Hoe SNEL is tegenwoordig een laptop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Hoe SNEL is tegenwoordig een laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 00:36

Ik mag van de week een nieuwe laptop uitzoeken, maar deze is nog uit de tijd dat 2.1 Ghz snel was. (zo'n 5 jaar geleden!)

Hoe snel is tegenwoordig een laptop? Sneller? Of nog altijd rond de 2.1 Ghz?

Choiix

Re: Hoe SNEL is tegenwoordig een laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:16

Een 1,2GHz processor van nu loopt rondjes om de 2,1GHz processors van 5 jaar geleden. GHz's zeggen niet alles, de huidige processors hebben veel meer rekenkracht (MIPS) per GHz :)

Zoek een laptop met een Solid State Drive (SSD) en hij zal altijd zo snel als de brandweer zijn :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 09:20

Choiix schreef:
Een 1,2GHz processor van nu loopt rondjes om de 2,1GHz processors van 5 jaar geleden. GHz's zeggen niet alles, de huidige processors hebben veel meer rekenkracht (MIPS) per GHz :)

Zoek een laptop met een Solid State Drive (SSD) en hij zal altijd zo snel als de brandweer zijn :)

Ja maar kijk, ik wil op de nieuwe ook games spelen... en vaak staat er op de doos als vereiste vaak 2,30 Ghz OF MEER! Dus dan maakt het niet uit of ik ééntje uit het schap neem met ook 2,1 Ghz die toch sneller is dan die ik nu heb? (omg zo ingewikkeld, hopelijk komen jullie eruit.........)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:21

Ik heb een oudere Dell en een jongere Dell. In de oudere Dell zit een SSD kaart en die is zo snel als het licht. De jongere Dell heeft in principe betere hardware maar is toch langzamer als de oude Dell, want de jongere Dell heeft geen SSD kaart.

Je zult ook een sterkere videokaart nodig hebben voor het spelen voor gamen, maar dat gaat waarschijnlijk wel prijzig worden. Wat is je budget?

Even gecheckt en mijn oudere Dell is een 2.20 Ghz.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-11-13 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 09:22

Cayenne schreef:
Ik heb een oudere Dell en een jongere Dell. In de oudere Dell zit een SSD kaart en die is zo snel als het licht. De jongere Dell heeft in principe betere hardware maar is toch langzamer als de oude Dell, want de jongere Dell heeft geen SSD kaart.

Je zult ook een sterkere videokaart nodig hebben voor het spelen voor gamen, maar dat gaat waarschijnlijk wel prijzig worden. Wat is je budget?

500 Euro en daarvan moet ook een draadloze router van worden gekocht! Tot op heden doen alle games het op mijn ouwe lappie, alleen gaaaaaaaaaan zeeeeeeee weeeeeeel sooooooooms traaaaaaaaaaaaaggggggggggg.............. :') :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:23

Even gecheckt en mijn oudere Dell (Latitude D360) is 2.20 Ghz met 2 GB RAM (en SSD kaart) en de nieuwe Dell is 2.40 Ghz met 4 GB RAM.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-11-13 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 09:24

Cayenne schreef:
Even gecheckt en mijn oudere Dell (Latitude D360) is 2.20 Ghz en de nieuwe Dell is 2.40 Ghz.

Die ik NU heb en waar ik NU op aan het bokken ben is 2,10 Ghz

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:27

Maar daarnaast heb je ook nog voldoende RAM geheugen nodig en oa een goede videokaart. Die spellen van tegenwoordig vereisen nogal wat van een laptop :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:03

Als het voor spellen is zou ik vooral kijken naar de grafische kaart. De nieuwere spelletjes (daarmee doel ik op de grotere grafische spellen) op maximum kwaliteit spelen zit er voor een budget van 500 euro niet in, voor dat geld heb je geen compleet systeem + grafische kaart die dat aan kan.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 10:05

Telpeva schreef:
Als het voor spellen is zou ik vooral kijken naar de grafische kaart. De nieuwere spelletjes (daarmee doel ik op de grotere grafische spellen) op maximum kwaliteit spelen zit er voor een budget van 500 euro niet in, voor dat geld heb je geen compleet systeem + grafische kaart die dat aan kan.

Uh oh... ;(

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:07

Mag ik vragen wat voor spellen je in gedachte hebt? Misschien valt het reuze mee :) ik heb het ook over spelen op maximum kwaliteit, niet de minimale systeemeisen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 10:11

Telpeva schreef:
Mag ik vragen wat voor spellen je in gedachte hebt? Misschien valt het reuze mee :) ik heb het ook over spelen op maximum kwaliteit, niet de minimale systeemeisen.

In de stijl van LA Noire en GTA V

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:20

In dat geval zou ik inderdaad voor de zekerheid ook kijken naar de grafische kaart, ik denk dat de spellen zeker wel speelbaar zullen zijn met de juiste kaart er in. Kan wezen dat je dan een paar tientjes meer kwijt vergeleken met een simpele grafische kaart, maar het kan wezen dat je spellen dan soepeler en net even wat prettiger draaien.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:22

Kan je voor die spellen niet beter een playstation of xbox aanschaffen? Ik ben namelijk van mening dat als spellen op een console gespeeld kunnen worden het je veel pc drama scheelt.

Speel je pcspellen tja dan zou ik voor een dekstop/tower gaan, daar kan je nog veel aan verbouwen en kan je los scherm bij kopen. Dus gaan in principe langer mee.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:12

Voor 500 euro heb je geen laptop die goed is voor gamen op de langere termijn. Voor dat geld kan je beter op bijvoorbeeld Tweakers vraag en aanbod kijken naar een leuk 2e hands game systeem en je huidige laptop gewoon als laptop blijven gebruiken. Een laptop is per definitie al ongeschikt als gaming apparaat (hoewel duurdere laptops het best aardig tot prima doen!) omdat de behuizing te klein is voor een goede koeling. Je airflow is gewoon te beperkt om sterke videochips te koelen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:15

Tsja, wat is snel, het is hierboven al vermeld, een SSD (Solid State Disk) levert veel betere prestaties dan de normale harde schijven. Daarnaast zijn ze ook nog eens minder gevoelig doordat er geen draaiende delen in zitten.

SSD is best prijzig, maar je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een kleine SSD schijf van waaruit je je systeem opstart. Bijvoorbeeld 16 of 32 gb. Dan worden je programma`s al een stuk sneller opgestart.

Geheugen werd ook al even genoemd. Tegenwoordig zit en kan er veel meer geheugen in laptops dan 5 jaar geleden. Kies voor eentje met flink wat geheugen en vooral; aangezien je graag spelletjes wilt spelen; dedicated video geheugen. Dus een videokaart (grafische kaart) die zijn eigen geheugen heeft, in plaats van gedeeld met het gewone geheugen.

Als laatste natuurlijk de processor. 5 jaar geleden was het allemaal single core, met wat hyperthreading at best. Daarna kwamen de dual cores en tegenwoordig is het veel quad core. Oftewel, een oude 2,1Ghz van 5 jaar geleden is 1 processor van 2,1 ghz. Een moderne 2Ghz quad core, is dus 4 cores met een snelheid van 2Ghz. Dat is dus een klap sneller.

De snelle processoren van dit moment zijn de Intel Core processoren, die heb je in i3, i5, i7. De i7 is dus de zwaarste.

Ik heb een paar maandjes geleden een laptop gekocht en ook zitten zoeken. Ik ben uitgekomen op een Lenovo Y500 met Intel Core i7 2,4Ghz, 12 Gb intern geheugen en een 32 Gb SSD schijf. De videokaart is een Nvidea Geforce 650m met 2 Gb dedicated geheugen. Daar kun je wel een aardig spelletje op spelen :-) Dat ga je natuurlijk niet redden met 500 euro, maar om een idee te geven wat snél is heb je er misschien wat aan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:55

FlyAway schreef:
Als laatste natuurlijk de processor. 5 jaar geleden was het allemaal single core, met wat hyperthreading at best. Daarna kwamen de dual cores en tegenwoordig is het veel quad core. Oftewel, een oude 2,1Ghz van 5 jaar geleden is 1 processor van 2,1 ghz. Een moderne 2Ghz quad core, is dus 4 cores met een snelheid van 2Ghz. Dat is dus een klap sneller.

Vraagje? Omdat ik het anders heb meegemaakt zegmaar, maar voor mij is het wel al wat langer terug, dat wel. Mijn processor (6jaar oud, wat gaat de tijd snel o.o) is een triplecore die toen in die tijd aangegeven stond als 6Ghz, maar dan als in, 3x een 2Ghz maakt samen totaal 6Ghz. Als je nu in deze tijd een 2Ghz quad core zou kopen maak je dan niet de kans dat je opgescheept zit met een 4x 500 Mhz ipv 4x 2Ghz? ik ben zelf ook langzaamaan op zoek naar een betere processor en ik vind het interessant om te weten waar ik op kan letten en waar ik rekening mee moet houden, en soms snap ik er echt niks meer van :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:48

Horseydude, is het voor jou niet handig om naar een goede tweedehands te kijken? Of misschien ben je zelf handig en kun je losse onderdelen kopen. Kijk met tweedehands spul wel altijd goed uit want voor je het weet zit je ergens aan vast wat niet goed werkt. Maar als ik jou was zou ik nog even doorsparen. Dan weet je zeker dat je kwaliteit hebt. Je kunt idd ook voor een Xbox of Playstation gaan. Dan ben je goedkoper uit.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:56

HorseyDude schreef:
Telpeva schreef:

In de stijl van LA Noire en GTA V

Als het je om dit soort spellen gaat, zou ik toch eerder een console aanschaffen ;) GTA 5 is ook nog niet eens uit voor de PC :P
Systeemeisen:
http://www.game-debate.com/games/index. ... 20Auto%20V