Welk navigatiesysteem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Welk navigatiesysteem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 00:01

Ik wil een nieuw navigatiesysteem voor in de auto kopen, maar weet niet naar welke ik het beste kan kijken. Ik heb er nu eentje (geen idee welk merk zo uit mijn hoofd, en aangezien het sneeuwt als een tierelier en ik lekker onder een dekentje op de bank hang, heb ik geen zin om door de sneeuw naar de garage te lopen om te kijken :D ) die het op zich wel doet, maar altijd eeuwen nodig heeft om satellieten te vinden. Soms ben ik al 20 minuten onderweg (en dus al halverwege het doel, ik kijk gelukkig meestal vantevoren op een routeplanner) voordat ie eens begint met navigeren. Schiet niet op.
Ik heb me laten vertellen door verschillende mensen met een TomTom dat die ook niet geweldig zijn, en dat die ook vaak héél lang nodig hebben voordat ze eindelijk gaan navigeren. Bovendien schijnen de updates vaak niet genoeg te zijn, heb je de nieuwste erop gezet, vindt ie de weg nog steeds niet.
En vooral nóóit meer een Medion, wat een klötemerk en klöteservice hebben die.

Dus, heb je goede ervaringen met andere merken als bovengenoemd, dan hoor ik het graag! Het enige waar het ding aan MOET voldoen is: simpel in gebruik en heel Europa moet er op staan zonder dat je geheugenkaartjes moet wisselen of een andere actie moet ondernemen. Als ik een ander land in rij, moet ie het gewoon meteen doen. Inclusief heel Scandinavie.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:20

Navigatie hangt af van een aantal zaken:

Heb je een warmtewerende voorruit?
Heb je voorruitverwarming?

Daarnaast: update je de gpsfix wel eens op de computer?

Ik heb een al wat oudere TomTom GO 740 LIVE, wat mij betreft de ultieme tomtom. Kaarten nog zelf "educatief" aan te passen en ook verkeersinfo. Door 1x per kwartaal een nieuwe kaart te installeren en daarbij ook de QuickGPSfix te installeren doet mijn NAVI het zonder uitzondering binnen een minuut en 9 van de 10 keer binnen 20 seconden. ALLE rampverhalen van slechte satellietverbindingen bij TomTom apparatuur liggen aan 1. Geen recente gpsfix 2. Warmtewerende voorruit en 3 voorruitverwarming. Al sinds de One gebruikt tomtom prima gps chips, alleen de dikbuikjes waren slechter.

Dus als je nu een tomtom hebt, ga ik graag de uitdaging aan die beter te laten werken ;)

Alleen TomTom en Garmin hebben eigen apparatuur. Navigon, Mio, Medion etc is allemaal Windows CE en dus allemaal even goed of slecht qua satelliet ontvangst. Allemaal SirfIII GPS chip die TomTom ook in alle One, Start en XL modellen heeft gebruikt.

Let er wel op dat je er een koopt met lifetime map updates, de meeste fabrikanten hebben dat inmiddels. Ik weet niet of je een ING rekening hebt maar de rentepuntenwinkel heeft een goede aanbieding van tomtoms, als het in je budget past is de Go 1005 LIVE een leuke. Zit ook 3 jaar lang file info bij.

Kaartupdates komen bij zowel Garmin als TomTom meerdere keren per jaar, TomTom 4x en Garmin meen ik 6x. Ter illustratie: een rotonde in Oegstgeest opgeleverd 12-2014 zit al in de 920 versie kaart van 11-2014. Soms is het pech, soms heb je geluk. Verschil tussen verschillende fabrikanten is dat iedereen behale TomTom gebruik maakt van NavTeq (tegenwoordig HERE Maps) en TomTom van het door hun gekochte Tele Atlas. De ene keer is de ene sneller dan de andere :)

pillow

Re: Welk navigatiesysteem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:28

Ik heb een Garmin en die bevalt uitstekend. Heel duidelijk en supersnel

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 00:37

Choiix schreef:
Navigatie hangt af van een aantal zaken:

Heb je een warmtewerende voorruit?
Heb je voorruitverwarming?

Daarnaast: update je de gpsfix wel eens op de computer?

Nee
Nee
En nee, ik heb geen idee wat dat is :D

Choiix schreef:
Door 1x per kwartaal een nieuwe kaart te installeren en daarbij ook de QuickGPSfix te installeren doet mijn NAVI het zonder uitzondering binnen een minuut en 9 van de 10 keer binnen 20 seconden.
Dat wil ik ook!

Choiix schreef:
Dus als je nu een tomtom hebt, ga ik graag de uitdaging aan die beter te laten werken ;)
Nee, geen TomTom.

Choiix schreef:
Alleen TomTom en Garmin hebben eigen apparatuur. Navigon, Mio, Medion etc is allemaal Windows CE en dus allemaal even goed of slecht qua satelliet ontvangst.

Navigon, dát is m, die heb ik!

Choiix schreef:
Ik weet niet of je een ING rekening hebt maar de rentepuntenwinkel heeft een goede aanbieding van tomtoms, als het in je budget past is de Go 1005 LIVE een leuke. Zit ook 3 jaar lang file info bij.
Nee, geen ING. Woon in Duitsland, de apparatuur is hier sowieso goedkoper.

Maar... volgens jou moet ik dus een TomTom hebben omdat dat zo geweldig is. Ik heb alleen meerdere negatieve dingen over de tomtom gehoord en kuren van die dingen zelf gezien.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 00:38

pillow, Garmin dus... en Choiix gaf al aan dat deze ook eigen apparatuur heeft...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:46

Hier ook een Garmin. Wel een oude maar onlangs geupdate en hij weet nu alles weer te vinden. Gaat al jaren mee, is heel simpel te bedienen en de service schijnt ook goed te zijn. TomTom ben ik zelf ook geen al te grote fan van.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:46

Ik heb een garmin nuvi en die bevalt mij heel goed. Makkelijk in gebruik, vindt satelieten snel en brengt me overal naar toe

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:55

Wij gebruiken tegenwoordig de navigatie op onze smartphone (samsung S3, via Google mapps). Ik heb zo'n oplader voor in de auto gekocht en een standaard waar die in kan.

Het fijne aan via je mobiel is dat hij altijd up-to-date is. Daarnaast kan je ook heel makkelijk navigeren naar dichtstbijzijnde benzinepomp, eetgelegenheid enz. Ook kan je heel makkelijk enkel de naam van bijvoorbeeld de rijvereniging intypen en dan vind hij automatisch het adres erbij.

Je moet dan natuurlijk wel zo'n telefoon hebben. Maar ik vind het vele malen beter dan met onze oude tomtom.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 01:08

Mijn telefoon wil ik daar niet voor gebruiken. Ik ga eens kijken naar een Garmin!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 01:49

Ik denk dat een Garmin nüvi 2545LMT wel wat voor me is. Maar nergens staat wélke 22 landen er dan al op staan...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 02:02

Hier een tom tom XXL....lekker groot,heel Europa dr in,flitsers,verkeers info,en hij leert van zn fouten......als jij standaard een andere route rijdt neemt hij het over,,,

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 02:16

En niet de problemen die boven genoemd zijn, doet er nooit lang over om een satelliet te vinden en begint te navigeren? Geen start-problemen? (hier twee tomtoms die regelmatig niet aan willen, maar deze zijn beide al wat ouder)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 02:21

Nee hoor,ik rijdt beroepsmatig door heel Europa,en nooit problemen.....alleen de baterij wordt wat minder,je moet m constand onder stroom houden,maar dat levert geen problemen op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 02:42

Dat moet ik met mijn Navigon ook, die doet het tegenwoordig niet langer dan 2 minuten zonder kabel... :)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:44

Enige waar je bij Garmin op moet letten is dat hij hotfix ondersteunt. Doet hij dat niet krijg je na een jaar dezelfde ellende als jij nu hebt :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:47

Ik navigeer altijd op mijn telefoon. Zuigmapje op de voor ruit.....google maps aan zetten en voila.....in no time kan ik gaan rijden.
Altijd up to date en verder geen gedoe.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:00

Gebruikt een telefoon niet heel veel data???

Navigon was ook hier bagger, duurt inderdaad een half uur voordat hij wist waar hij was....
Keer terug geweest in het eerste jaar voor garantie maar geen verbetering. Na dat jaar ging hij niet meer aan en via mail geklaagd, geen reactie! ook fijne service dus.

Oudere Tomtom waarbij je kaarten moest kopen, updates dan (die heb ik nu) of regelmatig een abonnementje nemen, je blijft dus uitgeven.
En nu een Garmin die prima bevalt. Even weer wennen aan andere layout maar hij doet het prima!
Je moet wel kijken voor welke landen je hem wilt, eventueel een kaart bijkopen, b.v. voor vakantie in USA kan geloof ik ook.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:22

Het valt echt heel erg mee met het data verbruik op de telefoon.
Een echte navigeer kost echt veel meer

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:25

Klopt, maar TS woont in Duitsland. Tenzij ze Telekom.de heeft heeft ze dus wat minder aan navigatie op haar telefoon want buiten de stad hebben E-Plus, O2 en Vodafone niet echt denderend 3/4G bereik. Telekom.de ook niet overal maar in ieder geval een stuk beter...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:28

Mijn oude Tomtom deed op het laatst - niet toen ik hem net had - ook heel lang over het vinden van de route, maar ik weet dat dat ligt aan het feit dat je'm niet regelmatig update (dat lukte niet meer, mijn heel oude tomtom en nieuwe PC waren het daarover niet eens). Nu heb ik een nieuwe tomtom en die doet het gewoon weer normaal. Dus als je de updates dan bij houdt, dan zou er geen probleem moeten zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:33

Hier ook een GArmin Nuvi (de 1340) met lifetime kaartupdate. Mega fijn ding! Lekker snel en simpel in gebruik.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 10:39

Wat is hotfix?

Ik wil mijn telefoon niet voor navigeren gebruiken, dat gaat m niet worden.

Hannahfrouk, twee vriendinnen hebben tomtom, doen regelmatig die updates, maar hebben hetzelfde probleem. Ik vraag me echt af of dat wel aan updaten ligt, dat is toch alleen maar voor kaartmateriaal?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:51

Ik weet niet hoeveel je onderweg bent TS,maar als je het ding dagelijks gebruikt,en dan ook nog bijna de hele dag,is het formaat erg belangrijk.
Kies in dat geval in iedergeval voor een XXL uitvoering.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:09

Hier ook een Tom tom en super tevreden mee.
Duurt echt niet lang voordat hij de satellieten heeft en route (her)berekenen is erg snel.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:15

Ik heb nu een garmin en ben er best tevreden over.
Vind onmiddelijk z'n satelieten en als je eigenwijs een andere route neemt herberekend hij binnen de minuut.
Wat ik vooral handig vind is dat hij het adres ook daadwerkelijk vind :+ .
Hiervoor had ik een tomtom en die kende al die kleine gehuchten niet eens, dus had er hier niets aan.
En vermits 'bij grote boom links en volgend maisveld rechts' nu ook niet de handigste routebeschrijvingen zijn, heb ik een andere gps gekocht.

De tomtom was op het einde ook echt helemaal de weg kwijt. Bleef bij hoog en bij laag beweren dat ik in het water zat en dichtstbijzijnde weg moest zoeken, terwijl ik gewoon op de autostrade reed.

Tomtom was wel beter/duidelijker in stadgebied dan de garmin. Maargoed, ik woon tussen de velden.
Tomtom was bij mij ook niet trager met satellieten vinden of herberekenen.

De 'go back home' functie is ook goud waard als ik compleet verloren gereden ben hier in de buurt.