bedrijfs auto particulier weg bel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

bedrijfs auto particulier weg bel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 19:03

Ik blijf het een verwarrend ding vinden.

Iedereen zegt; als particulier kun je niet grijs rijden. Nou, dat weten we en snap ik. Toch zie ik bij de belastingdienst een tarief bedrijfsauto particulier. Als ik goed lees, valt elke normale bedrijfsauto daaronder die aan de maten en eisen voldoet.

Toch moet ik gewoon geel tarief betalen als ik bijv een Transporter of pick up etc wil rijden. Hoe kom je dan aan dat speciale tarief? Je kunt het niet zelf invullen. Bij het overschrijven van een auto op je naam, beslist de belastingdienst wat je betaald.

Er zijn veel misverstanden en verschillende verhalen hierover en ik zoek wel echte duidelijkheid. Het scheelt namelijk nogal bij de keus van een auto voor ons.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:26

superpony schreef:
Ik blijf het een verwarrend ding vinden.

Toch zie ik bij de belastingdienst een tarief bedrijfsauto particulier.

Dan betaal je iets minder aan de provinciale opcenten, maar veel maakt t niet uit.
Het is niet zo dat je dan het tarief voor grijs rijdt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:28

Volgens mij ligt het eraan hoeveel zitplaatsen de auto heeft. Een bedrijfsauto heeft er 2. Dus als jij een transporter met bank achterin hebt en je hebt zelf geen bedrijf dan betaal je de volle mep.

kleinvosje

Re: bedrijfs auto particulier weg bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:31

Volgens mij is het zo dat je tegenwoordig geen grijs kenteken meer kunt aanvragen? Ben er niet helemaal zeker van hoor. Een andere mogelijkheid is dat ze misschien de bijtelling bedoelen als je een zakelijke auto privé gebruikt?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:33

Wij hebben vorig jaar onze Berlingo weg gedaan. Deze viel onder dat gunstige tarief.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:44

TAO --> HTT

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:46

op goedkoop tarief grijs kenteken rijden kan alleen als je kvk inschrijving hebt.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:51

Ik heb vorig jaar een 4x4 gekocht van een autogarage. Deze auto had een bedrijfskenteken er op zitten. Toen ik de auto overnam viel ik in die groep bedrijfsauto particulier. Dit houdt voor mij in dat ik ongeveer de helft van de wegenbelasting betaal van wat ik zou betalen als het een particuliere auto zou zijn.
Mijn 4x4 heeft alleen twee voorstoelen en geen achterbank. De mogelijkheid om deze er in te laten zetten is er wel, maar als ik dit doen, dan moet ik de bedrijfskentekenplaten inleveren, krijgt hij particuliere kentekenplaten en moet ik de normale wegenbelasting gaan betalen voor de auto. Dus ik denk inderdaad dat het tarief te maken heeft met het aantal zitplaatsen in het voertuig.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:57

Wij hebben als particulier ook een auto op grijs kenteken gekocht.
Alleen de 2 voorzittingen zitten er in, dan een dichte afscheiding en dan 1 laadruimte zonder achterbanken.
En de linker achterramen geblindeerd.

Het is helaas niet zo goedkoop als bedrijfs Grijs.
Maar wel goedkoper dan geel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 23:09

@Tones, het scheelt toch wel aardig wat. Geen grijs idd, maar Gelderland is 78% meen ik provinciale opcenten.

@belleboef, aantal zitplaatsen verschilt per model. Je mag dus wel dubbele cabine hebben, maar hij moet voldoen aan afmetingen bijv. Je mag geen extended cab hebben zoals ik het lees. Dus stoelen en daarachter een bankje of stoel plaatsen. Tussenschot zitten ook weer verschillende eisen aan.

@kleinvosje, nee, dat bedoel ik niet. Grijs is idd voor zakelijk gebruik. Maar er is een tarief voor bedrijfsauto's particulier. Dat is dus zonder de provinciale opcenten.

@sperneus, dat is bekend. Er is dus nog een tarief, zie belastingdienst. Is dus niet grijs.

@indypascallo en Little_king, duidelijk. De auto moet dus grijs zijn en zodra ik die koop als particulier wordt ie automatisch particuliere bedrijfsauto.

Ik las trouwens ook dat een bedrijf na ons dan geen interesse meer heeft in zo een auto, omdat het dan een marge auto is en er geen BTW meer terug ontvangen kan worden. En afhankelijk van bj ook BPM.

Heb het gister vrij snel doorgelezen, maar tijdje terug hadden we interesse in een auto die dus in dit tarief zou vallen. Iedereen zei dat het niet kon etc, maar dit tarief is volgens mij gewoon onbekend.
Het is wel krom dat de provinciale opcenten zoveel schelen per provincie. Als je verhuisd kan het ook nog schelen.

Nogmaals, ik had het dus niet over grijs. Dat hebben we gehad, dat snap ik. Ik wist alleen niet hoe het in zijn werk gaat. Dus als ik een bedrijfsauto op mijn naam zet, hoe de belasting dan uitmaakt dat het een particuliere bedrijfsauto is.
Ik vind het wel aantrekkelijker dan geel in sommige gevallen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:45

Ik weet niet of hij automatisch particulier grijs wordt, wij hebben dat zelf wel aangegeven dat te willen.
Maar dan kan dat zonder problemen.

Ik denk inderdaad dat veel mensen het niet weten.
Het scheelt niet enorm, maar wel mooi wat.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:16

Ik was er niet van op de hoogte, dus wij hebben niks gevraagd en zijn gewoon in dit tarief ingedeeld.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:30

Ik rij een bus ik heb geen bedrijf en heb deze bus op "grijs kenteken" gekocht en moet de volledige mep betalen (voor geel kenteken) alleen bij inschrijving bij de kvk valt mijn busje onder grijskenteken.
Als ik mijn bus nu zou verkopen word het een marge auto.. Zo hebben ze het mij uitgelegd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:33

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 12:08

Little_king, duidelijk. Kan natuurlijk navragen bij belasting, maar met hun medewerkers aan de tel niet zulke goede ervaringen......

Flitzz, dat klopt niet dat je voor een bestelbus die grijs kenteken heeft als geel betaald. Je hoeft geen bedrijf te hebben om als particulier met betstel te rijden.
Het is idd wel zo dat hij daarna niet meer aantrekkelijk is voor ondernemers, omdat het een marge auto wordt, maar dat heeft ook weer met bpm te maken en bj.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:29

Het marge verhaal heeft met de leeftijd van de auto te maken. Ik rij ook grijs en heb een bedrijf. Je moet niet alleen een KVK nr maar ook een BTWnr hebben en minimaal 10% van je km's moeten zakelijke km's zijn.
Ik heb ervoor gekozen om van mijn hobby mijn beroep te maken en daardoor grijs te kunnen rijden. Uiteraard moet je daar wel het nodige voor doen maar het scheelt me enorm in wegenbelasting.

De belastingdienst weet wanneer mensen een BTWnr hebben want ik heb voor mijn nieuwe auto helemaal niks hoeven doen om de juiste WB tarief te krijgen. Alleen overschrijven op postkantoor en de rest ging vanzelf. Ik neem aan dat je rijbewijs of paspoort gekoppeld is aan je sofi en die aan je BTW nr.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:14

Het grijze kenteken voor particulieren kan alleen onder bijzondere omstandigheden zoals een voor een mindervalide aangepaste auto :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:19

Nee hoor.
Er bestaat grijs voor particulier en grijs voor ondernemer.
Vroeger was er geen verschil in grijs.
Nu helaas wel. Maar het bestaat nog steeds.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:08

Ja klopt, maar het bedrijfstarief voor particulieren :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 22:35

Nogmaals, het gaat om het tarief bedrijfsauto particulier. Wij hebben grijs gehad en weten wat daarvoor de voorwaarden zijn etc.

Het is gewoon minder bekend en vandaar dat mijn vraag dus was, hoe gaat het met overschrijven. Gaat dit vanzelf goed als wij een grijs kenteken auto kopen en deze op onze particuliere naam zetten.

Alle regels qua auto zijn te lezen op de belastingdienst.nl