wat was jouw eerste computer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

wat was jouw eerste computer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 21:30

Omdat de ontwikkelingen zo snel gaan ben ik wel benieuwd wat de eerste computerervaringen van bokkend Nederland waren.

Ik weet niet meer zeker of wij nou eerste de Commodore 64 hadden of de Atari... toen was ik 6 of zo. In 1992 of '93 hadden we internet :D Toen ik 8 was kreeg ik een Gameboy en daarna zijn er nog talloze spelcomputers, PC's en mobieltjes de revue gepasseerd. Ik voel me wel eens oud :')

Met welke computer begon jij?

crazycactus

Re: wat was jouw eerste computer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:33

Commodore 64 met bandjes :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:35

Hier ook een Commodore 64 met bandjes, maaaar wel met Fasttape, dan ging het laden sneller! Dat was heel wat voor die tijd, hahah.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:35

Een IBM waar ms dos 3.0 op draaide.

Geen spelcomputer helaas! Al konden er wel diskettes met spelletjes in natuurlijk. Toen leerde tenminste nog de commando's intypen ipv icoontjes aanklikken :')
Man, wat een werk om een programma op te vragen haha
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-09-13 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:36

Met de IBM pc van mijn ouders. Moet rond 1996 zijn geweest denk ik, jemig wat een tijd geleden alweer. Met Windows 95 en Aptiva C en noem het allemaal maar op :D Verder heel veel spelletjes gespeeld (Banjo Kazooie en Super Mario :D ) op de Nintendo 64 van mijn neef.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:37

Texas Instruments 99, daarna een Commodore 128, en idd met casettebandjes.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:37

6 jaar geleden, een MacBook. :')

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:38

commodore pc 1 met van die grote floppy's

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:39

Computer weet ik niet.
Ik weet wel dat ik een super nintendo had wat ik als kind want ik helemaal kapot speelde. Super Mario world!
Paar weken geleden de nintendo(NES) van mijn vriend opgezocht en aangesloten, nostalgie hoor! :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:41

Hmm geen idee wat voor soort computer maar met een mega dikke koelkast van een beeldscherm whaha. Speelde daar altijd van die spelletjes op als Worms. Dat was toen volledig kleurloos :P Computer was ook altijd super sloom. Werkte nog met floppy's
Vond het toen nog helemaal cool toen we onze eerste (Acer) laptop kregen, mega dik en super zwaar, maar vond het zo cool, en er zat Windows XP op, wat we toen helemaal leuk vonden xD

Nu hebben we hele moderne, dunne, snelle computers en laptops, enorm verschil.
Terwijl ik nieteens de eerste generaties heb meegemaakt zoals hierboven hahah

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:41

Thuis hadden we er eentje met van die hele grote floppy's, en een amber-zwart scherm. Je moest dan eerst de ene floppy erin doen met DOS, en dan de andere met wat je wilde doen. En een Atari, met snake. Dat was rond '86.

Mijn eerste eigen pc was een 386 met win95 en een 14-inch scherm, toen ik ging studeren.

Internet hadden wij in het jaar van mijn eindexamen voor het eerst, erg gaaf, kon ik alle uitslagen online bekijken. Het grappige was dat mail toen echter nog niet bekend was, dus toen ik het jaar daarop naar Amerika ging heb ik nog gewoon ouderwets brieven geschreven, met de hand, op papier. Wel kon ik dan af en toe via de schoolbieb even op internet om het nieuws te checken. (Een hele mooie site met knalgele achtergrond en 15 frames! :P )

En ik vind het ook wel geweldig hoor, om getuige te zijn van zulke gigantische veranderingen :j Ik denk toch nog regelmatig even terug aan wat er veranderd is. En niet met weemoed ofzo, maar gewoon omdat ik dat best heel interessant vind.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 21:43

Oeh ja super Mario, een NES mochten we niet en toen gingen we er altijd één huren in de plaatselijke videotheek. Mijn moeder had al snel door dat een SNES kopen wellicht goedkoper was LOL.

Die muziekjes weet ik nog precies!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 21:45

Shadow0 schreef:
Internet hadden wij in het jaar van mijn eindexamen voor het eerst, erg gaaf, kon ik alle uitslagen online bekijken. Het grappige was dat mail toen echter nog niet bekend was, dus toen ik het jaar daarop naar Amerika ging heb ik nog gewoon ouderwets brieven geschreven, met de hand, op papier. Wel kon ik dan af en toe via de schoolbieb even op internet om het nieuws te checken. (Een hele mooie site met knalgele achtergrond en 15 frames! :P )

Haha ja ik heb mijn vingers ook blauw geschreven toen ik in de VS zat, thuis hadden we al wel internet maar bij mijn gastgezin hadden ze niet eens een typmachine. Op mijn high school was welgeteld 1 computer met internet in de bieb :')

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:47

sallandval schreef:
Oeh ja super Mario, een NES mochten we niet en toen gingen we er altijd één huren in de plaatselijke videotheek. Mijn moeder had al snel door dat een SNES kopen wellicht goedkoper was LOL.

Die muziekjes weet ik nog precies!

Ik wist gewoon alle shortcuts en trucjes nog van elke level, bizar hoeveel je onthoud haha!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 21:49

Kana schreef:
Ik wist gewoon alle shortcuts en trucjes nog van elke level, bizar hoeveel je onthoud haha!

Je zou denken dat ze dat spel-element inmiddels zouden integreren in opleidingen :roll:

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:52

yup commodore 64....met tetris op een floppy

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:53

Ik heb trouwens niet heel veel spelletjes gespeeld (behalve kleine spelletjes, patience in alle vormen en maten, galgje, dat soort spul.) Alle game computers zijn uberhaupt aan mij voorbij gegaan. Maar ik hield wel van adventures, en dan met name Monkey Islands. ( *\o/* En goed voor je Engels! )
Oh ja, en Sokoban en Lemmings. Dat waren ook wel echte hits. :j

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:56

ik had ook nog een spel...was paar jaar later hoor, dat heette geloof ik paperboy was krant op een fietsie bij mensen in de tuin gooien,.....soms verlang ik wel eens terug naar die oude pc's...lekker simpel!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:58

Eerste bij mij was de C64 met bandjes. En daar zat je dan met je lijstje met nummer waar je heen moest spoelen allemaal nauwkeurig genoteerd.
Wat was ik blij met floppies.
Vervolgens kwam er een Philips MSX daarna een i386. Daarop heb ik heel veel Leisure Suit Larry en kings quest gespeeld.
Mijn eerste eigen computer toen ik op mezelf ging wonen in 1993 was een pentium 133 met 14k4 modem voor bbs/internet, 16 MB werkgeheugen en een 1 GB harde schijf :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:01

Oh ja, paperboy, een boel anderen waren daar wel enthousiast over geloof ik.

Overigens... simpel zou ik het toch niet willen noemen. Geregeld ging er wat mis en dan moest ik door de telefoon uitgelegd krijgen hoe je bat-files aanpast. Of het ()&@^%** met het kettingpapier dat vastliep / ietsjes uit de maat was in de Star LC10, waardoor je hele geprinte tekst onbruikbaar was omdat die over het randje viel.

King's quest en ook space quest heb ik ook geprobeerd, maar daar schoot onze kennis van het Engels toch nog wat tekort.

(Oh, en waar ik 386 zei bedoelde ik 133, dat was mijn eerste pc.)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:05

De eerste computer die ik me bewust herinner was er eentje met Windows 95 maar die moest je wel vanuit MSDOS opstarten. Dus, C://win oid. En als je een spelletje wilde spelen moest je ook weer terug naar DOS, en natuurlijk met floppy's. Goeie oude tijd :D Internet heeft bij ons thuis wel even geduurd. Ik denk dat we toen al Windows 98 of zelfs XP hadden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:05

Och, ja dat kettingpapier van de matrixprinter, Helemaal vergeten. Dat heb ik vaak vervloekt als ie vastliep :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:08

Ik moet er nog om lachen zit je daar als 12 jarige en moet je uitvogelen hoe je in het engels condooms moet typen en naar de dames van lichte zede moest gaan in LL.
"Buy peppermint flavored lubbers" :+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:09

Eliine schreef:
De eerste computer die ik me bewust herinner was er eentje met Windows 95 maar die moest je wel vanuit MSDOS opstarten. Dus, C://win oid. En als je een spelletje wilde spelen moest je ook weer terug naar DOS, en natuurlijk met floppy's. Goeie oude tijd :D Internet heeft bij ons thuis wel even geduurd. Ik denk dat we toen al Windows 98 of zelfs XP hadden.

Was dat geen Windows 3.11 die je vanuit DOS starten moest?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:10

Goh wat het was geen idee, ik gok IBM? De computer van mijn ouders dan, de eerste waar ik zelf mee "werkte"/speelde als kind. Met een MS-Dos scherm. Heel gek maar ik kan me die lay-out nog herinneren alsof het gisteren was en van latere windows-versies ben ik hem vergeten :') . Je had een soort van rechthoeking scherm met nummers en een programma, 1 was Windows opstarten..sommige andere kwam je verder en kon je spelletjes enzo spelen...of je moest zo in een speciaal scherm iets als D:// ...typen..:') . Ik kon me uren vermaken met de kleuren van MS-dos te veranderen of met Word Perfect te spelen :') .
Verder trouwens in volgorde gehad Windows 95, Windows 98, Windows XP en nu Windows 7.