Op internet ben ik informatie aan het zoeken hoe je het beste een muur zo strak mogelijk kan verven, en dan met name de overgang van muur 1 op muur 2, of van muur naar plafond. Ter verduidelijking: wij gaan 1 muur grijs verven en alle overige muren worden wit en ook het plafond is wit. Alleen afplakken werkt naar mijn ervaring niet, maar nu kwam ik op internet een filmpje tegen dat je ook kan afplakken en vervolgens een beetje acrylaatkit in de overgangshoek smeert. Dan kan je er overheen verven en is er niets aan de hand.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en dit kan aan- of afraden? Of heeft iemand andere tips om een zo strak mogelijk muur te krijgen?
Alvast bedankt!
BelleFleur
Geplaatst: 31-08-13 14:35
De schilders die ons huis deden werkten inderdaad met een soort kit in de aansluiting van de 2 muren. Ik weet alleen niet meer precies of dat voor of na het schilderen van de wanden was, of vlak voor de laatste laag bijvoorbeeld.
In de aflevering van eigen huis en tuin van vorige week werd dit ook gedaan. Misschien dat je dat terug kunt kijken. Zelf nog geen ervaring, maar lijkt mij wel handig omdat het onder de tape vaak doorkruipt.
inge81
Geplaatst: 31-08-13 17:28
ik doe tape op muur/plafond en pak wit wat ik eroverheen smeer wacht tot het droog is en daarna laten zitten en de kleur erop smeren.
Dan loopt de kleur niet meer onder je tape eigenlijk zelfde idee als de kit. mijn werkwijze werkt ook als je alleen een vlak in een kleur wilt hebben binnen een witte muur, sindsdien verf ik altijd zo
Liselot
Geplaatst: 31-08-13 17:29
Ik heb het hier gewoon afgeplakt (wel met je vingers/nagels de tape goed vastdrukken), zelfs op de structuur muren heb ik zo goed als rechte hoeken
Ook niet teveel verf gebruiken, dan loopt het er idd onder
Imala
Geplaatst: 31-08-13 17:30
Of gewoon een mooi subtiel plintje tegen het plafond aan.
Wat wij altijd doen met ruwe muren is heel simpel een stuk hard karton naast je kwast houden. Afplakken werkt idd niet bij ruwere muren (verf zuigt zich anders onder de tape). Kit lijkt me afschuwelijk lelijk.
Op de klusvideo van eigen huis en tuin zie je idd niet zo goed. En er is ook kit dat je kan overschilderen, dus dan zou het mee moeten vallen toch?
Ibbel; heb je dan niet een grote kans dat als je het karton niet goed vast houdt dat je makkelijk uitschiet? en dat er dan vervolgens al verf aan je karton zit waardoor je hem daarna niet meer kan gebruiken omdat je dan alsnog strepen maakt?
@ SuSem: Als ik goed begrijp ga je dan als volgt te werk:
Als je de muur wilt verven dan plak je het plafond en de andere muren (die je dus niet of een andere kleur wilt verven) helemaal strak af. Vervolgens spuit je kit op het randje tussen de muur die geverfd wordt en de andere twee muren, alsmede op het plafond. Dan moet je die kit gladstrijken en de restanten verwijderen? Maakt het dan uit dat er kit op de muur komt die je wilt verven? en kan je aan het einde dan gewoon de tap er af trekken zonder dat de verf mee wordt genomen?
De schilder hier heeft daar geen tape voor gebruikt. Hij heeft in de overgangen met de losse hand een kit-streep gezet en deze met de vinger gladgestreken. Het maakt dan idd niet uit dat er ook kit op de muur die je in kleur verft komt, je kunt er gewoon overheen schilderen (het moet dan geen kit-streep van 1cm dik zijn natuurlijk, want dan valt het wel op denk ik.
karijn
Nou, ik heb de klus geklaard! Afplakken en kitten was niet zo moeilijk dacht ik, maar na het schilderen was het soms toch even lastig om de tape te verwijderen. Toch iets niet helemaal goed gedaan vrees ik, maar al met al toch best mooi eind resultaat