Eerste auto kopen, waar op letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Eerste auto kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 11:04

Vrij onverwacht zit ik nu in de situatie dat ik een eigen auto zal gaan kopen en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er eigenlijk helemaal niks vanaf weet.. Ik heb voor mezelf al een klein eisenlijstje gemaakt, maar zijn die eisen redelijk? Qua merken en modellen zie ik ook door de bomen het bos niet meer.

- Budget €6000
- Bouwjaar vanaf 2003
- Niet meer dan 70.000km gereden
- Ik ga zo'n 17.000km per jaar rijden.
- Geen Ford Ka ivm roest
- Beetje degelijk; mocht iemand achterop rijden met z'n dikke BMW dan wil ik het wel kunnen overleven :P

Mocht iemand suggesties hebben voor een goede (en goedkope) autoverzekering dan hoor ik het graag, ik heb werkelijk waar geen idee.. Heb al op Independer gekeken en dan komt eruit dat ik het goedkoopst uit ben bij AllSecur, maar is dat dan ook een goede verzekering?

-O-

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:13

Met jou budget kan je makkelijk iets vinden,
Ik heb een Peugeot 206 van 2003 met 60000 op de teller gekocht vorig jaar, voor heel wat minder dan 6000 euro :)

Als je zelf nog niet veel gereden zou ik in een aantal auto's die je interessant vind gaan proefrijden, zoek dan een garage op waar ze meerdere 2e hands auto's hebben en proberen maar :)
Zelf vond ik de Fiesta leuk en de Peugeot 206, dus in beide gereden, en uiteindelijk verder op zoek gegaan naar andere Peugeotjes :)

Edit:
Ik heb nu ook nog steeds Allsecur, maar ik denk dat ik binnenkort ga overstappen.
Aangezien het nu lijkt dat er goedkopere andere verzekeringen zijn.
Maar bij mijn weten is Allsecur gewoon een goede verzekering

Nessa

Re: Eerste auto kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:53

Ik wilde eerst zeggen: volkswagen up
Maar die zit in een net hogere prijsklasse (10.000)

En een peugeot 107? (of citroen c3, Toyota aygo, zelfde allemaal :+ )

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:07

De Up vind ik echt heel leuk, maar als alles volgens plan gaat rij ik er echt maar een jaar of 3 in, dus een nieuwe auto vind ik zonde van m'n geld. 107/C1/Aygo heb ik inderdaad naar gekeken, maar voldoen die ook aan m'n 'beetje degelijk'? :P
Ik heb overigens al in een behoorlijk aantal verschillende auto's gereden en heb niet echt een voorkeur qua merk. Proberen kan ik inderdaad wel doen, maar het is meer een geld-kwestie dan iets anders..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:33

ik vind persoonlijk de 107/c1/aygo erg klein. Als stadsautootje zijn ze leuk, maar op de snelweg vind ik het niet lekker rijden.
Ik heb zelf een fiat punto die me heel goed bevalt, ook uit 2003. Denk dat je die voor jouw budget wel zou moeten kunnen kopen (die van mij was een stuk goedkoper, maar had ook 150.000km) en dan heb je heel wat meer auto. VW polo is ook erg leuk en zeer degelijk.
Ik heb ook een KA gehad, geen last van roest hoor, maar die zuipen wel aardig. VW fox heb ik ook gehad, superleuk en stoer autootje, maar die had nogal wat versnellingsbak issues.

Heb je toevallig iemand in je kennissenkring die veel verstand heeft van auto's? Zo ja, neem die dan absoluut mee als je gaat kijken

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:35

Toyota heeft trouwens ook de yaris, die is net een slag groter dan de aygo en is ook een hele leuke betrouwbare auto :) Mitsubishi colt zou je ook nog naar kunnen kijken.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:38

Sowieso geen ford ivm roest.. Dat hoor ik vriendjelief altijd zeggen..

Ik ben fan van volkswagen.. Een fox kan je denk wel leuk in jou eisen vinden :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:41

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:42

Is een Opel Corsa niks?

Betaalbare auto's en ze zien er degelijk uit.
bijv;
http://link.marktplaats.nl/1003009839
Bouwjaar 2007 vp 5250,-

Mijn partner en ik waren verlieft op een witte voor 6000,-
Helaas lag het op dat moment net niet binnen handbereik en zijn we gegaan voor een
Ford Fiesta uit 2005 voor 3500,-

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:44

Misschien is het ook handig om te bedenken wat je graag wilt qua zuinigheid en wat voor formaat/brandstof je wilt als je kijkt naar hoeveel je rijdt en wat je aan wegenbelasting wilt betalen?

Verder denk ik dat je aan een VW polo of golf wel een goede, degelijke auto hebt. Als je een slag kleiner wilt zijn er al heel veel leuke auto's genoemd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:44

Ik zou voor een toyota Yaris kijken :) heerlijke auto's, goedkoop in onderhoud en zuinig in gebruik :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:49

Even afgezien van het feit wat voor een auto je wil, wees op je hoede voor malafide auto handelaren.
Het gebeurd heel vaak dat ze een auto inkopen, en een nieuwe apk erop gooien terwijl ze de auto niet eens hebben nagekeken. Of ze weten al wat er mis mee is.
Altijd een bedrijf googelen voordat je er koopt. Scheelt je heel veel geld, spreek uit ervaring helaas.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:52

Persoonlijk ben ik wel fan van het nieuwe model Twingo (volgens mij vanaf 2010).
Ik heb dan wel altijd in de Franse diesel variant gereden (niet voor de Nederlandse markt bsb, mijn vriend woonde in Frankrijk).
De auto had geen opties, maar ik vond de wegligging fijn en hij voelde wel degelijk aan, dat is iets wat ik bij de Aygo/107/C1 wel wat mis.

Inmiddels is de Twingo terug naar Frankrijk, want in NL. mag ik niet met een Franse auto rijden.
Toen wij naar een nieuwe auto gingen kijken hebben we de auto's gewoon uitvoerig getest tijdens de proefrit: hard remmen, slingeren, stuur loslaten (om te kijken of hij wel recht bleef), onderkant gecheckt op roest, schokbrekers getest, motorkap open etc.

Ik denk dat je inderdaad gewoon het beste even proefritjes kunt maken! Succes!

Wat is xSCWx zegt is ook zeker belangrijk.

Edit: het is altijd handig om iemand mee te nemen die er meer verstand van heeft, twee paar ogen zien ook altijd meer dan een!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:56

Mijn vriend werkt bij één van de grootste autoslopers van Nederland die recente auto's slopen.
Hij geeft mij als tips om niet voor de VW's van tegenwoordig meer te gaan. Deze blijken kwalitatief gewoon niet meer zo te zijn als vroeger. Geldt ook voor de 'broertjes' van VW: Seat, Audi en Skoda.

Wat wel goed lijkt tegenwoordig zijn idd de Franse auto's als Peugeot, Renault en Citroën, de Duitse Opel en de Oosterse merken als Toyota, Hyundai. Kia is ook prima geloof ik! Italiaans is nog steeds niet zo degelijk. Wel vaak leuke designs, maar daar houdt het dan ook wel mee op.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:57

Voor dat budget is het denk ik wel slim om te gaan kijken wat een garage je kan bieden aan auto's. Ik vind dat zelf een fijner idee dan kopen bij een particulier :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:57

Vanillia schreef:
Bedankt voor de reacties! Een Polo of Fox lijkt me ook wel wat, maar hoor van veel mensen dat VW duur is in onderhoud? Heb even gezocht en heb er 3 gevonden die me wel aanspreken en net een slag groter zijn dan de C1/Aygo/107.

Citroen C2: http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c2/10823382

VW Fox: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... rc=st|s,sr

Twingo: http://www.autotrack.nl/tweedehands/ren ... o/10797748

Iemand die even wil kijken of ze nog rare dingen zien bij 1 van deze 3?

Bij een fox héél goed letten op de versnellingsbak. Ik heb in 2.5 jaar tijd de bak 2 keer kapot gehad. Er schijnt een bepaalde resonantie in het blok te zitten waardoor de bak kapot trilt. Volgens mijn monteur is dat een bekend probleem bij foxjes.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:59

Ik zal zeggen Toyota yaris.
Ik Mijn Familie Hebben Een paar Zo Auto.
En hebben en nog nooit wat mee gehad en ze zijn zuinig en wel lekker vlot.
en als hij gemaakt moet worden zijn de onderdelen makkelijk te krijgen.mijn opa heeft al11 jaar een toToyota yaris en er is alleen 1 rubbertje vervangen en nieuwe banden verder nog nooit wat gehad en is altijd vlekkeloos Door de keuring gekomen.en zo ken ik nog een paar Toyota yaris auto's die nooit wat hebben gehas

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:03

Mirjam79 schreef:
Mijn vriend werkt bij één van de grootste autoslopers van Nederland die recente auto's slopen.
Hij geeft mij als tips om niet voor de VW's van tegenwoordig meer te gaan. Deze blijken kwalitatief gewoon niet meer zo te zijn als vroeger. Geldt ook voor de 'broertjes' van VW: Seat, Audi en Skoda.

Wat wel goed lijkt tegenwoordig zijn idd de Franse auto's als Peugeot, Renault en Citroën, de Duitse Opel en de Oosterse merken als Toyota, Hyundai. Kia is ook prima geloof ik! Italiaans is nog steeds niet zo degelijk. Wel vaak leuke designs, maar daar houdt het dan ook wel mee op.

Ja klopt wij hebben een vw uit 2008 wat een bak ellende. En deze motoren zitten ook in seat audi.Skoda. ik ken er al erg veel die allemaal een nieuwe motor er in hebben zitten en wij dus ook.
Onze auto is al voor bijna 30.000 euro aan gesleuteld. Gelukkig allemaal garantie.
En mijn vriend is schade hersteller en komt dus dagelijks bij meerdere auto bedrijven want hij komt langs klanten en de auto's die ik net op noemde staan er altijd wel een paard van op de brug met problemen.
en Mercedes zal ik ook afraden zijn de grootste roestbakkenn die er zijn

en wij doen onze vw golf ook weg en gaan een nieuwere BMW kopen maar eerst nog even sparen haha
Laatst bijgewerkt door ralphtdw op 10-01-14 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:04

Mirjam79 schreef:

Dat heb ik inderdaad ook vaker gehoord; zeker met alle elektronica die er tegenwoordig in zit.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 13:57

Hm dan valt de VW sowieso af denk ik. Toyota Yaris had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht, maar mijn moeder heeft er ook 1 en dat ding heeft nooit iets. Super bedankt voor de reacties!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:27

Beide andere auto's die je uit hebt gekozen hebben niet zo veel vermogen.
Ik weet niet of dat voor jou een probleem is, maar persoonlijk wil ik het liefst minimaal 1.4 liter hebben
Deze zijn beide 1.1 liter.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:50

Ford Focus :D
kweet alleen niet welk model in die prijsklasse valt van de focus :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:16

Vandaag rondje langs een hoop dealers gedaan en heb een leuke Hyundai i10 1.2L gevonden. Wel wat hoger qua prijs, maar na m'n proefritje in een 107 kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat dat 'm toch niet wordt.. Iemand die ervaring heeft met de i10?