spaarlamp echt goedkoper dan gloeilamp?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

spaarlamp echt goedkoper dan gloeilamp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 09:22

hallo mensen,

ik zit er aan te denken om in mijn hele huis de gloeilampen voor spaarlampen te vervangen.
alleen vraag ik me af of dit nou echt goedkoper is in verbruik?

ik heb wel eens gelezen dat spaarlampen meer energie kosten om warm te worden en daardoor eigenlijk even duur is als een gloeilamp.
ook dat spaarlampen schadelijk zijn voor je lichaam wegens straling?

feiten of fabels?

wat zijn jullie ervaringen? :D

Liselot

Re: spaarlamp echt goedkoper dan gloeilamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:24

Je kan ipv spaarlampen nog beter LED lampen halen, deze zijn nog veel zuiniger in verbruik :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:25

Spaarlampen moet je alleen doen op plaatsen waar je de lampen langdurig aan laat staan. Dus in het toilet is een gloeilamp handiger. In mijn geval gaat er in mijn slaapkamer bij mijn ouders ook een gloeilamp want meestal zet ik hem aan omdat ik even iets wil pakken en zelden blijft hij langer dan een paar minuten aan. Dan heeft het geen nut, heb ik begrepen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:25

Mijn spaarlampen zijn met 2 jaar op en kapot, echter kosten ze wel meer dan de helft.
Ik neem gewoon gloeilampen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:28

Wij hebben in huis bijna alles led. Dat is nog zuiniger.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:30

tita schreef:
Mijn spaarlampen zijn met 2 jaar op en kapot, echter kosten ze wel meer dan de helft.
Ik neem gewoon gloeilampen

Ik weet niet of dat voor gewone lampen nog zomaar kan. Hier was er sprake van dat die niet meer verkocht zouden worden.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 09:34

dat heb ik ook wel eens gehoord..
maar ze zijn nog steeds te koop..

zijn LED lampen qua kosten duurder of goedkoper als spaarlampen om aan te schaffen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:35

Haal je spaarlampen bij Ikea. Daar zijn ze een heel stuk goedkoper.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:36

Zoals al genoemd, vervang alle lampen in LED.
Een gloeilamp is bijvoorbeeld 40 watt, een spaarlamp 10 watt en een LED lamp 3 watt.
Wij hebben in het hele huis LED hangen. Doet het hartstikke goed en heeft geen tijd nodig om fel te worden.

Alle lampen bij de action gekocht, stukje goedkoper en nog geen 1 kapot :D.
Ik heb geen idee wat spaarlampen kosten, maar volgens mij betaalden wij 3,50 pr stuk ofzo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:38

Led lampen zijn bij mijn weten even duur als spaarlampen, of misschien net iets duurder. Maar dat heb je zo terugverdiend omdat ze zo zuinig zijn. Bij de ikea hebben ze ook led lampen, die zijn niet zo duur en online zijn ze ook wel vrij goedkoop te krijgen.
Bij ledlampen heb je ook niet het probleem dat ze moeten opwarmen, ze geven dus gelijk genoeg licht.

Gloeilampen gaan er tzt helemaal uit, het wordt steeds lastiger om die te kopen. Kwantum heeft ze bij mijn weten nog wel

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:38

LED lampen zijn duur, maar gaan echt veel langer mee. In mijn badkamer brand het licht vaak omdat het geschakeld staat aan de afzuiginstallatie. Vroeger moest ik 2x per jaar mijn lamp vervangen. Sinds er een LED lamp in zit heb ik hem niet meer vervangen.
LED lampen zijn ongeveer 10,- per stuk bij Ikea, spaarlampen 2,50 voor 2 uit mijn hoofd. Mijn LEDlamp heb ik van ikea gekregen (ben werknemer), maar ik ben helemaal om!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:47

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:49

Ik ben alles wat nu stuk gaat aan het vervangen voor LED. Ik koop ze bij action.. Hoeven niet op te warmen zials spaarlampen

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 20:52

hmm LED is dus eigenlijk goedkoper qua verbruik?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:00

Led lampen zijn qua productie denk ik ook nog wat milieu vriendelijker.
Een Spaarlamp bevat verschillende elektronica onderdelen die toch met verschillende chemische processen gemaakt moeten worden en de lamp zelf bevat kwikdamp.

Een spaarlamp heeft ook meer problemen met starten in een koude omgeving of omgeving met veel trillingen tov ledlamp

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:56

En behalve dat, een LED lamp bestaat weer uit een aantal kleinere lampjes. Tenzij de aanstuurelectronica in de lamp kapot gaat betekent dit dat het dus niet uitmaakt als één van de "ledjes" kapot gaat, dan is hij alleen ietsje minder fel.

Toen ik samen ging wonen met m'n vriendin hebben we gelijk alle lampen in LED vorm genomen (behalve enkele spaarlampen die wat langer branden). Als je echter nu nog spaar/gloeilampen hebt zou ik ze gewoon één voor één vervangen.

Wat wél weer zo is bij LED is dat vooral de goedkopere LED lampen nogal blauwachtig licht geven (wat je gewend bent van operatietafels). Dit is geen heel gezellig gezicht. De wat duurdere lampen (zoals bijvoorbeeld de Ledare lampen van de IKEA die ik overal heb) hebben een wat lagere (kan ook hoger zijn, weet ik niet zeker dus zoek dit even na) kleurtemperatuur (uitgedrukt in Kelvin) waardoor het licht een stuk geler is en dus praktisch hetzelfde als gloeilampen :)

En wat hierboven al gezegd werd, de "startspanning" benodigd om een spaarlamp aan te klikken is zo hoog dat om zuiniger te zijn dan een gloeilamp hij vrij lang moet branden. Het is dus niet aan te raden een spaarlamp op de badkamer of op de WC op te hangen omdat je daar te kort bent (tenzij je natuurlijk meer dan een half uur je make-up op staat te doen ;) )

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:29

Wij hebben alleen maar gloeilampen, hebben dan ook heeeeeeeeeeeel veel ingekocht :')
Led is best lelijk... fel, en totaal niet sfeervol.
Daar mogen ze wat mij betreft echt wel wat aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:31

Wij hebben vorige week de lampen van onze buitenbak vervangen. Eerst hing er een 1200 watt lamp, nu 2 ledlampen van (samen) 140 watt, en nog veel meer licht ook!

Als je gaat kijken naar ledlampen voor in huis, kijk dan naar lampen die 'warm wit' licht geven, in plaats van gewoon wit, dat laatste wil bij led nog wel eens fel en blauwachtig zijn, de warm witte lampen hebben dat niet :)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:37

xMarloes schreef:
Wij hebben alleen maar gloeilampen, hebben dan ook heeeeeeeeeeeel veel ingekocht :')
Led is best lelijk... fel, en totaal niet sfeervol.
Daar mogen ze wat mij betreft echt wel wat aan doen.

Daar zijn ze me bezig, maar dan kom je wel bij de duurdere lees uit. Onze lichtwinkel heeft een soort donkere kamer waarin je mooi het verschil kan zien, die nieuwe leds vallen reuze mee!

Maar op plaatsen waar het licht maar kortstondig brandt zoals op het toilet enzo is er wel met halogeen gewerkt.