Welke notenkraker past bij mij.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Welke notenkraker past bij mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 16:52

Tsja de vraag is simpel, het antwoord geen idee. Ik ben op zoek naar een notenkraker die voor mij geschikt is en die goed is in amandelen/hazelnoten/walnoten kraken.

We hebben nu een ouderwetse kraker van metaal, een tangvorm waar de noot tussen kan en kraken maar. Als je tenminste kracht hebt in je handen, wat ik dus niet heb. De andere die ik heb die goed gaat met hazel en walnoten is een houten kom waar met een schroefdraad draaiend de noot wordt geplet. Alleen deze weigert onze amandelen te kraken. -O-

Ik ben dus op zoek naar een niet al te grote kraker die verse amandelen kan kraken. Onze voorraad uit eigen tuin loopt langzaam op maar ik krijg ze dus niet gekraakt en kan niet gaan genieten van onze mjammie dessertamandelen.

Mijn probleem is gebrek aan kracht in mijn handen, kleine handen, klein behuisd en soms maar een arm die goed werkt. Welke notenkraker zou geschikt zijn en waar koop ik er een?

Sonja_vR

Re: Welke notenkraker past bij mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:11

ik heb een notenkraker in de vorm van een walnoot, is een vrij zwaar gevaarte, maar die vouw je dus open(twee walnoothelften aan elkaar met een scharnier) dan plaats je de noot er in en klap je hem dicht, dan kun je hem met een vrij lichte tik met je vlakke hand al gekraakt hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:16

wij hebben er thuis 1 in de vorm van een steigbeugel ( :') ) met een schroef met plaatje naar beneden.
Beetje vreemd uitgelegd, maar hier een plaatje van een gelijk werkende notenkraker;

Afbeelding

Voor deze notenkrakers hoef je niet veel kracht te zetten, je bent eerder juist té sterk met dit type.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:20

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:23

ik ben nog steeds op zoek naar een notenkraker die het langer volhoud dan 1 zak noten... ze breken elke keer :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 17:50

Spruitje zoiets hebben we in hout en die kan ik niet goed bedienen.

Sonja heb je een plaatje of waar ik zoiets kan kopen? En hoe zwaar is zwaar?

Danadeen zoiets hebben we dus ook alleen dan zonder het onderschaaltje. Ik mis de kracht en motoriek in mijn vingers om deze goed te kunnen samenknijpen helaas. -O- dankzij ms ook, maar vooral mijn vingers missen gevoel en sturing. Ik heb daarmee de knijpkracht van een slak ook omdat ik kleine handen heb en de kraker al snel tever open staat om er nog grip op te krijgen. Ik pas ook in de lengte in kinderhandschoenen.

Jilleroo die van ons zijn oerdegelijk, de metalen is al zeker 25 jaar oud en de houten al minstens 15 jaar. Alleen mis ik nu de kracht en motoriek helaas.

En de amandelen zitten erg strak in hun jasje bij deze soort noot.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:03

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:32

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 20:50

Ziet er met een amandel redelijk licht bedienbaar uit. Toch maar eens naar het alles te koop zo ongeveer familiewinkeltje hier in het dorp gaan. Daar kun je tenminste alles uitproberen. Eigen amandelen mee en testen maar.

We hebben dit jaar 2 kilo en van vorig jaar nog 5 liggen.