Nieuwbouwhuis; Bouwrente/ rente tijdens bouw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Nieuwbouwhuis; Bouwrente/ rente tijdens bouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:05

Wij zijn ons momenteel aan het orienteren op een koophuis, en ik vroeg me het volgende af.
Als je nieuwbouw koopt (als in; ze beginnen sowieso volgende maand met bouwen -kopers of geen kopers-, maar momenteel ligt er nog geen steen) heb je dan altijd te maken met bouwrente en/of rente tijdens bouw?
Als ik hierop google, kom ik richtlijnen tegen van 6% van het aankoopbedrag. Dat gaat voor ons net het verschil maken tussen wel of niet binnen onze planning passen (we hebben al een hypotheekgesprek gehad, maar hebben zelf een bedrag bepaald dat ruim onder de max. zit van wat we kunnen lenen, we willen geen enorme hypotheek)
We hebben geinformeerd bij degene die het bouwt/verkoopt, en deze heeft even een snel optelsommetje gemaakt op ons verzoek ('we willen graag weten wat we in totaal kwijt zijn' was onze vraag) en het toen niet over bouwrente oid gehad.
Ik ga hem sowieso nog even bellen, maar misschien weet en bokker meer?

ingvdh

Re: Nieuwbouwhuis; Bouwrente/ rente tijdens bouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:55

Vaak moet je als ze gaan bouwen in delen het huis gaan betalen aan de bouwer. Deel 1 bij start, etc. Zodat de bouwer ook voldoende geld heeft om het huis af te bouwen.

Zover ik begrijp gaat het geld van de hypotheek in een depot en elke keer als de bouwer een deel krijgt stijgen de rente en aflossingskosten. Als je echter eigen geld hebt zou je kunnen overwegen het eerste deel (of delen) zelf te betalen zodat je nog geen kosten hebt en pas te lenen zodra je spaargeld op is.

Het beste kan je natuurlijk even contact opnemen met een hypotheek verstrekker. Er zullen vast verschillende mogelijkheden zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:19

Wij hebben 3jaar geleden nieuwbouw gekocht. Je krijgt dan als hypotheek een bouwdepot waarvan je alle termijnen betaald. Je moet bv een termijn betalen als de fundering ligt, als de binnenmuren staan, eerste verdieping etc.
Wat er nog op je bouwdepot staat betaal je geen rente over, alleen over wat je hebt betaald aan de aannemer. Dus de rente loopt naarmate de bouw vordert steeds meer op.

Is dat wat je bedoelt met je vraag?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:29

Wij hebben 2jr geleden een nieuwbouw huis gekocht.
Duurde nog een jaar voordat het af was.
Totale hypotheekbedrag zat in een bouwdepot zodat de termijnen ( lees bouwfasen)hiervan werden betaald.
Het ligt er ook aan met welke hypotheekvorm je de hypotheek afsluit.
Wij zijn maandelijks wel rente gaan betalen.Oa omdat we ook een spaar hypotheek hadden.daarnaast ga je je levensverzekering ook al betalen.
Wij hadden het precies zo uitgekiend dat we pas volledig bedrag
gingen betalen zodra wij erin gingen.Dit was echter zonder vertraging.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:32

Hier inderdaad ook een bouwdepot, je betaald en krijgt rente over het bouwdepot.

We hebben er destijds voor gekozen om de hypotheek rente destijds als direct zelf te betalen waardoor de hypotheek last minder werd doordat we de bouwrente niet mee hebben gefinancierd :)