Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:47

Geen idee of het hier goed staat..

Ik woon samen met mijn vriend op een (hobby)boerderij. Afgelopen maart hebben we een grote moestuin aangelegd en dit jaar daar ook goed van gegeten.
We hebben kippen voor de eieren en ik fok ook met ganzen en kalkoenen.
We hebben hier genoeg ruimte om (nog meer) dieren te houden en ik ben aan het twijfelen over varkens en misschien kleine koeien. Deze zouden dan voor melk en vlees zijn. (Bijen voor honing lijkt mij ook echt gaaf!)
Ten eerste zou ik dan een UBN nummer aan moeten vragen, hokken met uitloop maken en mij weer eens moeten verdiepen in de dieren.

Dit alles hierboven zou zo gedaan zijn, het enige waar ik mee zit is, zou ik het kunnen om dieren op te fokken om daarna te laten slachten?
Ik eet op dit moment ook vlees, maar wel uit de supermarkt en dan is het makkelijker om er niet over na te denken, het is geen levend dier meer. Aan de andere kant weet ik zeker dat mijn dieren het goed gehad zouden hebben.

Zouden jullie het kunnen, of doen jullie het al? En zo ja, hoe?

aerdenhout1

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:48

Nee.... ik zou dat nooit kunnen!

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:49

Ik zou het ook niet kunnen denk ik.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:50

Jullie zijn vega? En waarom niet dan?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:50

Ja, wij hebben koeien waarvan er zo nu en dan eens 1tje naar de slacht gaat.
En ik heb er dan ook geen moeite mee, omdat ik van jongs af aan niet beter weet.

En eigenlijk is het idee dat je weet hoe ze zijn behandeld en wat ze te eten gekregen hebben alleen maar fijn :)

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:50

Ik ken iemand die houdt een aantal kippen achterin haar tuin. Daar krijgt zij dan ook eieren van. Bevruchtte eieren laat zij uitkomen en als het bijv een stel hanen zijn, gaan die bij haar de pan in. Slachten doet zij zelf niet, daarvoor laat zij de buurman komen om de nek om te draaien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:51

Voor ik vegetariër werd at ik wel altijd het koeienvlees van mijn oom zijn melkveebedrijf waar ik ook bijna wekelijks kwam om de koeien te aaien etc. Die beesten hebben een veel beter leven gehad dan die varkens/koeien die gebruikt worden voor het supermarkt vlees.

Als ik dan toch zo egoïstisch zou zijn om vlees te eten, dan zou ik liever vlees eten met de garantie op een goed leven.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:51

Ik zou het absoluut niet kunnen :n maar ik hecht me ook belachelijk snel aan dieren.

Edit: ik ben niet vegetarisch trouwens. Gewoon vlees uit de supermarkt heb ik geen probleem mee :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:52

Ja hoor, ik vind het juist mooi om te zien dat de dieren een heel fijn leven hebben en als ze groot genoeg zijn weg gaan naar de slacht. Vind het wel een fijn idee.

Natuurlijk is het wel zo dat je het soms jammer vindt als er eentje weg gaat, maar het belangrijkste om in je hoofd te houden is dat de dieren ook weer weggaan. Dan bouw je er een heel andere band mee op dan wanneer je verwacht dat het een huisdier is die je voor zo lang als t kan bij je kan blijven.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:52

Elise_0o schreef:
Jullie zijn vega? En waarom niet dan?

Nee, ik ga me dan hechten aan die dieren denk ik :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:53

Absoluut! Is echt heerlijk vlees! Het enige wat ik niet zou doen is melk van de koe, dat vergt echt ontzettend veel tijd (en geld) en dat gaat ten kostte van het vlees of andersom. Wel kun je de koeien een kalf laten krijgen en die gewoon de melk laten drinken, zo heb je dan weer een volgende generatie vlees. :j
Bij koeien moet je wel goed op de keuze letten qua vetvee of melkvee, laat je dat goed informeren.

Maar het is zeker een aanrader en het levert ook echt genoeg op, je zou er zelfs vlees van kunnen verkopen dat levert nog best wat op wat je dan weer in de dieren kunt steken.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:53

Wij doen het ook. Hier is het wel iets anders. Wij hebben een rundvee bedrijf en soms gaat er een koe weg die niet drachtig oid is. Die laten we dan voor ons zelf slachten.
Je weet inderdaad wat er met het beest is gebeurt wat hij gegeten heeft, of hij ziek is en wat voor medicijnen hij heeft gehad.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:54

Ik zou het wel kunnen. Als je de dieren koopt het al in je hoofd hebben dat ze niet blijven leven. Ik zou ze bv geen naam geven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:54

Wij eten (sinds vandaag :') ) vegetarisch, maar voordat we vegetarisch aten, kochten we 3 keer in de week biologisch vlees. Ik zou dieren houden voor het vlees wel kunnen, maar dan wel op een biologische manier. Vlees uit de supermarkt is vaak op zo'n walgelijke manier gehouden, dat hoeft van mij niet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:56

Ik volg even. heb al vaker gezegd dat dit mij ooit ook wel wat lijkt. zou het denk ik verschrikkelijk moeilijk vinden maar je weet wel dat ze een goed en fijn leven hebben gehad en weet wat ze gegeten hebben. Ik denk dat het gezonder en fijner is dan supermarktvlees.

Daarbij weet je dat je eigen dieren een fijn leven hebben gehad. dat vraag ik me af van supermarktvlees...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:56

Ja, als ik de ruimte had en de mogelijkheden had dan had ik dat zeker gedaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:57

Als ik later de mogelijkheid heb zou ik het ook sowieso doen, wij halen het nu vanuit natuurgebieden waar gejaagd mag worden. Dus zeker een goed leven! (of bij de bioslager)

Frappant dat sommige mensen dat zielig vinden maar wel gewoon supermarktvlees eten..

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:57

Je kunt het proberen of je het kan. je hebt kippen, kun je er een pakken, slachten/schoonmaken, en opeten? zoja, dan lukt het met de rest van de dieren ook wel, (opfokken, en laten slachten)
Ik heb er geen moeite mee, ze hebben een goed leven gehad, en ik zie de voedsel dieren niet als knuffeldieren.. dat maakt het al een stuk makkelijker..(geen naam geven dus :-) )
er is geen (h)eerlijker vlees dan eigen gezonde goed verzorgde dieren, eenmaal dat geproefd te hebben, wil je geen vlees meer van de supermarkt.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:58

Ik zou er ook geen probleem mee hebben om een eigen dier te laten slachten en te eten.
Ten eerste weetje wat voor medicijnen het dier bij eventuele ziekte heeft gehad en je weet dat het dier een goed leven heeft gehad(ga ik vanuit).

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:00

Mona2008 schreef:
Je kunt het proberen of je het kan. je hebt kippen, kun je er een pakken, slachten/schoonmaken, en opeten? zoja, dan lukt het met de rest van de dieren ook wel, (opfokken, en laten slachten)

Zelf doodmaken kan ik zeker weten niet. geslacht aangeleverd krijgen en opeten denk ik wel :j

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:00

billionache schreef:
Ik zou het absoluut niet kunnen :n maar ik hecht me ook belachelijk snel aan dieren.

Edit: ik ben niet vegetarisch trouwens. Gewoon vlees uit de supermarkt heb ik geen probleem mee :)

Hier precies hetzelfde.. Hecht me ook veel te snel, maar zou het sws niet kunnen denk ik. Ik ben ook geen vegetariër.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:02

Zoals jij in de OP beschrijft, zo wil ik in de toekomst ook leven. (Als ik genoeg land heb). Ik ben op dit moment vega maar wil wel weer vlees gaan eten als ik mijzelf hier in kan voorzien. Mijn vriend leest hier ook meerdere boeken over, erg leuk allemaal!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:03

ach, als je zelf 1.000 mestkalveren hebt of 40.000 stuks slachtkuikens denk je er heel anders over!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:04

Ik denk niet dat ik het zou kunnen, maar ik zou sowieso al geen dieren fokken voor de slacht.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:06

Ik heb jarenlang in de vleesindistrie gewerkt, vooral met het levende gedeelte hiervan.
En nee ik zou mijn eigen dieren niet kunnen slachten om te eten....
Ik heb bij mijn bedrijf een aantal kippen overgenomen , die nu steeds tammer aan het worden zijn, moet er niet aan denken ze op te eten.

Ik heb bij boeren gewerkt en varkens geslacht, en vind varkensvlees lekker, maar als ik zelf varkens (hobbymatig) zou hebben dan zou ik ze echt niet kunnen eten, als ik bedrijfsmatig de dieren zou houden is dat een ander verhaal, dan wordt er automatisch gevoerd en hecht je je niet aan de dieren,.