Rijbewijs B+E

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Rijbewijs B+E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 18:26

Hallo!

Ik heb een vraagje. Op Wikipedia staat dit over het B+E Rijbewijs:
Citaat:
B en B+E: wagen[bewerken]
Om een wagen waarvan de maximale toegelaten massa (MTM) niet meer is dan 3,5 ton te mogen besturen, heeft men een rijbewijs categorie B nodig.
Na het afleggen van het theoretische examen krijgt men een voorlopig rijbewijs. Men heeft de keuze tussen twee mogelijkheden:
Voorlopig rijbewijs 18 maanden: verkrijgt men na 20 uren praktijklessen; men mag vervolgens zonder begeleiding met de wagen rijden; het praktijkexamen moet binnen de 18 maanden afgelegd worden (minimum 3 maanden).
Voorlopig rijbewijs 36 maanden: een begeleider (reeds 8 jaar een rijbewijs) is verplicht; praktijkexamen moet binnen de 36 maanden afgelegd worden (minimum 3 maanden).
Een aanhangwagen met MTM tot 750 kg is toegestaan. Indien dit niet het geval is, moet men rijbewijs categorie E behalen. Een theoretisch examen is in dit geval niet meer nodig, aangezien categorie B vereist is.
Als de MTM van de aanhangwagen en de MTM van het trekkend voertuig samen niet meer dan 3500 kg bedraagt, mag dit ook met rijbewijs B.

Hier staan 2 dingen. 1, aanhanger niet zwaarder van 750 kg, 2: aanhanger + voertuig niet zwaarder dan 3500.

Dus stel, ik rijd met een auto van 2000 kg en hang daar een trailer achter van 1100 kg. Mag ik hier dan mee rijden zonder E?

cissy

Re: Rijbewijs B+E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:11

Als deze gewichten MTM gewichten zijn dan kun je er mee rijden. Als het het leeg gewicht is van de auto moet je er nog het laadvermogen van de auto bij tellen.
Even vooropgesteld dat de auto technisch ook die 1100 kg kan en mag trekken. Er zijn maar weinig trailers van 1100 kg, is hete een terug gekeurde trailer?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:54

De TS moet toch ook het maximale gewicht trailer incl.!!! maximale lading! gebruiken in de telling, of heb ik het fout..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:07

Bel het RDW, die kunnen je hier direct mee helpen want het is ingewikkelde materie.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 02:49

Ja trailer weegt 600, paard ong 400/450 dus kwam ik op 1100 ruim uit, vandaar het rare getal :P

Even het RDW bellen gaat nu even niet, zit momenteel in Canada en dat word me te duur. Ik was gewoon ff benieuwd, misschien dat er een bokker is die het mij kan vertellen :D

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 06:48

Marjoow schreef:
Hallo!

Ik heb een vraagje. Op Wikipedia staat dit over het B+E Rijbewijs:
Citaat:
Een aanhangwagen met MTM tot 750 kg is toegestaan. Indien dit niet het geval is, moet men rijbewijs categorie E behalen. Een theoretisch examen is in dit geval niet meer nodig, aangezien categorie B vereist is.
Als de MTM van de aanhangwagen en de MTM van het trekkend voertuig samen niet meer dan 3500 kg bedraagt, mag dit ook met rijbewijs B.

Hier staan 2 dingen. 1, aanhanger niet zwaarder van 750 kg, 2: aanhanger + voertuig niet zwaarder dan 3500.

Dus stel, ik rijd met een auto van 2000 kg en hang daar een trailer achter van 1100 kg. Mag ik hier dan mee rijden zonder E?

Beste TS,

Er zijn drie punten waar je op moet letten,
- Als je op de papieren van de auto/trailer kijkt staat hier precies op wat de MTM is hiervan,
dit tel je bij mekaar op en als dit 3499 is mag je er met B op rijden en is het meer dan 3500
heb je BE nodig.
- Wanneer je aanhanger niet meer als 750 MTM heeft, mag je er met B op rijden. Dus als jij
een trailer hebt van 500 mag je nog 250 meenemen op je B rijbewijs.
- Daarbij moet je wel kijken kijken dat je niet een aanhanger die 2000 MTM heeft achter een
auto hangt die maar 1500 MTM heeft. Het trekkende gewicht moet altijd meer MTM hebben.

Hopelijk heb je hier wat aan?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:49

de combinatie van je auto + de trailer/aanhanger mag nooit meer zijn dan 3500 kg totale massa(Dus geladen). dat staat op je auto papieren(en die van de trailer) hoeveel de MTM is.
dus gaat er niet om hoe zwaar je paard weegt etc, gewoon de totale massa's bij elkaar optellen van auto en trailer.
is die onder de 3500 kg EN staat op de papieren van de auto dat hij het gewicht van de trailer mag trekken? dan mag je ermee rijden met B.
Bv. aanhanger weegt 1200 kg MTM en auto weegt 1600 kg en mag 1400 kg trekken, dan is de totale combi dus 2800 kg(dit is dus onjder de 3500) en de auto mag 1400 kg trekken, trailer is maar 1200 dus toegestaan. Karren maar.

die 750 kg geldt voor iedere autol. iedere auto mag 750 kg trekken(dus ook een fiat cinqucento bij wijze van).

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:15

RoyceMack schreef:
de combinatie van je auto + de trailer/aanhanger mag nooit meer zijn dan 3500 kg totale massa(Dus geladen). dat staat op je auto papieren(en die van de trailer) hoeveel de MTM is.
dus gaat er niet om hoe zwaar je paard weegt etc, gewoon de totale massa's bij elkaar optellen van auto en trailer.
is die onder de 3500 kg EN staat op de papieren van de auto dat hij het gewicht van de trailer mag trekken? dan mag je ermee rijden met B.
Bv. aanhanger weegt 1200 kg MTM en auto weegt 1600 kg en mag 1400 kg trekken, dan is de totale combi dus 2800 kg(dit is dus onjder de 3500) en de auto mag 1400 kg trekken, trailer is maar 1200 dus toegestaan. Karren maar.

die 750 kg geldt voor iedere autol. iedere auto mag 750 kg trekken(dus ook een fiat cinqucento bij wijze van).

Onze trailer weeg 750(is een twee paards), wel lachen als je daar een ciquecento voor zet!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:13

Coentjuh schreef:
De TS moet toch ook het maximale gewicht trailer incl.!!! maximale lading! gebruiken in de telling, of heb ik het fout..

Nee dat heb je niet fout maar dat is ook precies wat ik al zei : MTM is gewicht auto/trailer + laadvermogen

Marjoow schreef:
Ja trailer weegt 600, paard ong 400/450 dus kwam ik op 1100 ruim uit, vandaar het rare getal :P

je moet niet uitgaan van het werkelijke gewicht maar van de MTM. Het maakt niet uit wat je paard weegt maar wat de trailer in totaal mag wegen en dat staat op je papieren.
Al stop je er niks in geldt toch de MTM

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 22:48

Ja maar als de massa door een te zwaar paard te hoog word, mag het niet. Dus is het wel handig om te weten hoe zwaar de lading, in dit geval het paard, is

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:56

Even googlen, dan vind je het wel. Ik heb recent mijn BE gehaald. Ik raad dat toch wel aan, je leert het op de juiste manier aan en ook wat theorie. Via vakantieveilingen kun je tegenwoordig ook bieden op het halen van een BE rijbewijs.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 00:46

Ik wil het ook zeker gaan doen, alleen zit het er dit jaar gewoon niet in :) Tripje naar Canada kost nogal wat namelijk :')

Daarbij, ik ga sws oefenen voordat ik mn paard meeneem :P

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:51

RoyceMack schreef:

Dit is niet waar. Er staat op je papieren wat je mag trekken, mijn Twingo mocht maar 650 geremd trekken en ongeremd minder...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:56

Marjoow schreef:
Ja maar als de massa door een te zwaar paard te hoog word, mag het niet. Dus is het wel handig om te weten hoe zwaar de lading, in dit geval het paard, is

Waar zijn paardentrailers voor gemaakt dan? Uiteraard moet de combi paard/trailer wel passen. Je moet geen shire in een ponytrailer willen proppen want dat mag die trailer niet hebben. Maar voor je rijbewijs geldt de MTM en dat is trailer inclusief laadvermogen.
Maak het nou niet moeilijker dan het is.

Als je een te zwaar paard in de trailer zet heb je dus niet de juiste trailer te pakken want die mag het dan niet eens vervoeren, dat heeft echter niks met het rijbewijs te maken maar met de technische eisen.

Het is altijd handig om te weten wat je paard weegt om te weten of je auto het ook daadwerkelijk kan trekken, zet paard en trailer op de weegbrug en weeg ook de trailer leeg eens (zul je zien dat de meeste trailers zwaarder zijn dan de papieren aangeven, door rubber matten, reservewielen etc).

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:18

cissy schreef:
Marjoow schreef:

Waar zijn paardentrailers voor gemaakt dan? Uiteraard moet de combi paard/trailer wel passen. Je moet geen shire in een ponytrailer willen proppen want dat mag die trailer niet hebben. Maar voor je rijbewijs geldt de MTM en dat is trailer inclusief laadvermogen.
Maak het nou niet moeilijker dan het is.

Als je een te zwaar paard in de trailer zet heb je dus niet de juiste trailer te pakken want die mag het dan niet eens vervoeren, dat heeft echter niks met het rijbewijs te maken maar met de technische eisen.

Het is altijd handig om te weten wat je paard weegt om te weten of je auto het ook daadwerkelijk kan trekken, zet paard en trailer op de weegbrug en weeg ook de trailer leeg eens (zul je zien dat de meeste trailers zwaarder zijn dan de papieren aangeven, door rubber matten, reservewielen etc).

Je moet weten wat je paard weegt, op die manier kun je aflezen op de aanhanger/papier wat het ledig gewicht is en of
het paard inderdaad met de desbereffende railer vervoert mag worden.

Een trailer met eigen keneken dient gekeurd te worden bij de RDW het lijkt mij dat de gegevens daarom dan wel klopppen
zoals zij op de papieren vermeld staan.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:38

De regel dat het trekkende voertuig zwaarder moet zijn dan het te trekken voertuig is per 19 januari 2013,komen te vervallen.

Ik heb een Seat Leon diesel van 1225 kg leeg (geladen 1825 kg) en die mag op kenteken 1400 kg trekken. Onze trailer is anderhalf paards Humbauer. Die weegt leeg 610 kg en mag maximaal 1400 kg wegen. De trailer mag dus nog 790 kg laden. De auto en trailer komen in ons geval ons niet boven de 3500 kg en de combinatie mag dus gereden worden met een B rijbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:31

Even voor de helderheid, er gelden bij B-rijbewijs twee regels:
1) TMM(*) auto + TMM trailer < 3500kg
2) Auto moet feitelijk gewicht(**) van de aanhanger kunnen en mogen trekken (dit inkl kogeldruk a.k.a. vertikale last onder de koppeling).

Bij B-E rijbewijs geldt alleen regel 2!
Waarbij voor rijbewijzen die na 19-01-0213 zijn afgegeven de beperking geldt dat TMM auto + TMM trailer < 7000kg moet zijn. Maak je niet druk over deze grens: een auto op B-rijbewijs is nooit meer dan 3500kg TMM en aanhangers die meer dan 3500kg TMM zijn, moeten aan allerlei extra eisen voldoen zoals autonoom remsysteem en APK-plicht.

Hopelijk is dit helder voor iedereen. Gelukkg wordt er deze keer eens geen onzin en zwamverhalen geschreven, waarvoor hulde!

(*) TMM is Toegestane Maximale Massa = leeggewicht + laadvermogen. Bij twijfel, kentekens invoeren op http://www.rdw.nl

(**) Feitelijk gewicht = leeggewicht + datgene wat er daadwerkelijk in zit.