) gaat het dit voorjaar toch eindelijk gebeuren als het goed is: we krijgen zonnepanelen
Nu wil ik niet voor vervelende verrassingen komen te staan, en ik ben alles flink aan het uitzoeken

Het lijstje van belangrijke punten dat ik tot zover heb (misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan
):- Aanschaffen op naam van nog niet bij de KvK ingeschreven koper
- Koper inschrijven bij KvK (voor terugvragen BTW op aankoop van de panelen)
- Contract van energieleverancier op naam van de koper zetten (voor terugleveren stroom)
- Geen dubbeltarief maar enkeltarief afnemen (i.v.m. terugleveren altijd overdag)
- Ferrarismeter zonder teruglooprem altijd houden i.v.m. simpel salderen, GEEN nieuwerwetse “slimme” meter op laten dringen
- Ononderbroken kabel beschikbaar hebben van (vrije groep + zekering) meterkast naar omvormer
- Omvormer moet voldoende open ruimte om zich heen hebben voor koeling
- Dak moet natuurlijk geschikt (sterk & groot genoeg) zijn voor installatie van de panelen
Alles is in principe geregeld, alleen het dak moet nog ingemeten worden om te bepalen of er inderdaad 12 of hopelijk zelfs 14 panelen op kunnen, maar ik vind het nog best spannend of dat gaat passen gezien minder dan 12 wel echt te weinig oplevert naar onze zin

En de energie-leverancier en netbeheerder zijn vrij dwingend in het eigenlijk gewoon eisen dat er een terug-lever-meter geplaatst wordt...die ik absoluut niet wil

Ik ben dan ook benieuwd hoe andere bokkers dit hebben gedaan of nog willen gaan doen?
Wat voor elektriciteitsmeter hebben jullie? Zijn er meer mensen die heel bewust hun ouderwetse Ferrarismeter met draaischijf hebben gehouden? En was dat lastig om dat voor elkaar te krijgen?

En hebben jullie wellicht nog wat andere punten van aandacht die ik beter wel even in de gaten kan houden wat de kosten / installatie enzo betreft?
Als je al zonnepanelen hebt, hoe bevallen ze? En wat vind je de voor- en nadelen?
Maakt de omvormer bijvoorbeeld veel herrie of zoiets waar je niet altijd direct aan denkt?
Het is altijd fijner om dergelijke aandachtspuntjes van te voren te weten te komen dan achteraf dus hopelijk komen er uit dit topic nog wat adviezen rollen waar mensen die zonnepanelen willen aanschaffen, wat aan hebben
Dat potje was begin van het jaar al leeg (en wordt niet meer aangevuld) zover ik weet?
) zo dat die getallen gewoon netjes tegen elkaar weggestreept worden. Zolang je niet meer produceert dan dat je verbruikt krijg je gewoon dezelfde vergoeding per kWH als dat je betaalt. Dus met een nieuwe meter is je verbruik nu dan ook simpel: 4000 verbruik min 3000 zelf opgewekt = 1000 betalen.