2G
905-915MHz T-Mobile NL 3G
915-925MHz KPN 2G/3G
1800MHz T-Mobile NL 2G
1800MHz KPN NL 2G (niet overal)
1800MHz KPN NL 4G
1800MHz T-Mobile NL 4G
1800MHz Vodafone NL 4G
2100MHz Vodafone NL 3G
2100MHz T-Mobile NL 3G
2100MHz KPN 3G
2600MHz (alleen in Eindhoven en Maastricht) Vodafone NL 4G

En daarnaast op 2,4GHz en 5GHz nog wat wifi.

Je telefoon uitzetten gaat echt he-le-maal niets uitmaken :)

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 17:30

nou en wat wil je met je rijtje nu zeggen.

is me niet helemaal duidelijk, ik ben echt geen "'groene' die overal problemen in ziet maar om er nu juist met me neus er bijna bovenop te gaan wonen is toch echt wel even wat anders.

die reactie van jou is denk ik ook wel een beetje overdreven.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:46

Ik zou er zelf geen probleem van maken, ik zou niet eens weten waar er hier UMTS Masten staan (ja, nu wel omdat ik het net opgezocht heb) maar ik woon in regio Rotterdam en de masten vliegen je hier ongeveer om je oren :P dus een beetje straling meer of minder zal mij ook niet deren :P Maar jij geeft zélf al aan je er niet goed bij te voelen en bang te zijn voor de straling, en in dat geval zeg ik: bij twijfel niet doen.

Ik zou niet in een huis willen wonen waar ik me al in het begin niet goed bij voel. Dan gaat het nooit een fijn huis worden en volgens mij zou je dan inderdaad ieder hoofdpijntje (al dan niet terecht..) aan die mast wijten en denk je constant "zie je wel! Had ik nou maar niet.." enzo :)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:48

Er wordt in dit topic gesuggereerd dat straling alleen in de buurt van een mast aanwezig is. Dat is simpelweg niet waar, sterker nog door de modulatie van antennes kan de veldsterkte iets verder van een antenne zelfs hoger uitvallen dan pal naast de mast. Daarnaast wordt gesuggereerd dat als je angst heb je je telefoon en wifi uit moet zetten. Dáár reageer ik op met een lijstje (en dit is nog LANG niet alles, denk aan P2000, C2000, communicatie met vliegtuigen, KPN Digitenne etc), met de melding dat je eigen apparatuur uitzetten 0,0 invloed zal hebben.

Kijk bijvoorbeeld naar mijn situatie. KPN 2G komt vlak naast de mast met -100dBm binnen. 150 meter verder is de sterkte nog veel hoger, namelijk -84dBm (des te lager het getal des te sterker het signaal). Dichterbij een mast wonen hoeft dus niet verkeerd te zijn.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:55

Choiix schreef:
Kijk bijvoorbeeld naar mijn situatie. KPN 2G komt vlak naast de mast met -100dBm binnen. 150 meter verder is de sterkte nog veel hoger, namelijk -84dBm (des te lager het getal des te sterker het signaal). Dichterbij een mast wonen hoeft dus niet verkeerd te zijn.

Logisch eigenlijk :) Als je op 500m van een geluidswal langs de snelweg gaat staan hoor je deze ook veel sterker dan vlak achter het ding.. Nooit bij stilgestaan :+

Voor mij zou een mast in m'n achtertuin ook vooral een "lelijk ding" zijn waardoor ik een huis misschien niet zo interessant vind, maar voor TS zeg ik echt Als je toch al twijfelt gaat het nooit een fijn plekje worden, denk ik..