Hoe is de brandveiligheid bij jou thuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Hoe is de brandveiligheid bij jou thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:50

Ik heb een week geleden een "bijna brand" moment gehad thuis. Ik had een waxmelt brandertje van de action aan en door een klein haarfijn scheurtje in het ding druppelde de wax in het waxinelichtje en kreeg ik een soort steekvlam. De vlammen waren zo heet in dat ding, dat ze gewoon blauw waren! Ik heb het waxinelichtje met een tang moeten verwijderen uit de houder, omdat ik hem niet uit kreeg! Ik heb deze buiten neergezet waar hij nog een uur heeft staan fikken!

Nou had ik al een poederblusser van 10 kg staan ( :') Best wel een grote dus! ) maar die gebruik je ook niet graag voor zo'n klein vlammetje. ( heeeeel veel schoonmaken! ) Had hem wel al klaar staan voor het geval de vlammen erg groot werden, maar heb het op kunnen lossen zonder de brandblusser.

Nou lag er afgelopen weekeind bij Bas v.d. Heijden een blusdeken voor een paar euro, ook hadden ze kleine brandblussertjes. Dus ik ben maar even in gaan slaan en heb e.e.a. gekocht. Better safe then sorry toch?

Ik ben benieuwd of jullie ook aan de brandveiligheid hebben gedacht?

Ik ben echt een meut wat betreft brand en ik hou ook altijd de brandtrap in de gaten, als er wat voor staat, dan geef ik dat aan bij de buurman dat hij het vrij moet maken.

opisop_shop

Re: Hoe is de brandveiligheid bij jou thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:53

wij hebben in elk geval overal geschakelde brandmelders, dus als er 1 afgaat gaan ze daarna allemaal af zodat je het altijd hoort (dus ook in de schuur bv), maar verder hebben we niets in huis qua blusmateriaal dus inderdaad wel goed om eens wat aan te schaffen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:54

Nadat ik bij mn schoonmoeder de keuken in de fik heb gezet :o Heb ik ook een blusdeken en een kleine brandblusser gekocht.
Wij wonen gelukkig vrij klein, spul hangt in de gang, dus ik ben er met maximaal 4 stappen uit elke hoek van het huis bij. We hebben ook een brandmelder in de keuken hangen. Verder wonen we gelijkvloers, dus kan via elk raam naar buiten als het moet.
Dan ben ik ook nog bhver, dus ervaring met brandjes blussen :)
Maar als we groter gaan wonen, is dat zeker iets waar we rekening mee gaan houden! Voldoende blusmiddelen en brandmelders vind ik heel belangrijk!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:56

Ik woon op de 3e etage van een appartementen gebouw. Dus ik heb ervoor gezorgd dat ik alle vluchtroutes ken en alles ook makkelijk toegankelijk is.

De blusdeken was maar een paar euro, dus die heb ik in de keuken tegen de muur gespijkerd vrijdag! :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:42

Ik woon op de derde etage van een tussenwoning. Wij hebben geschakelde brandmelders met de onderburen. In ons (kleine) appartementje alleen al hebben we vier of vijf brandmelders: keuken/woonkamer, slaapkamer, bovenaan de trap en onderaan de trap.

Maar ik wil eigenlijk nog een brandblusser+deken én een brandtrap! Onze nieuwe onderbuurman heeft afgelopen week al tot twee keer toe de brandmelder laten loeien omdat hij vergeten was dat hij stond te koken :roll: dus met zo'n achterlijke kookgladiool onder ons ben ik wel gaan nadenken 'wat als er echt brand uitbreekt'.... Zal deze week de huisbaas 'ns bellen om te overleggen wat de mogelijkheden zijn wbt brandtrappen enzo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:57

Schuimblusser, deken en rookmelders (laatste via huisbaas). Poeder gaat overal in/tussen zitten en is de pest voor je elektronica. Vandaar dus een schuimblusser.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:59

Blusdeken in de keuken en op elke etage een brandmelder (die zo zijn geplaatst dat je het overal hoort)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:20

Als ik enige advies mag geven ...
Gooi die poederblussers de deur en neem er schuim voor terug.
Als jij een poederblusser gebruikt vind je het terug in het gehele appartementen complex en het kost je al je elektronica.

Poederblussers hebben als bestandsdeel zout en dat vreet alles stuk.
Mocht je blussen met een poeder blusser geef dat door aan je verzekeringsmaatschappij, veel vergoedden tot op 6 maand na het blussen nog je elektronica wat nog stuk gaat.
Blus je een auto met poeder druk hem maar op de sloop.

Blus dekens van de action zijn trouwens netjes en voldoen prima.

De gecombineerde melders voor co en rook zijn leuk maar niet logisch.
Co is zo goed als even licht/zwaar als lucht dus zal op de hoogte blijven hangen als de bron (vuur, ketel etc etc).
Rook stijgt op.
Waar je die dingen moet hangen ????
Conclusie koop 2 verschillende.

Mijn advies... ga een BHV cursus doen, bij een goede instructeur die verteld je deze informatie en leert je ook hoe de blusdeken te gebruiken.
Heel cru gezegd, die handvatten zijn leuk maar waardeloos als je wat wil blussen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 21:23

Rommulus, dank voor de tip! Ik zal van de week eens kijken of ik mijn poederblusser kan verruilen voor een schuimblusser! :D Even een adresje in de stad opzoeken en informeren wat ze kunnen doen. :) De blusser moet toch weer gekeurd worden, dus komt mooi uit! :)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:28

Wij zitten 1 hoog en hebben maar 1 trap naar beneden (zoals in een eengezinswoning). We hebben 1 rookmelder en 1 CO-melder, verder hebben wij geen blusmiddelen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:28

Graag gedaan :D
Als je meer vragen hebt gooi maar los.
Of ik weet antwoord of ik heb een berg "nood" lijntjes die ik kan raadplegen ;)

Ben lotus en stoker en maak dus maak een hoop bhv en brandweer cursussen mee ;)

Lotus is eigenlijk een soort van oefen slachtoffer.
Stoker degene die de brandjes ed regelt en voor extra veiligheid zorgt bij BHV cursussen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:49

Wat een goede tip over de poeder-/schuimblussers. Ik had me nog niet verdiept in de aanschaf ervan maar ik ga nu zeker weten voor een schuimblusser :).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:44

Er zijn tegenwoordig nieuwe schuim blussers die formaat en uiterlijk haarlak bus hebben ( iets groter) die gaan bijna net zo lang mee als een grote.
Ze zijn wel wegwerp maar scheelt een hoop ruimte.

De standaard kleinere blussers gaan +/- 10 sec mee de groten +/- 25 sec

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:53

Ik hoorde laatst iets over de blusdekens op de radio dat een groot deel wat ervan verkocht word niet geschikt is.
Kan jij hier meer over vertellen rommulus?

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:32

rommulus schreef:
Als ik enige advies mag geven ...
Gooi die poederblussers de deur en neem er schuim voor terug.
Als jij een poederblusser gebruikt vind je het terug in het gehele appartementen complex en het kost je al je elektronica.

Poederblussers hebben als bestandsdeel zout en dat vreet alles stuk.
Mocht je blussen met een poeder blusser geef dat door aan je verzekeringsmaatschappij, veel vergoedden tot op 6 maand na het blussen nog je elektronica wat nog stuk gaat.
Blus je een auto met poeder druk hem maar op de sloop.

Blus dekens van de action zijn trouwens netjes en voldoen prima.

De gecombineerde melders voor co en rook zijn leuk maar niet logisch.
Co is zo goed als even licht/zwaar als lucht dus zal op de hoogte blijven hangen als de bron (vuur, ketel etc etc).
Rook stijgt op.
Waar je die dingen moet hangen ????
Conclusie koop 2 verschillende.

Mijn advies... ga een BHV cursus doen, bij een goede instructeur die verteld je deze informatie en leert je ook hoe de blusdeken te gebruiken.
Heel cru gezegd, die handvatten zijn leuk maar waardeloos als je wat wil blussen.

Ik kan me volledig bij aansluiten de pest alleen, een schuimblusser is een ietsje duurder dan poeder.
De gene die een poederblusser gebruikt in huis heeft daar heel heel veel spijt van en als het te grote brand word wees geen held maar vlucht voor het te laat is!
De meeste mensen stikken door de rook/zuurstof tekort!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:34

Ik heb jaren geleden brand gehad in mijn huis en heb nu rookmelders in huis hangen tot op de zolder toe.
Ook hangt er op zolder een dik kabeltouw voor als je niet meer via de trap van zolder af kan,dan kan je via het touw door de raam alsnog buiten komen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:42

Ik heb meerdere brandmelders in huis hangen, in de hal, overloop boven en in de keuken. Dat schijnen de 3 beste plaatsen te zijn.
Ook heb ik een kleine 2kg brandblusser, vind het wel een veilig idee dat ik deze in huis heb

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:51

Ik heb net een kamer in groningen (3e verdieping), daar is maar 1 weg naar beneden. Er hangt wel een brandmelder en een brandblusser, maar als het beneden in de hens staat, wat doe ik dan? Volgens de veiligheidsvoorschriften heeft de verhuurder er alles aan gedaan om het veilig genoeg te maken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:57

Fenna_s schreef:
Ik heb net een kamer in groningen (3e verdieping), daar is maar 1 weg naar beneden. Er hangt wel een brandmelder en een brandblusser, maar als het beneden in de hens staat, wat doe ik dan? Volgens de veiligheidsvoorschriften heeft de verhuurder er alles aan gedaan om het veilig genoeg te maken.

Dat is ook precies mijn zorg. Volgens mij zijn er wel brandladders te koop die je uit het raam kan hangen, ik wil daar eens naar op zoek. Maar het mooiste zou zijn als de verhuurder dat regelt :D.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:59

Fenna_s schreef:

Volgens veiligheidsvoorschriften zou hij toch op zijn minst ook de vluchtwegen kenbaar moeten maken en duidelijk aan moeten geven.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:11

Lol ik 'vrees' dat het bij mij in huis zelfs tegen het overdrevene aan is.
Maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik anti-kraak in een slecht geïsoleerd en waarschijnlijk niet geheel brandveilig huis woon (lang geen onderhoud gepleegd), maar via de organisatie waar ik huur krijgt iedere huurder een pakket en het wordt ook gecontroleerd of het er daadwerkelijk is hangt/batterijen erin zitten ed.

Wij wonen met zijn 4en in dit pand (zeer groot pand/villa) en hebben gezamelijk dus al 4 pakketten waar 2 kleine (poeder) blussers inzitten, 2 rookmelders en een blusdeken.
In totaal hebben we dus al 8 poederblussers en 8 melders in huis en 4 deken(tje)s.

Daarnaast hebben we 2 grote schuimblussers (die tot de knie komen), die netjes ieder jaar gecontroleerd worden.
Ook hebben we 2 CO melders hangen.

Nadeel van vooral zoveel melders in huis is dat irritante piepje als de batterijen (bijna)leeg zijn.

Let iedereen bij blussers trouwens ook op de houdbaarheidsdatum of bij grote blussers dat deze ieder jaar (of 2 jaar???) gecontroleerd dienen te worden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:58

Fenna_s schreef:

Ik heb indertijd bij de karwei een ladder gekocht die je uit je raam hangt. Die van mij was dan voor 2 verdiepingen, maar je hebt ze ook voor 3 of 4. Super handig.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:34

Bovenstaande ladder hadden mijn ouders ook gekocht, mijn zusje sliep op zolder namelijk.

Ik woon in een benedenwoning met in iedere ruimte (behalve badkamer, en voorraadkast (maar die laatste ga je ook niet in zitten :P )) een manier om snel buiten te komen. Wat dat betreft helemaal top dus. Wat ik me nu alleen wel realiseer is dat ik een flink brandje niet zelf uit kan maken. Geen blusdeken, geen brandblusser, niks. Niet zo handig dus. Daarbij heb ik wel ergens een rookmelker liggen, maar die moet ik eigenlijk nog wel even ophangen.

Dus op het kooplijstje gaan nu:
- kleine brandblusser
- blusdeken
- koolmonoxidemelder (want daar denk ik nu ook ineens weer aan)

Edit: Ik heb trouwens maar een klein huisje: woonkamer, gang, slaapkamer, keuken, badkamer, en dat alles is 60m2. Wat zouden dan goede plekkern voor rook & koolmonoxidemelder zijn?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:45

Wij hebben geen CO-melder. Hebben een nieuwe CV-ketel dus ik schat in dat het risico op CO gering is. CO melder moet toch een stukje boven de vloer? En in de slaapkamer iets lager dan de hoogte waarop je ligt?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:47

Op 1m hoogte dacht ik. Dat ie in de slaapkamer op andere hoogte moet liggen had ik nog niet bij nagedacht. Waar komt het risico eigenlijk vandaan, alleen de CV of zijn er ook nog andere installaties/apparaten?