Draadloos internet via wand + router?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sourire

Draadloos internet via wand + router?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 22:57

Ik ben even totaal de weg kwijt, ik hoop dat hier iemand is die mij kan helpen. :)

Ik huur sinds kort een kamer in een studentenflat. Ik heb contact opgenomen met de huisbaas over hoe het hier met het internet ging, hij vertelde mij dat iedereen hier een eigen router heeft. Vandaag sprak ik met mijn buur, zij werkt met een kabel rechtstreeks tussen de wand en haar laptop (ze heeft wel een draadloze verbinding maar deze werkt slecht en gebruikt ze daarom niet). Echter zou ik daar mijn iPad ook graag willen gebruiken maar die kan (zover mij bekend is) niet met een dergelijke kabel aan de wand worden 'verbonden'.

Maar nu? Een router aanschaffen? Overal lees ik dat er nog een modem tussenhoort. Ik zag het als volgt voor me :Y) :
- kabel van wanddoos naar router
- router zendt draadloos signaal uit (na eventuele installatie).

Is dit mogelijk? Of veel te simpel gedacht.. En iemand enig idee hoe ik dan wel een draadloze verbinding realiseer?..

Overigens kan ik het de betreffende buur voorlopig niet vragen..

Choiix

Re: Draadloos internet via wand + router?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:07

Klopt helemaal! Gebeurt heel vaak op deze manier :)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 23:10

Oh, dus het kan wel degelijk? :D

Wat voor soort kabel moet er dan tussen de router en de wand? En heb je ook (weer een andere) kabel nodig om de router eerst aan een laptop te hangen? Althans, heb begrepen dat dit nodig is om in eerste instantie te installeren.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:13

Dat is gewoon een standaard netwerkkabeltje (CAT5E met RJ45 stekkers). Zo'n zelfde kabel kan je gebruiken tussen router en laptop. Vaak wordt er een korte meegeleverd :) maar dat installeren kan ook draadloos hoor, wat je wil :)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 23:15

Oke, bedankt voor je snelle antwoord! :)

Verduidelijkt een hoop.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:18

Dit is een erg moeilijk systeem.
Of via je provider en of bij de winkel regel je een router die het draadloze signaal uit zend.

En nu komt het moeilijke deel van het verhaal.
Thuis aangekomen met je router open je de doos.
Neem je de router uit de doos.
Je begeeft je naar de locatie vaar je internet je kamer binnen komt.
Daar plaats je je router.
Steekt de stekker in het stopcontact.
Steekt de modem kabel in je modem.

Zet je i pad, pc, of wat dan ook.
Zoekt de juiste wifi signaal te vinden op je router of in de bijbehorende papieren.
Vult het wachtwoord in.
En je hebt internet *\o/*

Sorry flauwe bui :')
Maw plug and play ;)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:19

Dus nu start de zoektocht naar een goede router ;)

Zelf goede ervaringen met oa TP-Link en Linksys. Sitecom is ook prima tegenwoordig.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 23:32

Ik was inderdaad van plan een TP-Link aan te schaffen, had al eentje gevonden met goede recensies voor ik mij af ging vragen of het wel zo 'simpel' is.

@rommulus; Haha :) Mijn verwarring zat hem in het feit dat er juist géén sprake is van een modem, en kon daar vrijwel niets over vinden.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:29

Als iedereen een eigen router heeft in een studentenhuis/flat, zitten daar aardig wat draadloze netwerken. Dat kan wel problemen geven. Bovendien vraag ik me af hoe al die routers aangesloten worden, er is wel het een en ander mogelijk op 1 modem, maar voor een stabiele verbinding is het geen ideale situatie.

Hoeveel bewoners zitten er om je heen? Het kan best zijn dat er een router op de modem zit die alleen bekabeld internet doorgeeft.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 12:31

Ik weet niet precies hoeveel er gebruik maken van draadloos internet, heb de indruk dat veel mensen er gewoon een kabel tussen hebben liggen. Er wonen zo'n 40 studenten.

Maar ik heb dus begrepen dat ik de router direct kan aansluiten aan het kastje in de wand, zonder tussenkomst van een modem.. Althans in mijn kamer. Draadloos internet is wel mogelijk, dat weet ik zeker, de vraag is idd alleen hoe goed deze werkt maar wil dit graag iig proberen zodat ik hopelijk ook een tablet en dergelijke kan gebruiken daar. :)

[edit]
Overigens is het huis wel ingedeeld in verschillende stukken als het ware en neem ik aan dat alles wat bij het internet komt kijken daar ook enigszins op is aangepast (hoop ik).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:38

@ Jemawi Wij hebben hier ook redelijk op elkaar geplakt gewoond en hier gaf het geen problemen.
Signaal is ook niet beter geworden zins de rest allemaal weg gegaan is.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:29

Femke_S schreef:
Ik weet niet precies hoeveel er gebruik maken van draadloos internet, heb de indruk dat veel mensen er gewoon een kabel tussen hebben liggen. Er wonen zo'n 40 studenten.

Maar ik heb dus begrepen dat ik de router direct kan aansluiten aan het kastje in de wand, zonder tussenkomst van een modem.. Althans in mijn kamer. Draadloos internet is wel mogelijk, dat weet ik zeker, de vraag is idd alleen hoe goed deze werkt maar wil dit graag iig proberen zodat ik hopelijk ook een tablet en dergelijke kan gebruiken daar. :)

[edit]
Overigens is het huis wel ingedeeld in verschillende stukken als het ware en neem ik aan dat alles wat bij het internet komt kijken daar ook enigszins op is aangepast (hoop ik).

Zoals ik in je edit lees lijkt het daar inderdaad wel op. Dat zal dan een collectieve aansluiting zijn, daar heb ik weinig verstand van.
Succes :)