(Nieuwe) laptop blaast en wordt warm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elske_

(Nieuwe) laptop blaast en wordt warm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 18:09

Sinds dit weekend heb ik een nieuwe laptop, een samsung serie 5 van 13,3 inch. Mooi klein model, superlicht en voldeed aan al mijn eisen. Bij het installeren begon het blazen al, maar omdat hij toen hard moest werken dacht ik dat dat daardoor kwam. Nu blijft hij blazen, ondanks dat hij niet heel erg veel prestaties moet leveren. Het enige waarvoor deze laptop is is internet en Word/Excel. Geen spelletjes of moeilijke dingen.

Vandaag ben ik terug gegaan naar de winkel en daarbij is er een programma geïnstalleerd om te kijken naar de prestaties van de laptop (OCCT). In de winkel werd de laptop wel een beetje warm, maar niet extreem. Het blazen hoorde je niet door al het geluid in de winkel. Na een kwartiertje was de test van OCCT klaar en vonden ze in de winkel dat hij goed binnen de marges presteerde. Thuis begon hij na een aanstaan weer continue te blazen. -O- Nu moest ik van de meneer uit de computerwinkel de OCCT test weer doen als hij warm werd/begon te blazen en daarna terug komen.. Dit heb ik zojuist gedaan, maar veel verschil in resultaten is er niet.

Daarnaast heb ik ook het programma speedfan geinstalleerd en de temperatuur (GPU) ligt rond de 50-56. Niet heel erg hoog. Toch blijft het blazen en veel geluid maken.

Iemand hier ervaring mee? Of heb ik teveel verwachtingen van een nieuwe laptop en is het normaal dat hij continue blaast?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:24

Dat vind ik niet normaal, zelfs mijn twee 5 jaar oude Acers blazen niet aldoor. :n
Mijn netbook wel, maar die was goedkoop en heeft 1 GB RAM waarmee hij Windows 7 aan de praat moet krijgen, dus die vergeef ik het. :')
Ik zou van een nieuwe laptop die niet hard moet werken verwachten dat dat best (bijna) geruisloos kan. Volgens mij zijn die Samsungs bepaald niet de goedkoopste ook...
Heb je hem constant aan de stroom? Ik merk dat 'ie het hier eerder warm krijgt als 'ie aan de stroom ligt dan wanneer dat niet zo is.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 03-09-13 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Re: (Nieuwe) laptop blaast en wordt warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:25

Zet je het ding wel op een tafel of op je schoot?

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 00:01

Wat een goede tip Konstantine, als ik de stroom eruit haal is 'ie stukken stiller! Maar hij blaast nog steeds licht door en hij is nog niet stil geweest en dat lijkt me toch niet heel erg goed. Hij heeft volgens mij 4GB RAM en dat moet genoeg zijn voor wat internet/Microsoft office/windows 8, dus deze laptop vergeef ik het niet :')

@Verootjoo: Hij heeft de afgelopen 3 dagen gewoon op mn bureau gestaan, dus stof in die paar dagen is er denk ik nog niet ingekomen :)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 00:33

Heb jij ook een knop dat 'ie stiller gaat? Heb hier ook Samsung, (bij maakt ie niet zo'n lawaai, heb wel een nieuwere serie) maar bij mij is het zo'n propellertje, in het blauw staat dat tekentje, bij mij onder de F11. Dus in combinatie met de Fn-knop.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 02:01

De mijne is dat ook beginnen doen en die heb ik laten uitkuisen, er zat veel vuil in en daarom koelde hij minder goed. Maar dat zou niet mogen bij een nieuwe laptop. Wat bij mij ook helpt, is hem op een verhoogje zetten zodat er lucht aan de ventilator kan komen

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 11:30

Het propellerknopje heb ik ook en zodra ik die indruk wordt de laptop inderdaad stiller! Die functie heb ik dus nu maar even ingeschakeld, want anders blaast ie zo hard.. :(

Vuil is het inderdaad niet, zoveel stof ligt er hopelijk niet op mn bureau :=

Ik denk dat ik er dit weekend nog maar een keer mee terug ga en gebruik ga maken van mn garantie.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:36

ik zou sammsung eeens bellen mss is het een fabrikage fout. En nu je garantie hebt maken ze het zo voor je..

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:16

Kan je in de bios iets instellen mbt de fan?
Het kan zijn als de mogelijkheid er is dat de laptop steeds op max koelen staat ipv gebalanceerd.
Tip is ook om eens op internet te zoeken op merk model of meer mensen dit hebben.
Het kan bijvoorbeeld ook een bios software fout zijn waardoor temperatuur verkeerd word uitgelezen.
Kan ook zijn dat tijdens fabrikage koelblok niet helemaal goed contact heeft maakt met cpu/gpu.

50/56 graden voor een gpu is niet warm. Die kunnen onder full load in de 80 graden worden zonder prob.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 13:00

Ik ga al deze tips even meenemen als ik weer terug naar de winkel ga, dank jullie voor alle suggesties :) Ik heb al een paar keer de OCCT test laten draaien op momenten dat hij heel erg blaast en daarnaast heb ik ook het speedfan programma aanstaan, waarvan ik ook prints screens ga meenemen.

Ik kan de laptop op een 'stille modus' zetten en dan blaast ie wel minder, maar nog steeds constant, waarschijnlijk heeft dit te maken met de maximale koeling? Als ik de stille modus aanzet, zit de GPU rond de 60 graden. Hierbij staat alleen de muziek aan, dus dat lijkt mij best hoog.

Ik heb al heel veel op internet gezocht, maar kom echt niets tegen over hitte/blazende laptops bij deze serie. Ook in de winkel, waar de laptop aanstaat en continue aan de lader zit, heb ik geen geluiden gehoord. De GPU van deze laptop hoort rond de 53 graden te worden, dus mijn GPU waardes en verdere prestaties blijken inderdaad gewoon goed te zijn. Alleen blijft het ding maar blazen, blazen, blazen en veel geluid produceren.

Als ik er met de winkel niet uitkom is Samsung bellen ook nog een optie inderdaad :)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:07

Laat de winkel samsung bellen. Anders kom je in het kastje muur verhaal.
Jij hebt zaken gedaan met de winkel. er is iets niets goed/je bent niet tevreden, laat de winkel dit oplossen. Jij hebt niets met samsung te maken. dat is een taak van de winkel ;)

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 13:21

Ik neem aan dat de winkel contact opneemt met Samsung over dit probleem inderdaad. Tot nu toe zijn ze erg behulpzaam en denken ze mee, dus denk dat dit ook wel goed komt.