Momenteel heb ik een 7 jaar oude desktop staan waarvan ik de specs niet eens weet en die gelijk vast loopt als ik hem meer dan twee opdrachten tegelijk geef. Daarnaast heb ike en 3 jaar oude asus laptop die het opzich nog redelijk doet maar ook toe is aan vervanging.
Ik kom er alleen niet helemaal uit. In eerste instantie had ik totaal geen twijfel. Aangezien ik portabiliteit en batterijduur belangrijk vind, wilde ik voor de air gaan. 1,35 kg en 12 uur geschatte batterijduur valt niet over te twisten. Nu zie ik echter dat de nieuwe pro, met retina ook 9 uur verwacht meegaat en dat is ook niet niks, terwijl die maar 200 gram zwaarder weegt. Wat ik ook in overweging moet nemen is dat mijn desktop er echt uitgaat. Ik heb dus altijd laptops gehad voor onderweg en mijn desktop voor thuis. Nu is he pt de bedoeling dat mijn MacBook voor zowel thuis als onderweg gaat dienen. Thuis verbind ik hem met mijn beeldscherm, toetsenbord, boxen en externe harde schijven, onderweg moet die goed als portable laptop dienen. Dat ik hem veel thuis met extern beeldscherm ga gebruiken, maakt eigenlijk dat ik betalen voor retina onzin vind, onderweg gebruik ik dat scherm wel, maar koet ik door retina inleveren op de accuduur. De pro is natuurlijk wel een stuk duurder. Maar is de air, als echte portable laptop wel geschikt voor ook intensief thuis gebruik. Bovendien zegt de nerd in mij dat retina natuurlijk het allerbeste en helemaal gaaf is, ondanks dat ik het wellicht niet zoveel echt ga gebruiken.
Ook wat betreft specs kom ik er niet uit. Ik ben nou eenmaal een beetje een gadget nerd die graag het beste van het beste wilt, maar eigenlijk niet nodig heb. Ik doe vooral downloaden, kijk films, tekstverwerking etc. Soms heb ik een creatieve bui en werk ik met programma's als illustrator en Photoshop (elements). Ook wil ik nog wel eens aan muziek en film editting doen, zeker nu ik een digitale piano heb die ik via mijn ipad makkelijk kan opnemen. Wellicht soms grafische spelletjes spelen als dat ding het aankan (wat ik zo op YouTube zie gaat dat best redelijk), maar dat kan ook op de console.
Ik wil minimaal 256 ssd, liefste 512, maar dat vind ik echt te duur. Dat kan ik ook oplossen met een externe schijf. Ook heb ik besloten minimaal de 8gb geheugen te willen. Nu is dat wellicht nog niet echt nodig, maar ik wil minimaal 5 jaar met dat ding kunnen doen en tegen die tijd zal de 8gb van groter belang zijn denk ik.
Waar ik uiteindelijk vooral over twijfel is welke processor. Bij de air kun je kiezen tussen een 1,3 ghz i5 met boost tot 2,6 of een 1,7 ghz i7 met boost tot 3,3. Bij de pro heb je nog meer opties in de vorm van een 2,4 GHz of 2,6 GHz i5, of een 2,8 GHz i7.
Punt is dat ik totaal niet kan inschatten hoe snel dat nou is en wat ik nodig heb. Nodig zal ik niet veel hebben, maar de nerd in mij zegt, als je het doet doe het dan goed, maar ook op de portemonnee zit een limiet uiteraard.
Ik heb vooral wat advies nodig, misschien wat mensen die me even terug trekken naar het realisme en duidelijk kunnen zeggen of ik iets wel echt nodig heb of niet. Dus kom maar op!!
BTW: ik hoef echt reacties als "ik zou helemaal niet voor Mac gaan" niet te hebben. Die beslissing is al lang en breed gemaakt en kom ik niet op terug. Eventuele tips over Mac mini of iMac zijn eventueel wel welkom, maar voor mijn wensen gezien portabiliteit niet relevant denk ik.
Ook excuses voor spelfouten! Getypt op ipad en dan zit ik nogal eens naast
Ik heb mijn Macbook pro nu sinds Januari en ik kan niets anders zeggen dan dat ik er super blij mee ben! Ik heb een 13 inch macbook pro met 500 GB Harde schijf en 800 GB werkgeheugen.
) en ook daar zit een CD rom drive in -ik trek er net een cd rommetje uit-. Hij is besteld deze week, dus het was geen ouder model. Ik neem dus aan dat ik een 2013 versie heb.
Gaat vast lukken
Ik wil een nieuwe macbook omdat mn oude een beetje aan het aftakelen is.. (okay ik ben gewoon een zeurkous die er niet tegen kan dat mn accu een beetje slechter is geworden en omdat ik nu toch in amerika zit dus het veel goedkoper is dan in NL ga ik ook maar een nieuwe halen
-
. Heb hem de 12de besteld, met apple care en bezorgadres mijn werk. Vond het banketstaaf als het in twee pakketjes kwam, dus heb aangegeven dat het in 1 pakket moest. Daarom moet het eerst ergens bij elkaar worden gebracht (komt van twee locaties) en kan daarna pas naar mij komen. Als het goed is is het pakket in Nederland en is het nu onderweg naar mij. Hopelijk is die er morgen. Zou mooi zijn met de app/software kortingen de komende dagen ivm black friday in Amerika!