hoe kosten gas/water/licht per maand berekenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

hoe kosten gas/water/licht per maand berekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:36

Pff zit even met de handen in het haar.
Moet ergens op een formulier invullen wat de maandelijkse vaste lasten zijn voor gas/water/licht maar heb geen idee hoe en waar ik dit terug kan vinden :+
Heb zelf economie gedaan dus voor het grootste gedeelte aan belastingen, toeslagen en dat soort meuk lukt het allemaal wel, alleen dit kan ik niet zo snel vinden haha.
Ben dit aan het invullen voor mijn vriend, en die heeft er al helemaal geen verstand van, dus die weet t ook niet :+ haha.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:37

op je afschriften daar zie je wat ze maandelijks incasseren en anders op je energie contract of jaarafrekening

Carr_friesje

Re: hoe kosten gas/water/licht per maand berekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:39

Heb hier wel een jaarafrekening, moet ik dan gewoon dat bedrag door 12 delen ofzo?

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:40

nou je hebt een bedrag betaald dat zou je door 12 kunnen delen excl de bijbetaling die je eventueel hebt moeten doen of het bedrag wat je terug krijgt. dan weet je wat je het afgelopen jaar maandelijks betaald heb. Maar staat daar ook niet een nieuw termijn bedrag op? en anders even bellen? Ik neem aan dat het maandelijk word afgeschreven dus dan zou je dit ook via internet na kunnen kijken?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:42

Nieuwe termijnbedrag staat er wel bij, is dat dan maandelijks?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:43

MAar dat is van de nuon.
Dat is alleen licht toch? dan moet ik t gas en water nog hebben :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:43

Dat wat er afgeschreven wordt is wel je voorschotbedrag/termijnbedrag, en dus niet wat je daadwerkelijk uiteindelijk betaalt, ik kreeg de helft bijv. terug. Woont je vriend er al een jaar of langer? Dan heeft 'ie als het goed is de jaarafrekening van de energiemaatschappij al gehad. Op deze afrekening kun je zien wat je werkelijk betaalt, deel dat dan door 12.
Let ook op dat de transportkosten voor energie soms apart betaalt moeten worden aan een netbeheerder. Dit moet je er dan ook bij optellen, hetzelfde geldt voor water wat vaak per kwartaal gefactureerd wordt.

Edit: Nuon is dus als het goed is gas en licht, water krijg je van een ander en wie je netbeheerder is kun je hier vinden: http://www.gaslicht.com/energie-informa ... beheerders
Sowieso een hele handige site, gaslicht.com :)

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:45

carr_friesje schreef:
MAar dat is van de nuon.

dat is maandelijk idd
Je kan gewoon gas en elektra bij een en dezelfde leverancier afnemen staat dat niet o pde afrekening? en kan je anders niet inloggen met je klantengegevens?
Voor water kan je via de regionale aanbieder kijken wat je maandelijk betaald dat is namelijk een vast bedrag per maand

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:46

araber schreef:
carr_friesje schreef:
MAar dat is van de nuon.

dat is maandelijk idd
Je kan gewoon gas en elektra bij een en dezelfde leverancier afnemen staat dat niet o pde afrekening? en kan je anders niet inloggen met je klantengegevens?
Voor water kan je via de regionale aanbieder kijken wat je maandelijk betaald dat is namelijk een vast bedrag per maand

Nee hoor, hier iig niet. Ik krijg ieder kwartaal een brief met kosten voor water en beheer en moet geloof ik jaarlijks de stand van de watermeter doorgeven.

Zou mooi zijn trouwens, mijn ouders (melkveebedrijf) gebruiken toch een heel aantal kuub water meer dan ik (1pers huishouden) doe :))

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:10

ja snap ik maar je kan daar je standaard bedrag bereken wat je maandelijks kwijt zou moeten zijn ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:10

Dat klopt idd. Alleen als ze op 'een formulier' (waarvoor ts, belastingdienst?) Naar maandelijkse lasten vragen denk ik dat ze de werkelijke en niet voorschotlasten willen weten.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:26

Is een intakeformulier voor financiële hulp, die komen morgen.
Maar ik kan denk ik wel een aantal dingen open laten als ik écht niet weet hoe of wat, dan kijken hun er wel naar.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:29

In dat geval denk ik dat je het nieuwe termijnbedrag nodig hebt. Dat is immers hetgeen nu maandelijks van zijn rekening wordt afgeschreven. De andere maandbedragen zou je dan ook van zijn bankafschrift af moeten kunnen halen.