Welk tablet moet ik kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Welk tablet moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 02:14

Als kersvers studentje ben ik er achter aan het komen dat tablets misschien toch wel praktische apparaten zijn in sommige situaties :P

Maar zoals de topic titel al suggereert, weet ik niet zo goed welke dan :+ Als ik een grote berg geld had, ging ik zonder verder na te denken voor een iPad :$ Gezien dat helaas niet zo is, wil ik ook nog eens zien hoe het zit met andere/goedkopere opties, voor ik iets besluit... Ik heb als laptop een MacBook Pro, dus vandaar dat een iPad voor de hand zou liggen: alle apparaten lekker makkelijk aan elkaar gekoppeld en geen gedoe over bestanden converteren of dingen die niet lekker werken of een nieuw besturingssysteem. En wel 'een echte iPad' O:)

Nou zeg ik dus ook niet dat dat 'm per se niet wordt, maar ik wil even vergelijken met wat er verder nog op de markt is aan tablets. Ik weet dat Samsung ze ook maakt, maar verder zou ik echt niet weten wat er nog aan andere merken zijn en al helemaal niet wat dan de verschillen zijn en stiekem heb ik momenteel ook geen tijd om me er goed in te verdiepen :o Dus vandaar dit topic *D

Wat wil ik er dus vnl. mee doen/op zetten?
  • Internetten tijdens het treinen (bokt :Y))
  • E-books/een digitale krant lezen (alweer: lang leve de eindeloze uren in het OV :)))
  • Powerpoints/pdf's/word-bestanden voor de studie -:)
  • Er zo af en toe ook een filmpje of een paar afleveringen van een serie op kunnen zetten. (Max. twee films óf zo'n drie afleveringen tegelijk.)

Ik heb nog geen specifiek budget in gedachten. Het hoeft niet het allernieuwste model te zijn, als ik er mijn ding maar mee kan doen. Zelfde geldt voor fancy dingen als een 'haarscherpe retina display' of het hebben van drie keer de opslagruimte die ik ooit nodig zal hebben... Wel ga ik liever voor een nieuwe, dus niet tweedehands.

Dus, wat zegt bokt? :D

Allejandro

Re: Welk tablet moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:16

Mijn ervaring met een Yarvik tablet zijn heel goed. Zijn niet zo heel duur (rond de 180 euro?) en werken lekker snel met alles wat jij wil :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 17:05

Mmm, dat klinkt goed! Ik ga er eens naar kijken :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:07

Allejandro schreef:
Mijn ervaring met een Yarvik tablet zijn heel goed. Zijn niet zo heel duur (rond de 180 euro?) en werken lekker snel met alles wat jij wil :)

Mijn broertje heeft die toevallig en ik was er net mee aan het spelen maar wat een traag ding :x
Nu heb ik niet veel ervaring met tablets maar die bij ons op werk (een samsung) werkt toch een stuk vlotter hoor...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:10

Samsung galaxy... ben echt fan van de oude versies maar zeker ook de nieuwere.
Op mijn werk hebben we een I-pad maar die vindt ik maar omslachtig in vergelijking met de samsung.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:12

Om te kunnen internetten in de trein, moet je Wifi hebben, of er een sim in stoppen. Nu reis ik echt nooit met de trein, weet dus niet of ze al zo ver zijn dat er Wifi in de treinen zit? Anders moet je dus een internet abonnement voor je tablet aanschaffen, niet goedkoop denk ik.

Ik zie eerlijk gezegd geen toegevoegde waarde waarde in een tablet boven een laptop. Alle andere dingen, behalve het internet, kun je ook gewoon op een laptop doen. Maar goed, dit is mijn mening!

Mijn husband heeft een Samsung Galaxy Tab, ik gebruik em niet vaak, maar hoor hem er wel positief over.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:16

Je wilt internetten in de trein, reis je in allemaal treinen met wifi of ga je dan voor internetabbo? Voor dat laatste moet je namelijk opletten of er wel een simkaart in de tablet kan.
Ik heb zelf een yarvik, vind het een fijn ding, niet zo snel als Samsung of Apple, maar voor mij snel genoeg. In de mijne kan geen simkaart, maar ik kan thuis en op school natuurlijk via de wifi.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 17:24

Op (het grootste deel van?) mijn traject is er gewoon wifi in de trein, ja :j Dus wat dat betreft moet dat denk ik goed komen :)

En ik dacht dat inderdaad ook altijd: wat heb je nu aan een tablet bovenop een laptop? :j En op zich kan ik ook zeker wel zonder, hoor, maar het zou wél praktisch zijn... Ik kom er nu gewoon achter dat ik het te veel gedoe vind om mijn laptop elke keer heen en weer te slepen in de trein en naar mijn ouders thuis (en ik wil niet mijn ouders laptops blijven lenen..) en met werkcolleges zou ik het toch ook wel erg handig vinden om documenten met opdrachten of de hoorcolleges er bij te kunnen pakken zonder meteen de hele breedte van m'n tafeltje kwijt te zijn aan een laptop, want ja, dan kan je weer niet opschrijven wat er gezegd wordt :+

En bedankt voor de tips alvast! :) Heb ik zeker wat aan :j Hoor natuurlijk graag nóg meer meningen :)
Laatst bijgewerkt door TE5 op 13-10-13 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:26

Inderdaad verschilt het wel welke Yarvik je hebt.
En als je de snelheid van een Ipad oid wil, dan moet je die kopen inderdaad. Maar dat is ook tegen een hele andere prijs. Je vergelijkt toch ook geen Mercedes Benz met een Suzuki ?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 17:28

Allejandro schreef:
Inderdaad verschilt het wel welke Yarvik je hebt.
En als je de snelheid van een Ipad oid wil, dan moet je die kopen inderdaad. Maar dat is ook tegen een hele andere prijs. Je vergelijkt toch ook geen Mercedes Benz met een Suzuki ?

Haha, nou, daarom ben ik juist blij met jullie reacties! Ik heb hier geen kaas van gegeten. Het verschil tussen een Benz en een Suzuki voel ik nog wel een beetje aan, maar dat een Yarvik blijkbaar trager is dan een iPad, dat had ik zelf nog niet zo één, twee, drie bedacht :))

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:31

En zoek je een 10", of 7" ? Maakt voor merk niet uit maar gewoon nieuwsgierig ;)

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:33

Ik begrijp dat je dan ook aantekeningen wil maken op de tablet tijdens de colleges? Want dan is het wel handig om te kijken of het wel mogelijk is om met een 'pen' te schrijven ipv met z'n dik-niet-meewerkend stokje.
Zelf geen tablet, maar zie om mij heen in de college zaal, mensen met een samsung galaxy die dus een dunne 'pen' hebben (met opberg vakje) en dus gewoon kunnen schrijven. Bij de iPad mensen heb ik dat nog niet gezien. Volgens mij kan dat ook niet doordat het scherm 'zacht' is en zo'n 'pen' hard is. Dus als het ware met je nagel ipv met je vingertopje (snap je?).
Je zou zelfs nog de afweging kunnen maken aan OS. Apple vs Microsoft vs Andriod

Edit: Daarnaast inderdaad is de grootte ook van belang. Persoonlijk vind ik 7" inch geen toevoeging hebben (net een telefoon tegenwoording), dus zou ik voor de 10" inch gaan. Dit maakt het dan weer moeilijk, omdat je dan ook een 10" inch laptop zou kunnen kopen, wat meer kan dan een tablet. Al is dit wel weer afhankelijk van je studie en je gebruiksdoel

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 17:38

Volgens mij een 10" :) (Tenminste, dat zijn toch een beetje de 'standaard' formaten, van voor al die mini versies opkwamen?)

En nee, dat aantekeningen kunnen maken tijdens colleges is niet echt een vereiste, wat mij betreft. Het gaat me er meer om dat ik er nog eens even een document bij kan pakken zodat ik weet waar het over gaat, om dan vervolgens aantekeningen gewoon nog ouderwets op papier op te schrijven :P

En ja, idd, al die verschillende besturingssystemen, dat is inderdaad ook nog een punt :j Moet zeggen dat ik van die laatste twee (microsoft en android) stiekem ook geen idee heb hoe dat in elkaar steekt :))

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:41

De asus transformer serie misschien iets?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:41

Ik wil ook graag een tablet/ipad, had zelf de ipad 3 gezien, mooi ding en lijkt me handig. Kan je hierop ook gewoon je word bestanden openen? Ik lees even mee :)

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:43

Ik zal voor een iPad Mini gaan! Heb er zelf ook een, en kan niet meer zonder! Heel licht en je neemt hem overal mee naartoe. De prijs ligt ook een stuk lager als de 'grote' iPad, volgens mij zijn ze bij de saturn €280.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:43

Ik denk dat je beter wel een echte iPad kunt kopen, ik heb er zelf één. Ik neem hem mee in de trein, op school, in de auto. Heerlijk snel, alles doet het. Als ie stuk is, goede service van Apple en geven een nieuwe bij een systeemfout!

Alles is te openen, je kan Google Viewer, Drive & alles erop installeren dus zien in welk bestand jij het wilt. Bij de meeste apps kan je kiezen welk bestand je het wilt hebben, dus Word, Powerpoint of PDF.

Succes!

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:45

persoonlijk heb ik altijd ruzie met de iPad (van mijn moeder) om pdf's te openen en om flash filmpjes op youtube te kijken. Flash van adobe is (nog) niet beschikbaar voor iPad. Dat van de pdf's weet ik niet, misschien een appje of ik doe iets fout (geen geduld voor apple ;)).

Als je veel keus wil hebben, zou ik voor Andriod gaan. Ik ben van mening dat daar de meeste app's en opties voor beschikbaar zijn. Windows zou voor mij een goede tweede zijn, maar dat is net wat je prettiger vindt.

Succes met de moeilijke keus, je kunt je geld maar 1x uitgeven. Weet zelf niet heel veel over tablet, dus correct me if I'm wrong :)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:49

Flash zal niet naar de Ipad komen , deze is een tijd terug als gesneuveld, dit was toen al een bewuste keuze van Steve Jobs.
Ook bij android is er officieel geen ondersteuning meer , maar het werkt nog wel wanneer nodig.
Je kan een flashspeler nog steeds downloaden en installeren buiten de store om.
Of je flash echt gaat missen geen idee. zo vaak gebruik ik hem zelf iig niet.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:45

Er zijn tegenwoordig ook verschillende sites, zoals tabletguide.nl, waar je heel goed kan zoeken wat je precies wilt. Ik heb mezelf 2 dagen verdiept op internet en zo leer je ook de termen die er bij komen en vind je vanzelf de tablet die bij je past.
Het enige nadeel van een niet Ipad of Samsung tablet hebben is dat je minder accessoires er voor hebt. Maar met goed zoeken kom je een eind.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:00

En je hebt ook wel 'universele' accessoires.
En de screenprotectors voor een Ipad passen ook prima op een Yarvik tablet. Te koop bij de action voor nog geen 1,- euro. Wat wil je nog meer :))

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:35

Ik heb een Samsung tab 3.0 ideaal ding! 8.0 inch echt een fijn formaat

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:42

Ik heb een Asus/Google Nexus, ben er echt heel blij mee, hele goede prijs kwaliteit verhouding en omdat de Nexus lijn mede door google word ontwikkeld is de hardware net als bij apple goed afgesteld op de software. Hij is dan ook echt nog nooit vastgelopen oid!
Hij is alleen wel 7" maar ik moet zeggen mijn zus heeft een 10" en die vind ik niet handig omdat je die niet echt langere tijd met een hand vast kan houden. Die moet je dus steeds neerleggen of zetten, dat is bijv in de trein echt niet zo handig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:47

(Mijn kids zagen de titel en dachten dat t om een tablet chocolade ging haha...

Volgens zoon kun je beste melk kiezen en volgens dochter wit of melk...
Dat was hun antwoord dus hihi...

Heb ze even uitgelegd waar t wel om gaat :D )

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:50

Ik heb ook de iPad mini, deze is inderdaad goedkoper dan de grote versie, maar juist dat kleinere formaat vind ik ideaal. Er zijn super veel apps die echt ideaal zijn als je studeert.

Zo is PDF expert niet te missen als je veel met pdf documenten doet, of veel artikelen moet gaan lezen.
Je hebt ook apps die als flashcards werken, zodat je kunt studeren.
Ik heb ook nog een app waarmee je je pdf of powerpoint kan inladen tijdens college en daar dus met je vinger, of nog beter met een stylus, aantekeningen op kan maken. Bovendien zit er een opname functie op, zodat je kunt opnemen wat de prof/docent zegt. Dit slaat hij dan per slide op, zodat je niet de hele opname doorhoeft, maar gewoon op play kunt drukken als je bij een bepaalde slide bent en wilt weten wat er daar gezegd is. SUPER handig.