Huren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Huren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 11:59

Beste Bokkers,

Sinds enige tijd kriebelt het ontzettend om op mezelf te gaan wonen. Ik sta niet ingeschreven helaas.
Dus de keus is huren in de vrije sector of kopen.

Vrije sector huur is in deze omgeving erg duur dus wat dat betreft is kopen aantrekkelijker.
Maar als je koopt zit je er aan vast en ik ben 27 en single dus mijn situatie kan nog veranderen en zie een restschuld dan ook niet echt zitten. En een appartement lijkt mij lastiger te verkopen dan een woonhuis zeker in deze tijden.

Het liefst zou ik gewoon een 2 kamer appartementje huren in de omgeving waar ik nu woon (Hoofddorp) en dat onder de €800 in de maand.

Kortom waar moet ik zoeken? Hoe pak ik het aan?
Ik heb er echt 0,0 verstand van...

groetjes Danielle

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:11

Wij huren ook via vrije sector. Het is wel prijzig maar als ik zie wat voor mooi plekje + goede voorzieningen we ervoor terug hebben gekregen is het een prima (tijdelijke) oplossing.
Toen we destijds wilden gaan huren liepen we bij veel verhuurders tegen inkomenseisen aan die niet onderdeden aan de eisen voor een hypotheek |o . Uiteindelijk wel een verhuurder gevonden die die eisen niet stelde. We willen volgend jaar wel gaan kopen.

Tip: spreek je netwerk aan, de kans is groter dat je via-via wat vindt!

Hutcherson

Re: Huren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:39

Kun jeniet in een ander dorp of stad huren? 800 euro voor een 2 kamer appartement vind ik namelijk erg veel. Persoonlijk, als je vrij stabiel werk hebt(dus 1 jaar contract of vast contract) en je verdiend redelijk goed, dan zou ik toch het kopen overwegen.
In principe is huren, betalen om te mogen wonen. Kopen is betalen aan iets wat ooit helemaal van jou wordt. Snap je?
Zeker omdat je alleen bent zul je geen geweldig vrijstaand woonhuis kunnen kopen met gigantische tuin(tenzij je echt heel veel verdiend).. maar zeker wel een leuke woning.
Ook zou een eventuele toekomstige partner zo bij je in kunnen trekken of wat dan ook.
Huur kun je inderdaad zo opzeggen maar zoals ik al zei: je betaald dan om te mogen wonen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch echt naar kopen. Ook zou je dit kunnen opknappen en eventueel doorverkopen(dit gaat neit zo makkelijk als ik het nu typ:P)...
In principe is een hypotheek krijgen niet onwijs makkelijk, en eerst moest je een vast contract hebben voor een hypotheek maar ivm de crisis(en niemand die een vast contract kreeg nog).. is dat veranderd in 1 jaar contract plus een verklaring van de baas..

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:54

Ik heb een vast contract. Maar zo voor het eerst zou ik graag willen huren. Kopen kan altijd nog.

Van mij part is het een 1 kamer appartement.

Mijn vraag is eigenlijk welke sites niet te dure huurwoningen aanbieden 1 of 2 kamerappartementen?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:16

Kopen is ook niet per se meer cashen in deze tijd hoor Roycemack. Zeker in de situatie van de ts waarin ze niet weet of ze jaren en jaren blijft zitten. Dikke kans dat je inderdaad met een restschuld komt te zitten, waardoor je uiteindelijk dus ook (veel) hebt betaald om te wonen.
Ik vind huren dan ook een verstandige keuze om mee te beginnen met de minste risico's.
Je hebt zoveel websites daarvoor. Een vriendin van mij heeft laatst een leuk appartementje gevonden via speurders. Marktplaats heeft ook vaak een hoop aanbod. Er zijn natuurlijk nog talloze websites speciaal voor woningen. Ik zou gewoon overal een beetje 'rondbrowsen' voor een passende aanbieding. En via via verspreiden dat je zoekende bent is ook een goede!
Ik denk dat het budget wat je noemt reëel is, daarvoor zou je wel wat leuks moeten kunnen vinden. Het is inderdaad wel duur in deze regio, maar ja het is niet anders...
Wij hebben ook jaren particulier gehuurd (totdat we aan de beurt waren bij de woningbouw, en hier blijven we in principe totdat we klaar zijn om te gaan kopen). Dat beviel prima. Houd inderdaad wel rekening met belachelijke looneisen van sommige verhuurders, maar met goed zoeken vind je er ook zat die dat niet hanteren.
Succes met de zoektocht!