Stop kookplaat doorgeslagen (?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Stop kookplaat doorgeslagen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:46

Help :7 :7

Ik was net aan het koken in mijn studentenhuisje. We hebben een kookplaat met vier elektrische platen (zoiets: http://www.beko-deals.nl/static/images/ ... 64100x.jpg). Die kookplaat zit met een stekker in het stopcontact. Nu hebben wij geen meterkast, want we zijn een studentenhuisje in een heel grote flat :D Maar, we hebben wel een kastje met schakelaars in de keuken. Ik weet niet zo goed hoe het heet: maar er zitten o.a. 4 schuifjes op die speciaal voor de kookplaat zijn, en eentje is de hoofdschakelaar. Ik heb er een foto van:

Afbeelding

Nu was ik net aan het koken en ik hoorde een plof, zag een lichtflitsje, en de kookplaat deed het niet meer. Het rook een beetje branderig, maar dat trekt nu weg. Ik was in een soort van paniek, maar zag net dat de schakelaars van de kookplaat nu op 'Off' staan in plaats van 'On'. Ik denk dat ze daar dus op gesprongen zijn en dat er vanbinnen in de kookplaats iets is doorgebrand (kan dat?).

Mijn vraag: kan ik nu de schakelaars gewoon aanzetten?
Of moet ik overal vanaf blijven i.v.m. elektrocutiegevaar? :')
Of moet ik iets heel anders doen?

Het zijn vast domme vragen, maar ik ben zo'n noob hiermee. Normaal heb ik hier een stoere man voor, maar ja, die is nu niet in de buurt. Huisgenoten zijn ook allemaal weg, dus de hulptroepen waar ik normaal op vertrouw laten het helaas afweten.
Maar ik wel graag uittesten of mijn kookplaat het nog doet of niet :n

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:51

Eerst stekker van de kookplaat uit stopcontact halen, anders slaan je stoppen gelijk weer door ;)

Kon je foto niet zien van je kookplaat, maar ik verwacht dat het eenzelfde soort is als ik heb.
Daarvan was ook 1 pitje doorgebrand, want hij gaf continu kortsluiting. M'n broertje is elektricien en die heeft die ene pit toen afgesloten (in die plaat), waardoor ik nu gewoon de andere 3 veilig kan gebruiken :D
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 02-10-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:51

Als je iets branderigs hebt geroken moet je de kookgroep absoluut niet aanzetten. Kans dat de kookplaat kapot is is dus zeer groot en je wil geen brand veroorzaken :)

Het eerste wat je morgen moet doen is de huisbaas bellen en zeggen wat er gebeurd is

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:53

Kan je bij de stekker van de kookplaat?
Zo ja die eruit halen en de schakelaars weer omzetten, zo nee dan van de schakelaars af blijven.

Szan

Re: Stop kookplaat doorgeslagen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:55

Ik kan zeker bij de stekker, die heb ik er nu op jullie advies even uitgehaald :j

Van de schakelaar blijf ik nog even af tot ik wat meer advies heb of dé oplossing op internet heb gevonden.

Maar in principe zou ik de schakelaar wel kunnen aanzetten als de stekker van de kookplaat uit het contact is?

@ str33pje: De kookplaat is van onszelf, dus de huisbaas (een grote organisatie) heeft hier niet zoveel mee van doen. Als hij kapot is, is het ook niet zo erg want hij is al oud. Een nieuwe moest er toch al komen binnenkort.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:57

Als de kookplaat het probleem was kan je nu veilig de schakelaar omzetten, vliegt hij er dan nog een keer uit, dan zit het probleem ergens anders.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:58

schakelaar kan je idd gewoon weer aanzetten als de kookplaat eruit is. Vliegt de schakelaar er dan weer uit weet je dat er meer aan de hand is

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 20:00

Dus de schakelaar aanzetten, dan de stekker weer in het contact, en kijken wat er gebeurt?

Fantastisch, jullie zijn goede hulp +:)+

Het is zo simpel, maar normaal waren er altijd mensen met verstand van dit soort dingen in de buurt als er zoiets gebeurde.
En met elektriciteit stoeien als je er geen verstand van hebt vind ik toch een beetje eng.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:02

Nee stekker eruit laten, kookplaat niet meer gebruiken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 20:03

zonnebloem18 schreef:
Nee stekker eruit laten, kookplaat niet meer gebruiken.

Check :j

Morgen meteen op zoek naar een nieuwe.