Laptop en wifi, wie kan helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Laptop en wifi, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:54

We hebben thuis twee vaste pc's en een (al wat oudere) laptop. Verbinding met internet is goed, en op de smartphone is wifi goed te ontvangen. Verbindingssterkte is optimaal.

Vannacht is echter de netwerkkabel kapot gegaan. Er ligt inmiddels een nieuwe kabel en internet op een van bede vaste pc's is veel beter (geluk bij een ongeluk). Internet op de laptop is ook sneller, maar met kabel.

Omdat we toch óf en nieuwe kabel óf een nieuwe wifi adapter moeten kopen leek het ons slim om te gaan voor de wifi optie. Op die manier kunnen we immers zowel op de 2e vaste pc als op de laptop gebruik maken van internet.

De adapter heb ik inmiddels probleemloos kunnen installeren, draadloze netwerken kon de laptop probleemloos vinden. Echter als ik verbinding maak met ons netwerk blijft de laptop hangen op verbinding verifieren, ik kom niet eens bij de stap wachtwoord etc invullen.

Mh, wat nu?
Lijkt erop alsof er problemen zijn met het beveiliginscertifiaat??

Hoop dat er iemand hier kan helpen, want zó technisch met dit soort dingen ben ik nu ook weer niet.

SunNDLM

Re: Laptop en wifi, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:02

Ik volg even want ik krijg mijn laptop ook niet aangesloten op mijn draadloos netwerk thuis (en alle andere apparaten wel...)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 15:43

Ondertussen doet de wifi adapter het probleemloos op de 2e vaste pc. Nu de laptop nog. Enige verschil is dat ze andere windhoos versie hebben....

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:31

Er kunnen veel oorzaken zijn.
Wat vaak voorkomt:

Windows is niet up to date. Controleer of je alle updates binnen hebt.

Wat voor laptop met welke windows versie is het? En wat voor adapter heb je gekocht? Bedoel je met adapter draadloze router?
De meeste internetproviders kunnen je goed helpen met dit soort dingen. Welke provider heb je?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:54

Wat voor type is de draadloze adapter die je aan wil sluiten? En gaat het toevallig om een PC met Windows Vista?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:17

Heb je de verbinding al eens verwijderd op de laptop en opnieuw ingesteld?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 18:41

@jemawi:
Windows is zo ingesteld dat udates worden binnen gehaald. Weliswaar met kabel maar dat zou niet moeten utmaken.
Het is een dell inspiron 1300 met windows 98. Heb diverse topics op internet gezien en zou moeten kunnen alleen lukt hier dus niet.
Provider is Canal Digitaal helaas niet al te goede ervaringen mee.

@choixx
Is een sitecom en dus geen vista, gelukkig niet!

@zonnebloem18
Meerdere malen zelfs al, verbinding kan daarna probleemoplossend s weer worden gevonden. Ook de netwerken van buren en dergelijke. Onze verbindng is 100% , zit nog geen twee meter van de modem af.

Bedankt voor het meedenken allemaal, alle tips zijn welkom!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:23

Windows 98 oef... dat wordt moeilijk denk ik.
Ik zal mijn vriend eens vragen, of misschien heeft Choixx nog een idee.

Is die laptop ooit draadloos geweest?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:22

Weet je zeker dat het een Inspiron 1300 is? Die is namelijk nooit geleverd met Win98. Daarnaast heeft deze laptop wifi ingebouwd.

Ik denk persoonlijk dat het een stuurprogramma probleem is. De Ralink chips in de Sitecom adapters werken over het algemeen niet zo goed met Windows 98 samen.

Ik zou als ik jou was zo snel mogelijk Windows XP of 7 op dat ding zetten en het dan nog eens proberen.

Als last resort kan je ook nog op je router (gokje: ZyXEL 2601 of 2812HNU-F1?) je Wireless-N mogelijkheid uitzetten (en dus terug naar wireless B/G mixed) en je beveiliging instellen op WPA-PSK ipv WPA2-AES.

Lukt dit je allemaal niet kan je ook Teamviewer op je laptop installeren (als hij aan de kabel hangt) en mij in een PB even het ID doorgeven, dan kijk ik op afstand even met je mee, geen probleem, al moet je dat wel willen natuurlijk. Kan tussen 20.30 en 21.30 vanavond.