Zonnepanelen tips & tricks?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Zonnepanelen tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 15:21

We wilden het al een paar jaar maar omdat ik nu een super gunstig aanbod heb en de BTW op de aankoop teruggevraagd kan worden (zolang het duurt := ) gaat het dit voorjaar toch eindelijk gebeuren als het goed is: we krijgen zonnepanelen *\o/*

Nu wil ik niet voor vervelende verrassingen komen te staan, en ik ben alles flink aan het uitzoeken :)
Het lijstje van belangrijke punten dat ik tot zover heb (misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan :) ):

- Aanschaffen op naam van nog niet bij de KvK ingeschreven koper
- Koper inschrijven bij KvK (voor terugvragen BTW op aankoop van de panelen)
- Contract van energieleverancier op naam van de koper zetten (voor terugleveren stroom)
- Geen dubbeltarief maar enkeltarief afnemen (i.v.m. terugleveren altijd overdag)
- Ferrarismeter zonder teruglooprem altijd houden i.v.m. simpel salderen, GEEN nieuwerwetse “slimme” meter op laten dringen
- Ononderbroken kabel beschikbaar hebben van (vrije groep + zekering) meterkast naar omvormer
- Omvormer moet voldoende open ruimte om zich heen hebben voor koeling
- Dak moet natuurlijk geschikt (sterk & groot genoeg) zijn voor installatie van de panelen

Alles is in principe geregeld, alleen het dak moet nog ingemeten worden om te bepalen of er inderdaad 12 of hopelijk zelfs 14 panelen op kunnen, maar ik vind het nog best spannend of dat gaat passen gezien minder dan 12 wel echt te weinig oplevert naar onze zin :=

En de energie-leverancier en netbeheerder zijn vrij dwingend in het eigenlijk gewoon eisen dat er een terug-lever-meter geplaatst wordt...die ik absoluut niet wil :n

Ik ben dan ook benieuwd hoe andere bokkers dit hebben gedaan of nog willen gaan doen?
Wat voor elektriciteitsmeter hebben jullie? Zijn er meer mensen die heel bewust hun ouderwetse Ferrarismeter met draaischijf hebben gehouden? En was dat lastig om dat voor elkaar te krijgen? :=

En hebben jullie wellicht nog wat andere punten van aandacht die ik beter wel even in de gaten kan houden wat de kosten / installatie enzo betreft?

Als je al zonnepanelen hebt, hoe bevallen ze? En wat vind je de voor- en nadelen?
Maakt de omvormer bijvoorbeeld veel herrie of zoiets waar je niet altijd direct aan denkt?

Het is altijd fijner om dergelijke aandachtspuntjes van te voren te weten te komen dan achteraf dus hopelijk komen er uit dit topic nog wat adviezen rollen waar mensen die zonnepanelen willen aanschaffen, wat aan hebben :j

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:42

En wat voor diensten wil jij gaan leveren als je KVK ingeschreven bent? Dit neigt vind ik HEEL ERG naar frauderen en ik vraag me af hoe lang deze loophole nog misbruikt mag worden.. Overigens zal de KVK jou niet accepteren als btw-ondernemer. Je zal dus naar de belastingdienst zelf moeten voor een BTW-nummer.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:57

Choiix schreef:
En wat voor diensten wil jij gaan leveren als je KVK ingeschreven bent? Dit neigt vind ik HEEL ERG naar frauderen en ik vraag me af hoe lang deze loophole nog misbruikt mag worden.. Overigens zal de KVK jou niet accepteren als btw-ondernemer. Je zal dus naar de belastingdienst zelf moeten voor een BTW-nummer.

niet te snel je oordeel klaar hebben. je bent verplicht je in te schrijven als ondernemen als je met regelmaat stroom terug levert.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... nelen.html

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 16:20

Zo dan Choiix, lekker subtiel >;)

O, KvK heeft er niks mee te maken tegenwoordig volgens mij, suf dat ik dat er bij gezet heb.
Ik geloof dat het nu alleen om als ondernemer aanmelden bij de Belastingdienst gaat :)

Dit is gewoon actuele wetgeving inderdaad :j
Zie ook: http://www.flynth.nl/Desktopmodules/Bri ... PortalId=0

Europees heeft men besloten dat je BTW moet afdragen over aan het elektriciteitsnet teruggeleverde energie. Belachelijk natuurlijk -O-

Maar het voordeel hiervan is dus wel dat je (behalve die onzinnige belasting door deze verplichting) ook het voordeel hebt dat je dan ook de BTW over de aanschaf terug kunt vragen *\o/*

Dit is natuurlijk mooi meegenomen dat zulke onzinnige regelgeving ook een positief kantje heeft waardoor de aanschaf van panelen ineens een stuk betaalbaarder wordt :)

Dit voordeel bovenop een heel mooi collectiviteitsaanbod houdt in dat we nu maar 3500 euro zouden hoeven te betalen voor de installatie van 12 panelen, en dat vinden we een mooi aanbod.

Dat moet in 7 jaar wel terug te verdienen zijn door de kostenbesparing op de stroomrekening :)

DubbelFun

Re: Zonnepanelen tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:32

Wij hebben ze sinds kort ook (eind dec-13), maar ik heb me met de installatie e.d. niet zo bezig gehouden, maar ik kan eens vragen of wij het ook via de KvK gedaan hebben. Ik weet wel dat we subsidie kregen.
Verder hebben we wel een nieuwe meter en die heeft nu 4 ipv 2 telwerken, ook al wordt er niet meer gerekend met dag en nacht-stroom er zitten wel verschillende meters voor in.

Overigens hebben wij er niet voor gekozen om zoveel kW te kunnen opwekken dat wij geld terug zouden krijgen, maar net iets onder ons normale verbruik. Terug leveren levert 7 ct per kW op en dat is de moeite van de investering niet waard.

@pmarena: waarom wil je specifiek géén andere meter ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:43

Ha DD, leuk dat jullie ze ook hebben +:)+

Subsidie....? Van wie dan... :? Dat potje was begin van het jaar al leeg (en wordt niet meer aangevuld) zover ik weet? :)

Wij hebben gewoon een ouderwetse Ferrarismeter met zo'n wieltje. Als hier geen teruglooprem op zit, dan gaat het wieltje dus achteruit lopen op de momenten dat de panelen meer stroom produceren dan het huis op dat moment verbruikt :)

Je verbruik gaat dan dus echt heel simpel 1 op 1 achteruit, er wordt maar 1 getal gebruikt +:)+

Stel dat je per jaar 4000 kWh stroom verbruikt. En je zonnepanelen wekken 3000 kWh op.
Dan krijg je bij zo'n oude meter gewoon als eindstand van je jaar een getal van 1000 kWh boven je vorige jaarstand.

Je hoeft dan heel simpel maar 1000 kWh te betalen +:)+

Heb je een nieuwe meter, dan is je verbruik geen 1000 kWh maar nog steeds 4000 kWh.
En DAARNAAST lever je 3000 kWh terug.

Nu is het (op dit moment :)* ) zo dat die getallen gewoon netjes tegen elkaar weggestreept worden. Zolang je niet meer produceert dan dat je verbruikt krijg je gewoon dezelfde vergoeding per kWH als dat je betaalt. Dus met een nieuwe meter is je verbruik nu dan ook simpel: 4000 verbruik min 3000 zelf opgewekt = 1000 betalen.

Allemaal prima dus :j

MAAR.

Dan komt de wantrouwige burger in mij naar boven :P
Wie zegt dat dit zo blijft?

Ik vind het heel verdacht dat ze deze getallen (verbruik en opwekken) zo graag gescheiden willen houden....

Dat riekt er gewoon naar dat het een kwestie van tijd is, dikke kans dat ze over een paar jaar ineens zeggen dat ze voor alle terug geleverde stroom ineens minder gaan betalen, om wat voor reden dan ook.

Of dat je extra kosten berekend worden voor de teruglevering....je krijgt immers ook naast je al bestaande EAN-aansluiting voor gas, en je EAN-aansluiting van stroom, nu nog een extra EAN-aansluiting voor het terugleveren van de stroom...die van je extra venstertje in je o zo geweldige nieuwe meter.

Naar mijn idee zijn dit gewoon voorbereidingen voor de toekomst om een lager teruglevertarief te gaan hanteren of extra terugleverbelasting te gaan heffen ofzo -O-

Wanneer er niet apart wordt geregistreerd hoeveel je terug levert, kunnen ze dat ook niet apart gaan belasten of tegen een ander tarief op je jaarnota zetten.... hoera voor de meters met simpelweg terugdraaiende wieltjes dus, die leveren altijd tegen hetzelfde tarief terug *\o/*

Daarnaast heb ik helemaal geen behoefte aan nog meer digitale zooi die draadloos in huis staat te zenden, dat kan niet gezond zijn als die mini-zendmastjes in huis :n

En ze kunnen je nieuwe meter van op afstand uitlezen en commando's geven. Ze kunnen zo van op afstand bvb. je stroom afknijpen. Erg leuk als de buurman zijn rekeningen niet betaalt, en ze maken een foutje...dan zit je mooi en zie dan maar door die bureaucratie heen te komen en je stroom weer terug te krijgen :=

En als zij dat op afstand kunnen....wie zegt dat niet dat er hackers gaan proberen om van heel veel huishoudens de stroom af te knijpen?

Ze kunnen ook vanop afstand zien hoeveel stroom je op dat moment gebruikt.

Het is misschien vergezocht, maar er kan in theorie op die manier vastgesteld worden dat je bvb. een week op vakantie bent omdat je stroomverbruik ineens bizar laag is.... erg praktisch voor inbrekers.

Voor mij genoeg redenen om helemaal niet aan de "slimme meter" te gaan zolang de Ferraris het nog prima doet :)

En ook al gewoon heel simpel omdat het administratief allemaal veel betrouwbaarder is.
Ik kan me voorstellen dat een verbruik van (zoals in het voorbeeld) 1000 kWh veel minder snel fout afgerekend wordt op de jaarnota, dan een verbruik van 4000 kWh min 3000 kWh...gezien de fouten die her en der in organisaties gemaakt worden :=

Vooralsnog zie ik geen enkel voordeel van die "slimme meter", alleen maar potentieel hele grote nadelen.
Vandaar dat ik hem niet wil en met hand en tand m'n Ferraris-metertje zal verdedigen :j

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:58

Wij hebben ook zonnepanelen, heb er 12 aan de achterkant (west) en 8 aan de voorkant (oost). En wij hebben inderdaad ook een "oude" meter. Qua opbrengst zijn wij volledig zelfvoorzienend (ongeveer kwatt per jaar). Volgens mijn man kun je nieuwe meter 5 jaar tegenhouden en ben je (nog) niet verplicht zo'n meter te accepteren, maar inderdaad het zit er een keer aan te komen.

Wat ik je nog kan adviseren, maar weet niet of dat voor jou van toepassing is, als je je panelen op 2 verschillende kanten hebt (zoals wij) laat ze dan apart koppelen. Als de ene kant schaduw heeft, trekt het namelijk de zon kant naar beneden qua opbrengst. Wij dachten dat dit voor n instalateur normale kost zou zijn (wij hebben t leggen en instaleren zelf gedaan) maar bij mijn zwager (zelfde situatie) hebben ze doodleuk de voor en achterkant aan elkaar gekoppeld.

Bij vragen stel ze, mijn man heeft zich er behoorlijk in verdiept en mijn zus (die 220 panelen heeft) ook van advies voorzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:05

Stuur bokker IngeK eens een PBtje, zij is (via haar werk, en daarvoor via haar studie) goed op de hoogte van zonnepanelen, slimme meters, terug leveren van stroom etc

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 20:21

Dat kwam ik ook tegen inderdaad dat die een aparte "groep" moeten vormen, panelen die wat minder gunstig liggen :j

Of zelfs panelen die gewoon aaneengesloten liggen, maar dat er bvb. 2 zijn die wat last hebben van de schaduw van een schoorsteen. Daar wordt dan weer een apart iets aan gekoppeld zodat die de prestaties van de andere panelen niet naar beneden halen inderdaad.. als de installateurs het goed doen :)

Naam van dat ding dat er dus tussen (?) moet weet ik even niet meer, is bij ons n.v.t. dus dat heb ik niet opgeslagen in de grijze massa....had al zat om te onthouden :P

Maar is een goede tip om te noemen ja voor andere mensen die zonnepanelen willen +:)+

Wat onze situatie betreft hebben we overal groen licht zeg maar, alleen duim ik heel hard dat er inderdaad genoeg ruimte op het dak is voor een strook staande met daar bovenop nog een strook liggende panelen.

Zo zouden we 12 of 14 stuks kwijt kunnen, en dat wil ik toch wel minimaal hoor.... als het alleen maar een rijtje rechtopstaande wordt dan zouden het maar een stuk of 8 panelen zijn en dat vind ik wel weinig... -O-

Wij hebben ook nog een ander stuk van het dak, van de aangebouwde schuur, dat op het zuid-oosten ligt en op zich ook veel zon vangt. Daar zouden ook nog best wat panelen op kunnen :j

Maar daar komt dan wat vaker schaduw op door een grote boom naast de stal, en dat moet dan ook weer apart er aan gekoppeld worden...dus dat doen we dan maar even niet want dat wordt wel weer erg duur :P

Ik wil wel bij de installateur navragen of we nog ergens rekening mee moeten houden voor de installatie nu, als we de optie open willen houden om toch nog eens daar panelen erbij te doen.

Dat is dus nog een aandachtspuntje / open vraag nu :)

En ik ben nog wat bang wat betreft het gezeur om die meter...zowel de energieleverancier als Stedin zijn zeer intens aan het duwen dat die nieuwe meter er moet komen, omdat er anders problemen komen met de afrekening enzo.... nu snap ik wel dat zij heel erg graag die nieuwe meter willen plaatsen, gluiperds :P

Maar ik heb een zooitje documentatie verzameld waarin toch duidelijk staat dat je die "slimme meter" mag weigeren inderdaad.

Alleen ben ik bang dat ze toch door gaan drukken en het me lastig gaan maken, me terug gaan pakken zeg maar of zodanig gaan pesten dat ik alsnog wel overstag moet -O-

Door bvb. te gaan zeggen dat zij deze meter ongeschikt vinden en de meterstanden niet accepteren, omdat ze denken dat deze foutief gemeten zijn door de meter.

En dit als reden opgeven om de "defecte" meter te moeten vervangen -O-

Of dat ze zeggen dat er problemen zijn ontstaan bij mijn type meter en dat deze dus zijn afgekeurd en door hen als defect beschouwd worden, waardoor ze ineens wel het recht zouden hebben om hem te vervangen.

Dat soort pesterijtjes....

Want de enige reden waarom hij vervangen zou moeten worden, is wanneer hij defect zou zijn.
En het is hun eigendom, als zij gaan bluffen dat de meter uit veiligheidsoverwegingen vervangen moet worden ofzo.... dan zal ik misschien wel mee MOETEN werken?

Hoe is dat bij jullie gegaan als ik vragen mag? :)

Deden de energieleverancier en netbeheerder moeilijk? Hebben ze bij jullie ook flink de nieuwe meter door je strot proberen te duwen? :=

En hebben jullie je zonnepanelen wel officieel aangemeld bij de netbeheerder / energieleverancier?

Ik lees berichten dat dat niet zou hoeven wanneer je een Ferrarismeter houdt, gezien ze deze dan niet hoeven te vervangen door de nieuwe meter, en ook geen nieuwe EAN-aansluitcode hoeven te maken toch :)

Maar ik lees ook dat je beter wel je installatie aan kan melden zodat je geen discussie krijgt over het opvallend verlaagde verbruik, waarvan ze anders de juistheid in twijfel gaan trekken (en wat ze dan weer als excuus kunnen gaan gebruiken om te zeggen dat de meter vast niet meer goed werkt en dus vervangen moet worden....)

Sorry voor de lap tekst hoor, maar daar zit ik dus best nog mee, met die slimme-meter-maffia -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 20:25

Blijheid schreef:
Stuur bokker IngeK eens een PBtje, zij is (via haar werk, en daarvoor via haar studie) goed op de hoogte van zonnepanelen, slimme meters, terug leveren van stroom etc

Haai, jij ook hier, leuk die bekenden :#

Heb IngeK een PB gestuurd met de vraag of ze wellicht een bijdrage in dit topic wil posten :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:31

pmarena schreef:
Heb je een nieuwe meter, dan is je verbruik geen 1000 kWh maar nog steeds 4000 kWh.

Nu is het (op dit moment :)* ) zo dat die getallen gewoon netjes tegen elkaar weggestreept worden. Zolang je niet meer produceert dan dat je verbruikt krijg je gewoon dezelfde vergoeding per kWH als dat je betaalt. Dus met een nieuwe meter is je verbruik nu dan ook simpel: 4000 verbruik min 3000 zelf opgewekt = 1000 betalen.

Niet helemaal. Je verbruikt éérst en levert dan pas terug.

Dus als je overdag apparaten aan hebt staan en je zonnepanelen leveren stroom, dan gebruiken de apparaten de stroom van je zonnepanelen en niet vanaf het net. Als je meer produceert dan wat je verbruikt, ga je terug leveren. Als voorbeeld; overdag verbruik je 50kWh, terwijl je zonnepanelen tegelijkertijd 100kWh opleveren. Je verbruik vanaf het stroomnet is dan 0kWh en je levert 50kWh terug. Als je `s avonds, terwijl je zonnepanelen niets meer opwekken, weer 50kWh verbruikt, dan is je verbruik van het stroomnet 50kWh. Op 1 dag heb je dan dus 50kWh verbruikt en 50kWh teruggeleverd.

We hebben sinds mei vorig jaar 14 zonnepanelen op het dak gelegd (met subsidie) met voorbereiding voor nog eens 14. Ik kan je vertelen, wij wilden ook niet zo`n nieuwe meter, maar helaas hadden wij geen ferraris meter, dus wij moesten helaas echt een nieuwe meter. Maar het voordeel van die nieuwe meter is wél dat je precies ziet wat je verbruikt én wat je terugleverd. Heeft toch ook z`n voordelen. Het is ook wel een beetje verslavend in het begin, steeds naar zolder rennen om te kijken hoeveel we die dag hadden opgewekt :D

Waarom die Ferraris meter nou zo belangrijk is, is dat je in het voorbeeld wat ik hierboven noem, zult zien dat je meter 50Kwh terugdraait (terugleveren) en `s avonds 50kWh gewoon draait (verbruik). Voor de energieleverancier heb je dus 0 verbruik. Met die slimme meter heb je 50kWh teruggelevert en 50kWh afgenomen. Qua energieverbruik ook 0, maar afhankelijk van de afspraken met je energieleverancier kan het dus zijn dat je minder terugkrijgt voor wat je levert, dan dat je betaald voor wat je gebruikt.

Overigens, je bent alleen verplicht om je aan te melden als je de btw van de aanschaf van je panelen wilt terugvragen.
Citaat:
Maar u hoeft zich niet verplicht aan te melden, want in gepubliceerde vragen en antwoorden van de Belastingdienst wordt aangegeven dat u zich alleen hoeft aan te melden als btw-ondernemer
wanneer u de btw op de aanschafkosten van de zonnepanelen wilt terugvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:33

@Pmarena: Ja, wij (mijn ouders en ik, huis is/word voor dubbele bewoning) willen ook ooit wel zonnepanelen. Hoewel we voorlopig nog druk genoeg zijn met isoleren, dubbel glas plaatsen etc, dat is gezien de staat van het huis nu nog veel efficiënter qua besparen op energie :) Maar ik geloof dat jij ook nogal in een verbouwing zit/zat dus dan snap je dat vast ;)
Voorlopig dus vooral als geïnteresseerde meelezer hier.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:44

pmarena schreef:
Ik wil wel bij de installateur navragen of we nog ergens rekening mee moeten houden voor de installatie nu, als we de optie open willen houden om toch nog eens daar panelen erbij te doen.

Als je in de toekomst nog panelen bij wilt plaatsen moet je wel even denken aan de beschikbaarheid van een extra groep. Waarschijnlijk kun je die nieuwe panelen niet op de zelfde groep doen als de panelen die je nu gaat leggen. Heb je nog ruimte in je kast voor die extra groep?
De omvormer die je nu geleverd krijgt bij de panelen, is afgestemd op de panelen die je nu legt.
Als je dus nu 12 of 14 panelen doet, kan dat wel op dezelgde omvormer.
Ga je stra nog een keer 12 of 14 panelen bij leggen, moet je een andere omvormer. Nu alvast die omvormer neerlegen zodat je straks alleen de panelen hoeft te doen, wordt door de betere installateurs niet aangeraden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:50

FlyAway schreef:
Het is ook wel een beetje verslavend in het begin, steeds naar zolder rennen om te kijken hoeveel we die dag hadden opgewekt :D

Wij hebben een apje op de telefoon én een programma wat gekoppeld staat naar de PC.
Die houdt keurig bij wat er wordt opgewekt :D
We moeten alleen naar het apparaat als je het vermoeden hebt dat er te weinig geleverd wordt om te kijken of het lampje nog wel groen brandt.

@pmarena: via google-earth kun je een programma laten draaien op je eigen huis waar de panelen het beste rendement hebben en hoeveel je er kwijt kunt. Die kijkt precies naar de zonstand, bomen en schoorstenen.
Verder hebben wij ze ook niet in één serie staan, maar in 2.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:52

DubbelDun schreef:
FlyAway schreef:
Het is ook wel een beetje verslavend in het begin, steeds naar zolder rennen om te kijken hoeveel we die dag hadden opgewekt :D

Wij hebben een apje op de telefoon én een programma wat gekoppeld staat naar de PC.
Die houdt keurig bij wat er wordt opgewekt :D
We moeten alleen naar het apparaat als je het vermoeden hebt dat er te weinig geleverd wordt om te kijken of het lampje nog wel groen brandt.

@pmarena: via google-earth kun je een programma laten draaien op je eigen huis waar de panelen het beste rendement hebben en hoeveel je er kwijt kunt. Die kijkt precies naar de zonstand, bomen en schoorstenen.
Verder hebben wij ze ook niet in één serie staan, maar in 2.

Ja, die van ons kan ook op het computernetwerk en er kan ook een app op. Maar ik voorzie een nog veel grotere verslaving als we dat gaan doen, dus we lopen wel even naar de zolder als we het willen weten :D

DubbelFun

Re: Zonnepanelen tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:02

Niet te hopen dat je een 4-verdiepingen huis hebt :D
Wel goed voor de conditie natuurlijk :+

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:03

DubbelDun schreef:
Niet te hopen dat je een 4-verdiepingen huis hebt :D
Wel goed voor de conditie natuurlijk :+

:D Ze liggen bij ons op de schuur, dus het is maar 1 verdieping gelukkig

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:09

FlyAway schreef:
pmarena schreef:

Dus als je overdag apparaten aan hebt staan en je zonnepanelen leveren stroom, dan gebruiken de apparaten de stroom van je zonnepanelen en niet vanaf het net. Als je meer produceert dan wat je verbruikt, ga je terug leveren. Als voorbeeld; overdag verbruik je 50kWh, terwijl je zonnepanelen tegelijkertijd 100kWh opleveren. Je verbruik vanaf het stroomnet is dan 0kWh en je levert 50kWh terug. Als je `s avonds, terwijl je zonnepanelen niets meer opwekken, weer 50kWh verbruikt, dan is je verbruik van het stroomnet 50kWh. Op 1 dag heb je dan dus 50kWh verbruikt en 50kWh teruggeleverd.

We hebben sinds mei vorig jaar 14 zonnepanelen op het dak gelegd (met subsidie) met voorbereiding voor nog eens 14. Ik kan je vertelen, wij wilden ook niet zo`n nieuwe meter, maar helaas hadden wij geen ferraris meter, dus wij moesten helaas echt een nieuwe meter. Maar het voordeel van die nieuwe meter is wél dat je precies ziet wat je verbruikt én wat je terugleverd. Heeft toch ook z`n voordelen. Het is ook wel een beetje verslavend in het begin, steeds naar zolder rennen om te kijken hoeveel we die dag hadden opgewekt :D

Waarom die Ferraris meter nou zo belangrijk is, is dat je in het voorbeeld wat ik hierboven noem, zult zien dat je meter 50Kwh terugdraait (terugleveren) en `s avonds 50kWh gewoon draait (verbruik). Voor de energieleverancier heb je dus 0 verbruik. Met die slimme meter heb je 50kWh teruggelevert en 50kWh afgenomen. Qua energieverbruik ook 0, maar afhankelijk van de afspraken met je energieleverancier kan het dus zijn dat je minder terugkrijgt voor wat je levert, dan dat je betaald voor wat je gebruikt.

Overigens, je bent alleen verplicht om je aan te melden als je de btw van de aanschaf van je panelen wilt terugvragen.
Citaat:
Maar u hoeft zich niet verplicht aan te melden, want in gepubliceerde vragen en antwoorden van de Belastingdienst wordt aangegeven dat u zich alleen hoeft aan te melden als btw-ondernemer

Klopt uiteraard, maar dan zou het een nog langer verhaal geworden zijn dus ik heb het even simpel gehouden :)

En klopt van het aanmelden als ondernemer :j

Maarja, je zou wel gek zijn als je de BTW niet terug zou vragen toch, scheelt honderden euro's op een installatie immers :j

Nah, als je per-sé wilt weten wat je teruglevert dan kun je dat ook wel op andere manieren bijhouden, zonder alle potentiële nadelen van die "slimme meter" :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:11

Blijheid schreef:
@Pmarena: Ja, wij (mijn ouders en ik, huis is/word voor dubbele bewoning) willen ook ooit wel zonnepanelen. Hoewel we voorlopig nog druk genoeg zijn met isoleren, dubbel glas plaatsen etc, dat is gezien de staat van het huis nu nog veel efficiënter qua besparen op energie :) Maar ik geloof dat jij ook nogal in een verbouwing zit/zat dus dan snap je dat vast ;)
Voorlopig dus vooral als geïnteresseerde meelezer hier.

Ik snap het helemaal :(:)

Hier gelukkig eindelijk het meeste wel gedaan. Nu dus nog zonnepanelen, nieuwe kozijnen aan de achterkant van het huis zodat op de slaapkamer de ramen aan de achterkant open kunnen en we van de zomer wat minder de moord steken :P en dan nog de tuin aan de linkerkant...die ligt nu helemaal open :=

En wie weet nog wel eens een zonneboiler of uitbreiding van de panelen ofzo, of iets anders waardoor we weer wat meer zelfvoorzienend worden, ik vind het wel een leuke sport :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:14

FlyAway schreef:
pmarena schreef:

Als je in de toekomst nog panelen bij wilt plaatsen moet je wel even denken aan de beschikbaarheid van een extra groep. Waarschijnlijk kun je die nieuwe panelen niet op de zelfde groep doen als de panelen die je nu gaat leggen. Heb je nog ruimte in je kast voor die extra groep?
De omvormer die je nu geleverd krijgt bij de panelen, is afgestemd op de panelen die je nu legt.
Als je dus nu 12 of 14 panelen doet, kan dat wel op dezelgde omvormer.
Ga je stra nog een keer 12 of 14 panelen bij leggen, moet je een andere omvormer. Nu alvast die omvormer neerlegen zodat je straks alleen de panelen hoeft te doen, wordt door de betere installateurs niet aangeraden.

Ja daarom :j

Het is allemaal maar heel dunnetjes qua mogelijkheden / benodigdheden.

Daardoor heel erg de vraag of het überhaupt wel ooit zal gaan gebeuren... maar wil het toch even "in de groep gooien" zeg maar bij de installateurs, wie weet komt er wel een dusdanige visie uitrollen dat we er gewoon direct helemaal van afzien, dan zijn we van dat idee ook meteen af :P

Ik denk dat we ons beter kunnen richten op minder verbruik want we verbruiken nu bijna 5000 kWh en dat vind ik echt idioot veel -O-

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:16

pmarena schreef:

FlyAway schreef:

Citaat:

pmarena schreef:
Klopt uiteraard, maar dan zou het een nog langer verhaal geworden zijn dus ik heb het even simpel gehouden :)

En klopt van het aanmelden als ondernemer :j

Maarja, je zou wel gek zijn als je de BTW niet terug zou vragen toch, scheelt honderden euro's op een installatie immers :j

Nah, als je per-sé wilt weten wat je teruglevert dan kun je dat ook wel op andere manieren bijhouden, zonder alle potentiële nadelen van die "slimme meter" :)

Ik ben vóór versimpeling, maar dan moet het verhaal nog wel kloppen. ;) Het is simpelweg niet correct dat je nog steeds 4000kWh zou verbruiken en daarnaast 3000kWh terug levert. Wat je verbruikt terwijl je opwekt, blijft uit het zicht van de energieleverancier, zowel met een oude, als met een nieuwe meter.

Ik ben benieuwd naar de andere manieren die je zou kunnen toepassen om te weten wat je terug levert zonder die slimme meter :-) Vertel eens als je wilt?

Groot gelijk trouwens dat je die oude meter wilt houden hoor. Ik zat ook niet te wachten op die slimme meter.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:20

Ik lees even mee! Super tips zie ik al voorbij komen.

Via de energie leverancier hebben wij de volgende berekening.
aanschaf panelen e.d. €5000,00
garantie 10 jaar op de panelen.
opbrengt per jaar €500

Klinkt nog niet heel aantrekkelijk.

En hoe doen jullie dit met het reinigen van de panelen?
Laatst bijgewerkt door ulyse op 07-01-14 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:23

Voor het verhaal van het administratief verschil tussen een oude meter (terugdraaien en met 1 getal werken) en een nieuwe meter (2 getallen van elkaar aftrekken) vond ik het weinig uitmaken / nodeloos ingewikkeld worden Y;(

Je schijnt ook gewoon iets van een opwek / verbruiksmeter te kunnen installeren. Heb ik me verder niet in verdiept want niet nodig.

Verhaal van teveel dingen tegelijk aan het doen en ook weer geen zeeën van tijd om alles tot op de bodem uit te zoeken, dus even gericht voor onze situatie de basics in het oog houden :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:25

FlyAway schreef:
Ik ben vóór versimpeling, maar dan moet het verhaal nog wel kloppen. ;) Het is simpelweg niet correct dat je nog steeds 4000kWh zou verbruiken en daarnaast 3000kWh terug levert. Wat je verbruikt terwijl je opwekt, blijft uit het zicht van de energieleverancier, zowel met een oude, als met een nieuwe meter.

Ik ben benieuwd naar de andere manieren die je zou kunnen toepassen om te weten wat je terug levert zonder die slimme meter :-) Vertel eens als je wilt?

Groot gelijk trouwens dat je die oude meter wilt houden hoor. Ik zat ook niet te wachten op die slimme meter.

Heb je gelijk in hoor +:)+

Maar puur voor het doel van het nog leesbaar uitleggen van het administratief verschil tussen een oude meter (terugdraaien en met 1 getal werken) en een nieuwe meter (2 getallen van elkaar aftrekken) vond ik het nodeloos ingewikkeld worden Y;(

Je schijnt ook gewoon iets van een opwek / verbruiksmeter te kunnen installeren. Heb ik me verder niet in verdiept want vind ik voor ons onnodig :)

Verhaal van teveel dingen tegelijk aan het doen en ook weer geen zeeën van tijd om alles tot op de bodem uit te zoeken, dus even gericht voor onze situatie de basics in het oog houden, daardoor soms ook wat haastige reacties, excuus :P

Ik vind het overigens van de slimme meter in de toekomst wèl weer een leuk idee dat men er opwek en gebruikt beter mee op elkaar af kan stemmen :)

Het idee dat men vanuit de centrale bvb. kan zien dat er op dit moment een overschot aan stroom geproduceerd wordt dus ze zetten her en der in huishoudens de wasmachine o.i.d. aan tegen een heel scherp tarief voor die overtollige stroom.

Win-win: er gaat geen stroom verloren, later vindt er geen piek-vraag plaats als iedereen tegelijk stroom gaat vragen op een ongelukkig moment, en je krijgt wat korting op je stroom als het je niet uitmaakt wanneer je wasje gedraaid wordt en het zo geregeld kan worden *\o/*

Dat soort dingen zijn dan wel potentieel heel goed :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-01-14 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:26

Als je trouwens panelen gaat aanschaffen, let dan op de kwaliteit. Goedkoop is duurkoop is het devies!

Alle fabrikanten geven natuurlijk wel garantie op de panelen, oplopend tot wel 25 jaar. Maar wat belangrijker is, is de vraag hoeveel % van de oorspronkelijke prestaties nog geleverd kunnen worden na bijvoorbeeld 10 of 20 jaar.

Zo kom je bijvoorbeeld panelen tegen die na 10 jaar nog gegarandeerd 80% "vermogensgarantie" geven, maar je ziet ze ook die na 10 jaar nog 90% "vermogensgarantie" leveren. Dat scheelt toch 10% en dat is best fors.

Ook de omvormer is erg belangrijk, ook daar geldt; goedkoop is duurkoop!