Pas huis kopen met een vast contract?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64537
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:38

Dat zou goed kunnen. Bij een ZZP'er wordt onder andere gekeken naar de cijfers van de afgelopen drie jaar ja. Maar ook naar welke kredieten er lopen etc. Dat is nog weer een hele andere tak van sport dan particulieren.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:39

ik lees een stukje terug dat jullie beide geen intentie verklaring hebben, dan vind ik het toch wel heel bewonderingswaardig dat jullie een hypotheek kunnen krijgen. Mijn vriend is namelijk ZZp er en heeft genoeg jaarcijfers om te overleggen met mijn salaris erbij verdienen we zat. Er werd wel degelijk om mijn intentie verklaring gevraagd en als ik die niet zou krijgen zou het feest niet doorgaan.

Sjolvir

Berichten: 25285
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:42

Heb inderdaad ook een werkgeversverklaring moeten overleggen voor mijn hypotheek, geen intentie verklaring (heb vast contract). Was in 2012.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:50

wij zijn geen zzper

horsii

Berichten: 7648
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:53

klopt.mijn vriend heeft een vast contract maar moet ook een werkgeversverklaring

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:22

Hier een huis gekocht op twee intentieverklaringen :)

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 10:13

Tja, dit is wat we te horen hebben gekregen van twee hypotheekadviseurs in een eerste orienterend gesprek. Ik zou het heel raar vinden als we daarna met een van deze twee adviseurs in zee zouden gaan, €2100 neer zouden moeten leggen en vervolgens te horen krijgen dat we geen hypotheek zouden kunnen krijgen..

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:29

Wij hebben net een huis gekocht met erg veel gezeur heeft een dik jaar geduurd maar dit had nirt alleen te maken met de hypotheek maar met de gemeente.

maar goed je hebt van je werkgever echt wel een werkgevers verklaring nodig. Want omdat wij 1 jaar bezig waren hebben wij meerdere keren om een werkgevers verklaring gevraagd omdat die volgens mij verloopt met 2 a 3 maanden.
en ze zijn erg streng met wat betreft vaste baan of vast contract.

je mag ook nergens geen schulden hebben of dingen op afbetaling heb je dat wel moet je gelijk alles afbetalen wij konden namelijk bijna 6900 euro ophoesten voor een studie schuld van mijn vriend zijn ex. Dit is een heel verhaal maar stond toen op mijn vriend zijn naam.

je moet ook na de bank dat je niet in de min kuntpinnen zeg maar.

En mijn vriend werkt op provisie ook al heeft hij 9 van de 10 keer rond het zelfde bedrag per maand.
maar dan nog gaan ze van een stuk lagere bedrag uit omdat hun dan weer zeggen als het slechter gaat heb je weer stuk minder geld.


MAAR KAN JE 1 TIP GEVEN GA NIRT NA EEN HYPOTHEKEN OF HYPOTHEEKSHOp.
Hun werken namelijk ook op provisie en hun smeren je allemaal pakketten aan die je niet eens nodig hebt maar daar krijgen hun weer extra geld voor terug. En zo zijn er nog meer dingen.
Wij zijn na een goede gegaan kost 3000 euro. Komt niks bij en hun hebben ook gene contract met bijvoorbeeld sns of een andere bank dus hun kijken echt wat er bij je past en wat het voordeligst is.


mijn vriend had namelijk bij zijn vorige huis een arbeidsongeschiktheid uitkering afgekocht en daar moet je dus veel geld in leggen van als je arbeidsongeschikt bent dat je extra geld krijgt bij je uitkering. Denk je allemaal van dat is mooi.
maar deze maatschappij vind al heb je geen armen of benen dan kun je als ware nog werken met je mond en je krijgt dus nooit geen extra uitkering.


en ze zouden afbetalen met een levensverzekering en dan had je na 30 jaar veel afgelost. Bleek ook allemaal niet waar te wezen want over 30 jaar hadden wij nog heel weinig afgelost en dan hadden wij toen dus in de problemen gekomen omdat hun ons weer een mooi pakket hadden verkocht

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:36

En mijn vader heeft jaren geleden ook een huis gekocht en de hypotheek shop had de verkeerdepapieren na me vvader gestuurd i.p.v na de bank en zo kwam mijn vader achter dat hun heel veel geld aan me vader verdienden en mij vader belde hun op van wat dat was. En wisten ze geen goed antwoord op te geven. En me vader zag gelijk van al die pakketten af en hypotheker zij dit moet je nemen bij een hun dusmijn vader er achter aan gebelt en bleek niet zo te wezen.
Dus je lijkt bij hun veel goedkoper uit. Maar je leven lang zit je wel met een heel stuk duurder hypotheek of pakket. Dus ik betaal liever 3000 euro dat ik weet dat ik goed zit dan 2200 euro enje word ggenaaid Door hun

BigOne
Berichten: 38362
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:45

Tegenwoordig is het zo dat je altijd advieskosten hebt, ook bij banken. Vroeger betaalde je 1% over de hypotheeksom als kosten aan de bank en nu is het een vast bedrag. Wij hebben een financieel adviesbureau in dienst genomen dat altijd al werkte met vaste tarieven en geen provisie kreeg van een bepaalde bank. Voor 2500 euro alles keurig geregeld, hoefden alleen maar handtekeningen te zetten. En deze kosten zijn altijd aftrekbaar van je belasting(als het voor een eigen woning is of het oversluiten). Ze kwamen thuis voor het eerste gratis gesprek om te kijken wat er mogelijk was en dat is prettig want dan weet je ongeveer waar je aan toe bent.

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:54

Ik heb vorig jaar een huis gekocht zonder vast contract.
Ben naar hypotheekvisie geweest en die man heeft me super geholpen. Het eerste gesprek was gratis en toen heeft hij aan de hand van mijn gegevens berekend wat ik max aan hypotheek kon krijgen en hoe de maandlasten er ongeveer uit kwamen te zien.
Ik had dus géén vast contract, géén intentieverklaring oid. Bij mij hebben ze gekeken naar het gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar en aan de hand daarvan berekeningen gemaakt.
Qua banken heb je misschien wat minder keus, sommigen eisen dat contract of die verklaring, maar er zijn er zat die gewoon goede hypotheken aanbieden tegen leuke rentes.

Nu is juist een heel mooi moment om te kopen, de rente is laag, de prijzen liggen laag.
Bij huren spoel je je geld elke maand door de pot, bij kopen word je huis steeds een beetje meer van jou ;)

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:20

Wij hebben het trouwens via een particuliere hypotheekadviseur gedaan, niet direct bij een bank. Want volgens de bank konden we idd geen hypotheek krijgen. Maar er zijn meer mogelijkheden/banken en die wist dat hypotheekmannetje ons mooi te vertellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:37

tamaramt schreef:
@berdien,,welke bank werk je?
Ik praat nu over de rabobank.
Ik heb daar zelf ook jaren gewerkt als hypotheek administrateur.
Daarnaast ben ik nu zelf de laatste tijd weer wekelijks bij de bank ivm aanschaf nieuw huis.
Mij is toen wederom letterlijk,verteld dat zonder werkgeversverklaring wel hypotheek afgegeven zou worden maar dan €50.000 lager.

Wij hadden een hypotheek bij de rabobank, maar een werkgeversverklaring van mijn man met al jaren een vast contract werd wel geeist. Nu zijn we overgestapt naar een ander en weer werd een werkgeversverklaring geeist. Dus beide keren verplicht een werkgeversverklaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:40

bigone schreef:
Tegenwoordig is het zo dat je altijd advieskosten hebt, ook bij banken. Vroeger betaalde je 1% over de hypotheeksom als kosten aan de bank en nu is het een vast bedrag. Wij hebben een financieel adviesbureau in dienst genomen dat altijd al werkte met vaste tarieven en geen provisie kreeg van een bepaalde bank. Voor 2500 euro alles keurig geregeld, hoefden alleen maar handtekeningen te zetten. En deze kosten zijn altijd aftrekbaar van je belasting(als het voor een eigen woning is of het oversluiten). Ze kwamen thuis voor het eerste gratis gesprek om te kijken wat er mogelijk was en dat is prettig want dan weet je ongeveer waar je aan toe bent.

Wij hebben idd ook precies hetzelfde gedaan, ook 2500 euro advieskosten betaald, welke wij van de belasting konden aftrekken.

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:50

Mindim schreef:
tamaramt schreef:
@berdien,,welke bank werk je?
Ik praat nu over de rabobank.
Ik heb daar zelf ook jaren gewerkt als hypotheek administrateur.
Daarnaast ben ik nu zelf de laatste tijd weer wekelijks bij de bank ivm aanschaf nieuw huis.
Mij is toen wederom letterlijk,verteld dat zonder werkgeversverklaring wel hypotheek afgegeven zou worden maar dan €50.000 lager.

Wij hadden een hypotheek bij de rabobank, maar een werkgeversverklaring van mijn man met al jaren een vast contract werd wel geeist. Nu zijn we overgestapt naar een ander en weer werd een werkgeversverklaring geeist. Dus beide keren verplicht een werkgeversverklaring.



een werkgeversverklaring is wat anders dan een intentieverklaring ;)

Anoniem

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:59

Liselot, wat bedoel je met je post? Even terug lezen, want in jouw quote zie je waarom ik dat schreef.

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:03

sorry, niet goed gelezen 8)7

Ik moest inderdaad ook een werkgeversverklaring overleggen, vakje voor intentie om vast aan te nemen was niet aangekruisd.
Weet niet of een werkgeversverklaring verplicht is, lijkt me dat ZZPers daar niet aan kunnen komen en die kunnen toch ook een hypotheek krijgen

Berdien

Berichten: 64537
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:08

Als je in loondienst bent is een werkgeversverklaring verplicht. Juist om aan te tonen dát in je loondienst bent. ZZP'ers tonen hun kredietwaardigheid op andere manieren aan.

moonsparkle
Berichten: 21763
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:10

Ik baal wel want qua financiën is het veel beter om over 2 jaar voor een huis te kijken, maar nu zijn de huizen nog goedkoop.als de prijzen veel duurder worden heeft het qua financiën weer geen zin om te wachten... :-/

cube
Berichten: 613
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Assen

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:17

Heb alles doorgelezen en er lijkt mij wel verschil te zitten in een hypotheekgesprek bij een bank en bij een adviseur. Lijkt alsof je bij een adviseur meer voor elkaar krijgt? Klopt dat of lees ik het nou zo krom?
Je betaald bij beiden (ongeveer dezelfde)advieskosten, maar bij een bank kun je alleen hun product afnemen en bij een adviseur meerdere? Of begrijp ik het nou verkeerd?

Berdien

Berichten: 64537
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:22

Bij de bank heb je ook een gesprek met een hypotheekadviseur :) Een 'onafhankelijke' adviseur kan meerdere aanbieders voor je op een rijtje zetten. Maar koppelverkoop is niet toegestaan, dus ook bij een bank hoef je niet alleen maar hun producten afnemen. Je kunt bijvoorbeeld prima een ING hypotheek hebben en elders een overlijdensrisicoverzekering sluiten, om maar wat te noemen.

Let er bij de 'onafhankelijke' adviseur er wél op dat het advies over wel geen ORV etc niet zorgt voor extra kosten. Ik hoor net wat te vaak dat er voor het adviseren van een simpele ORV honderden euro's betaald moet worden. In het advies bij de bank zit dit er allemaal al bij in, je betaalt voor een alles omvattend advies, dus niet alleen de hypotheek maar ook aanvullende voorzieningen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:33

Een vast contract zegt in deze tijd eigenlijk ook niet zo veel meer... ook met een vast contract kun je er gewoon uitvliegen. Met een aanstelling voor een jaar heb je iig de zekerheid dat je er dat jaar ook daadwerkelijk dat jaar mag blijven werken.

Als jullie een beetje een stabiel inkomen hebben zou ik er voor gaan. Ik zou wel zorgen dat je een hypotheek krijgt die te overzien is als één van beiden minder gaat werken of een lager inkomen krijgt. Je wilt toch ook een beetje blijven leven. Ik vind het zelf wel een veilig idee om een hypotheek op 1 inkomen te kunnen dragen.