Schakelen trekker, ik snap er niets van...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schakelen trekker, ik snap er niets van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:00

Hallo bokkers :wave:

Laatste maanden ben ik aan het oefenen met trekker rijden, ik kan al best wel veel, ook achteruit rijden met kar enzo.
Binnenkort wil ik voor mijn trekkerrijbewijs.
Nu heb ik alleen soms met schakelen dat de trekker een raar geluid maakt. Heb dit met meerdere trekkers dus ligt niet aan de trekker.

IvankBacardi

Re: Schakelen trekker, ik snap er niets van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:03

misschien gebruik je de koppeling verkeerd?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:04

Denk dat je de koppeling niet goed gebruikt. Heb daar bijna nooit last van.

imd

Wat voor type trekker heb je? Trap je de koppeling wel ver genoeg in bij het schakelen in de hoofdversnellingen? Voor de tussenversnellingen hoef je de koppeling niet in te trappen, maar bij de hoofdversnellingen (als je begrijpt wat ik bedoel, zo noem ik het altijd maar :P ) moet je die goed ver intrappen.

Is er niet iemand die een stukje met je mee kan rijden en even kan kijken?

evanescence

Het kan zijn dat jij de koppeling niet vergenoeg in drukt. Misschien de stoel iets naar voren zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:12

Dat zou inderdaad kunnen.
Iemand heeft mij ooit eens gezegd dat je helemaal stil moet staan voor je kunt schakelen, maar dat lijkt me raar want als je bv moet stoppen voor een stoplicht moet je ook toch gewoon terug kunnen schakelen enzo? Dan ga je ook bijvoorbeeld niet zo vanuit de D op de rem en dan in de vrij.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:15

met welk merk trekker rij je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:21

John deere :)

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:21

amoj schreef:
Dat zou inderdaad kunnen.
Iemand heeft mij ooit eens gezegd dat je helemaal stil moet staan voor je kunt schakelen, maar dat lijkt me raar want als je bv moet stoppen voor een stoplicht moet je ook toch gewoon terug kunnen schakelen enzo? Dan ga je ook bijvoorbeeld niet zo vanuit de D op de rem en dan in de vrij.

Dat lijkt mij raar. Bij het optrekken moet je ook kunnen schakelen namelijk! :)
Dus dat is onzin dat je er voor stil moet staan.
Laatst bijgewerkt door evanescence op 20-10-13 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:25

Koppeling helemaal indrukken, dus van mij part voor je gevoel door de vloer duwen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:36

Je hoeft niet stil te staan nee. Maar je moet wel je gaspedaal helemaal loslaten, weet niet of je dat ook doet?

Ik denk dat het een kwestie is van koppeling nóg verder indrukken. Dat is best hard drukken, rij zelf ook John Deere. STaat je stoel ook wel goed idd?

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:40

imd schreef:
Je hoeft niet stil te staan nee. Maar je moet wel je gaspedaal helemaal loslaten, weet niet of je dat ook doet?

Ik denk dat het een kwestie is van koppeling nóg verder indrukken. Dat is best hard drukken, rij zelf ook John Deere. STaat je stoel ook wel goed idd?

Inderdaad, gaspedaal helemaal los laten! En zeker de koppeling goed indrukken.
Ik heb zelf weinig ervaring met John Deere, omdat ik het geen fijne trekker vind. (Maar dat is mijn mening.)

Als ik jou was, zou ik nog even goed naar je stoel stand kijken. Dit kan een hoop schelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:14

Ja meestal staat de stoel ook niet goed, afgestemd op de boer en die is 2 meter, ik ben 1.60 en meestal vergeet ik de stoel in te stellen...
Ik ga van de week nog eens oefenen met hem erbij, maar denk idd dat het is dat ik de koppeling niet ver genoeg indruk.
Gaspedaal heb ik altijd wel los, gebruik ik bijna nooit eigenlijk.

Ik vond het ook raar dat je er voor stil moest staan, zo is mij dat op mijn vorige stage geleerd. Zou betekenen dat als je een stukje harder wil op de weg, dat je eerst helemaal moet stoppen en dan een hogere versnelling nemen :+

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:16

amoj schreef:
Ja meestal staat de stoel ook niet goed, afgestemd op de boer en die is 2 meter, ik ben 1.60 en meestal vergeet ik de stoel in te stellen...
Ik ga van de week nog eens oefenen met hem erbij, maar denk idd dat het is dat ik de koppeling niet ver genoeg indruk.
Gaspedaal heb ik altijd wel los, gebruik ik bijna nooit eigenlijk.

Ik vond het ook raar dat je er voor stil moest staan, zo is mij dat op mijn vorige stage geleerd. Zou betekenen dat als je een stukje harder wil op de weg, dat je eerst helemaal moet stoppen en dan een hogere versnelling nemen :+

mag ik vragen waarom jij je gas pendaal niet gebruikt?
rij je met handgas?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:22

Nee rijd niet met handgas, die gebruik ik alleen met maaien of schudden en met het mengen van de voerkar.
Weet niet waarom ik niet met gaspedaal rijd, ik zet hem gewoon in de C of D en dan schakel ik wat met de 1,2,3 en 4.
Dat gaat mij meestal hard zat, kom eigenlijk echt nooit aan het gaspedaal.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:22

Rijdt het nou heel anders dan een auto zo'n trekker? Zou het ook wel eens willen proberen maar zou niet weten waar dit omgeving Harderwijk kan :P

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:37

amoj schreef:
Nee rijd niet met handgas, die gebruik ik alleen met maaien of schudden en met het mengen van de voerkar.
Weet niet waarom ik niet met gaspedaal rijd, ik zet hem gewoon in de C of D en dan schakel ik wat met de 1,2,3 en 4.
Dat gaat mij meestal hard zat, kom eigenlijk echt nooit aan het gaspedaal.

haha oke. Nee dan snap ik het. :P
ja trekker rijd anders dan een auto. Ik vind het heel fijn dat ik zo hoog zit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:42

Ik heb laatst ook een keer auto gereden voor het eerst, maar is idd heel anders dan trekker rijden! Ik zit ook liever op een trekker dan in een auto, op de trekker kun je veel meer zien :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:49

Antwoord van mijn man: versnellingsbak naar de klote :')

Nee hij zei dat het kan dat je de koppeling niet goed ingetrapt hebt of de koppeling eruit ligt/bijgesteld moet worden. Volgens hem echt een koppelingsprobleem.

Trekker rijdt idd anders dan auto. En dan is het per merk verschillende.
Onze Vario heeft geen versnellingen. Die heeft een landgroep en een weggroep en verder alleen een hendel die je vooruit moet duwen om harder te gaan.

Onze andere John Deere's zet je in de parkeerstand, dan start je hem, zet hem in C of D en 1 en dan in de vooruit (of achteruit als je achteruit wilt) en dan gaat hij. Je hoeft bij de onze de koppeling dan niet te gebruiken. Wel als je aan het rijden bent en je gaat van C naar D.

Maar op de weg rijdt je toch wel in z'n E of F met gas erbij?? Althans de onze hebben A t/m F en zonder gas gaat hij maar 15 km/uur.

Koppeling van de trekker gaat vaak wat stoever en heb je wat kracht voor nodig. Ook moet je stoel genoeg vooruit staan om hem goed en helemaal in te kunnen trappen. Ik zou gewoon met de boer erbij eens een rondje gaan rijden. Zo leer je het ook het beste ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:12

Ik denk dat ze nog niet op de weg rijdt, aangezien ze nog geen rijbewijs heeft :)

Op t erf doe ik het hetzelfde als jij idd ts, werkt prima :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:41

imd schreef:
Ik denk dat ze nog niet op de weg rijdt, aangezien ze nog geen rijbewijs heeft :)

Oh haha nee dat lijkt me dan inderdaad niet verstandig nee :'). Dan zullen het korte stukjes op het erf zijn en kun je idd wel zonder je gas.

Choiix schreef:
Rijdt het nou heel anders dan een auto zo'n trekker? Zou het ook wel eens willen proberen maar zou niet weten waar dit omgeving Harderwijk kan :P

Je zou eens bij een boer aan kunnen bellen, maar ik denk niet dat die hier zo happig op zijn :D. Buiten het feit dat het anders rijdt dan een auto is het ook gewoon veel groter en zwaarder materiaal dan een auto. Helemaal als je er een volle giertank, volle kar stro of volle kar aardappels achter hebt hangen. Eigenlijk is het ook belachelijk dat je zo makkelijk je trekkerrijbewijs kan halen in vergelijking met het autorijbewijs. En dat je dan direct met iedere zware trekker en volle lading mag rijden, zonder enige ervaring. En natuurlijk ook belachelijk dat je met een autorijbewijs zonder enige ervaring zo op een trekker mag stappen. Trekkerrijbewijzen zouden veel pittiger mogen worden en dat in combinatie met gewichtsklassen en onderscheid in ladingen die er achter hangen. Maar goed dit is off topic ;)

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:07

Delphi schreef:
imd schreef:

Oh haha nee dat lijkt me dan inderdaad niet verstandig nee :'). Dan zullen het korte stukjes op het erf zijn en kun je idd wel zonder je gas.

Choiix schreef:

Je zou eens bij een boer aan kunnen bellen, maar ik denk niet dat die hier zo happig op zijn :D. Buiten het feit dat het anders rijdt dan een auto is het ook gewoon veel groter en zwaarder materiaal dan een auto. Helemaal als je er een volle giertank, volle kar stro of volle kar aardappels achter hebt hangen. Eigenlijk is het ook belachelijk dat je zo makkelijk je trekkerrijbewijs kan halen in vergelijking met het autorijbewijs. En dat je dan direct met iedere zware trekker en volle lading mag rijden, zonder enige ervaring. En natuurlijk ook belachelijk dat je met een autorijbewijs zonder enige ervaring zo op een trekker mag stappen. Trekkerrijbewijzen zouden veel pittiger mogen worden en dat in combinatie met gewichtsklassen en onderscheid in ladingen die er achter hangen. Maar goed dit is off topic ;)

volgens mij hoorde ik laatst ergens dat ze een trekker rijbeweis met gewichts klassen willen invoeren. Maar ik kan dit verkeerd begrepen hebben hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:17

Klopt, volgend jaar word alles anders. Dan moet je minimaal 18 zijn en ook echt les gaan volgen, net als de auto. Word veel duurder dan, daarom wil ik hem nog even snel dit jaar halen :)

@Delphi zo werkt onze JD ook. A t/m F en hendel aan het stuur met voor en achteruit en neutraal. Weet niet hoe hard de F gaat, nog niet geprobeerd. Heb idd nog niet op de weg gereden, in het land met maaien en schudden rijd ik meestal niet harder dan de D.

Ga van de week nog even oefenen heb ik vanmiddag overlegd, denk dat ik idd gewoon de koppeling verder in moet trappen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:35

amoj schreef:
Klopt, volgend jaar word alles anders. Dan moet je minimaal 18 zijn en ook echt les gaan volgen, net als de auto. Word veel duurder dan, daarom wil ik hem nog even snel dit jaar halen :)

@Delphi zo werkt onze JD ook. A t/m F en hendel aan het stuur met voor en achteruit en neutraal. Weet niet hoe hard de F gaat, nog niet geprobeerd. Heb idd nog niet op de weg gereden, in het land met maaien en schudden rijd ik meestal niet harder dan de D.

Ga van de week nog even oefenen heb ik vanmiddag overlegd, denk dat ik idd gewoon de koppeling verder in moet trappen.

Dat heb ik inderdaad gehoord, maar ik wist nog niet dat het er doorheen was. Geen slechte ontwikkeling vind ik.
Ik rijd op de weg in F, maar goed dan rijd je de max toegestane snelheid en dat zou ik in het land zeer zeker niet proberen :+ Ik zou nog lekker even oefenen met de boer erbij. Hij weet je vast binnen een minuut te verstellen wat het probleem is en hoe je dat oplost. Succes met het afrijden!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:40

Haha in de f door het land! :') handgas vol Open, en blazen maar! Dan krijg je een bijzonder maaibed!

toen ik moest afrijden was ik nog nooit op de weg geweest! Levens gevaarlijk natuurlijk, daarom kreeg ik na het behalen van mijn rijbewijs nog extra les op school. Ik slaagde wel, omdat alles op het terrein prima was.
achteraf snap ik niet dat ik toen ooit geslaagd ben!

ik zou zeker nog een extra rondje met de boer doen! En als daar de mogelijkheid voor is, pak een stukje waar je het tempo van het verkeer kan voelen.