Dilemma over de buurman

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annemun

Dilemma over de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:05

Laat ik uitleggen wat het dilemma is;
1 januari j.l. heeft een kennis van mijn buurman ons voortuin muurtje erg beschadigd. Een dag later komt de buurman ons vertellen wat er gebeurd was en een briefje afleveren met de gegevens van zijn kennis om de schade te regelen. Buurman vertelde ook dat de auto van de kennis ook erg beschadigd was door de aanrijding met ons muurtje. Ik maakte mij niet erg druk, want het zou verzekeringswerk worden dus zou het wel goed komen, dacht ik!

Ik heb die kennis gebeld en hij vertelde mij dat hij zelf het muurtje wel terug op wilde metselen en repareren. Dit heb ik geweigerd, omdat het verzekeringswerk is en ik een specifiek bouwbedrijf het muurtje wilde laten herstellen en ik zodoende ook garantie zou hebben. Daar is de kennis boos om geworden blijkbaar.

Om een lang verhaal kort te maken. De kennis van de buurman heeft nergens meer op gereageerd nadat mijn verzekeringsagent de zaak heeft overgenomen. Meerdere waarschuwingsbrieven heeft mijn verzekering al verzonden, maar hij geeft geen thuis. Om een rechtzaak te starten is het noodzakelijk dat we getuigen zouden hebben, dat maakt ons verhaal sterker in bewijsvoering. En voila, de buurman en buurvrouw zijn getuigen.

Nu voelen jullie wellicht het probleem al aankomen .... Mijn buurman heeft nu tegen mijn verzekeringsagent gezegd niet te willen getuigen. Zegt nu niets gezien te hebben en wilt hier tussenuit blijven. Hij is zich bewust dat zijn keuze om niet te getuigen ons als zijn buren geen goed doet (en geld kost, eigen risico die we nu niet vergoed krijgen).

Nu hebben we een dilemma. Moeten we onze buurman hierop aanspreken? Hem vertellen dat hij niet eerlijk is. Hem zeggen dat hij op ons ook nooit meer hoeft te rekenen als hij ergens hulp bij nodig heeft?
Gevolg is wellicht dan een ruzie met de buren. Maar toch voelt het niet goed dat hij zijn vriend een hand boven het hoofd houd door niet te willen getuigenverklaren, daardoor zijn wij de dupe. Maar blijkbaar vind hij een verre vriend belangrijker dan een goede buur.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

KimD

Re: Dilemma over de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:08

Ik kan de buurman ergens wel begrijpen, hij wilt zijn kennis niet voor het hoofd stoten. Ergens vind ik het ook een beetje laf dat jullie niet het muurtje door hem hebben laten metzelen, dan was je er toch al af geweest. ;) Want een muur met garantie, ik snap het niet? Is overigens niet aanvallend bedoeld. :n

Ik denk dat je hier niet veel aan kunt doen, inderdaad als je de buurman aanspreekt krijg je ruzie. Is de kennis wel verzekerd,of zit daar de pijn?

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:12

Wat voor garantie wil je op een buitenmuurtje hebben wat geen draagfuncties betreft?

Snap niet waarom je die beste man niet gewoon dat muurtje had laten metselen,
mits je uit bent op onrust...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:13

Lastige situatie.
Ik kan je buurman ergens ook wel begrijpen aangezien hij geen kant wil kiezen. Maar door geen kant te kiezen, kiest hij eigenlijk de kant van zijn kennis. Voor hem ook een lastige beslissing misschien, maar ik denk dat je ruzie zou kunnen voorkomen door gewoon eerlijk te blijven?!

Als de kennis niet verzekerd is begrijp ik dat hij graag het muurtje zelf zou willen maken, maar ik kan ook begrijpen dat jullie het meteen GOED willen hebben. Tjees, dat een muurtje zo'n complex probleem kan veroorzaken!

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik met deze situatie zou doen. Wat zegt jullie advocaat ofzo ervan?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:14

Laat die kennis toch dat muurtje metselen. Ben je overal vanaf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:16

Ik snap wel waarom ts liever een echt bedrijf heeft voor het terugmetselen. Metselen is een vak apart. Eerst zal de beschadigde muur verwijdert moeten worden. Eventueel de ondergrond weer vlakken en dan zorgvuldig de nieuwe stukken ertussen zetten weer. Daarna moet er weer gevoegd worden. Geen idee of het een oud muurtje is met een speciaal voegwerk maar niet iedereen kan het goed.

Gebeurt dit niet goed dan kan de muur scheuren, omvallen of er domweg erg lelijk uitzien.

Heb je zwart of wit bewijs van schuld door de kennis, ik geloof het wel toch gezien het briefje met de gegevens. Buurman er toch op aanspreken, de relatie is nu toch al verstoord.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:17

Ik vraag me af wat voor muurtje het is, zoals de TS het beschrijft denk ik aan een decoratief muurtje in de tuin. Wellicht hebben wij dat helemaal fout.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:19

Als die man inderdaad prima een muurtje kan metselen, dan had ik hem dat allang laten doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:20

Ik snap die buurman wel. Ik vind het van jullie ook een beetje raar om nou hierom ruzie te krijgen met je buren. Gewoon accepteren dat hij niet wil getuigen. Of hij nou die vriend een hand boven het hoofd houd of niet. Weten jullie ook niet. En om elkaar nou hierom niet meer te helpen, vind ik wat kinderachtig. Zo kweek je zelf een ruzie die er nu nog niet is en dan ook niet hoeft te komen.
Vervelend voor jullie maar vecht dit uit met degene die schade heeft veroorzaakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:22

Als hij kan metselen laat hem toch lekker zelf dat muurtje terugmetselen... Ik snap niet waarom je dat een bouwbedrijf wil laten doen, zo moeilijk is metselen nu ook weer niet. Je gaat hier toch niet serieus een rechtzaak om starten :?
Beter een goede buur dam een verre vriend ;)

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:25

De reden dat ik de kennis niet het muurtje laat maken is omdat het niet zijn vak is. Stel hij metselt het schots en scheef, kleurverschil of wat dan ook heb ik geen poot om op te staan. En omdat het voor mij verzekeringswerk is laat ik het liever gelijk goed maken door een erkent bouwbedrijf met goede recensies en garantie (dat ik tevreden ben over het geleverde werk). Het is een laag muurtje waarvan de hoekpilaar en een gedeelte van het muurtje scheef is komen te staan en gescheurt. Maar mijn vraag gaat eigenlijk over wat ik nu met de buurman aan moet. Ik snap ook wel dat hij tussen 2 vuren zit, maar door nu te kiezen om geen getuigenverklaring af te leggen is hij zich bewust dat hij ons afvalt. Moeten we dan maar gewoon vriendelijk blijven omgaan en doen of er niets gebeurt is of hem er toch op aanspreken dat hij niet eerlijk is en van ons ook niets meer hoeft te verwachten (gevolg waarschijnlijk scheve gezichten of ruzie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:25

Mijn hemel een rechtszaak om een muurtje, wat een aanstellerij. Sorry hoor, je kan zo naar de rijdende rechter, daar zit ik ook met verbazing naar te kijken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:26

Annemun schreef:
Ik snap ook wel dat hij tussen 2 vuren zit, maar door nu te kiezen om geen getuigenverklaring af te leggen is hij zich bewust dat hij ons afvalt. Moeten we dan maar gewoon vriendelijk blijven omgaan en doen of er niets gebeurt is of hem er toch op aanspreken dat hij niet eerlijk is en van ons ook niets meer hoeft te verwachten (gevolg waarschijnlijk scheve gezichten of ruzie).

Heb je hem al gevraagd naar zijn rede om niet te getuigen. Zonder dat je zijn rede en motivatie daarachter weet kun je niet oordelen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:27

Sorry, je kunt hoogstens de buurman vragen waarom hij niet wilt getuigen. Als zijn antwoord is dat hij onpartijdig wilt blijven heb jij dat aan te nemen. ;) Ik kan hem dan in die keuze zeker begrijpen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:30

Ik zou sowieso vriendelijk blijven omgaan met je buurman, wat heb je nou aan ruzie in de straat :? Die buurman zit tussen twee vuren, ik zou ook nooit never niet gaan getuigen in een zaak waarbij ik beide mensen goed ken.
Het is maar een muurtje... Imo kun je beter je relaties heel houden dan je muurtje. Laat lekker die man dat muurtje metselen. Of regel zelf iemand die het kan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:31

Zet voor jezelf even op een rij. Wat is belangrijker in deze.... je recht halen en daardoor een slechte verstandhouding met je buurman....of gewoon ook wat soepeler zijn ook al is dat niet het ideale, maar voel je je wel prettiger thuis en met de buurman. Met andere woorden wat is je het muurtje waard

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:32

Geloof me, er zijn mensen die beweren dat ze kunnen metselen en dat het resultaat een soort prehistorisch stenenmuurtje lijkt. Je hebt metselen en metselen.

Ik snap wel van de buurman dat hij liever niet gaat getuigen tegen een kennis.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:32

Ik snap je wensen ten aanzien van het herstellen van de muur. Maar ik zou zéker je buurman hier verder niet op afvallen.
Hij heeft je in eerste instantie keurig de gegevens van de veroorzaker gegeven, toch?
Dat dit hem een stapje te ver gaat, dat snap ik ergens ook wel.

Lastig, maar ik persoonlijk zou in dit geval proberen om de relatie met de buurman goed/neutraal te houden, ookal werkt ie nu niet meer mee.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:39

Zijn reden om niet te getuigen is omdat hij er niet tussen wilt zitten, zo heeft hij mijn verzekeringsagent verteld. Hij heeft mijn verzekeringsagent ook verteld niets te hebben gezien, en dat is dus gelogen. Hij heeft namelijk eerder mijn verzekeringsagent verteld het wel gezien te hebben.

En een rechtzaak om een muurtje, ja. Iemand heeft mij schade toegebracht en verzuimd dit financieel op te lossen of zijn eigen verzekering in te zetten. Mijn rechtbijstandsverzekering zou er een rechtzaak om willen beginnen, maar nu we geen getuigenverklaring hebben van de buurman hebben we geen hard bewijs en dat maakt dat we weinig kans maken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:44

ik vind de meeste reacties wel overtrokken, als ik schade aanricht aan een derde zorg ik ook dat ik aan de slag ga met mijn verzekering. En een buurman die eerst wat anders zegt? Dan zich bedenkt en maar gewoon niks meer doet. Sorry maar dan mag die zijn ballen weer gaan zoeken.

Je hebt niks voor niks een verzekering.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:45

Iemand heeft jou geen schade toegebracht... Iemand heeft je muurtje perongeluk schade toegebracht. Een muurtje! Even terugmetselen en klaar! Er gaat niemand dood ofzo... Dan snap ik dat je een rechtzaak begint, maar om een muurtje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:46

Tja, ik vind het maar wat hoor, wat een gezeur om een muur. Dat jij de buurman voor je in wilt zetten en zijn kant schijnbaar niet snapt. Vind ik nog triester, je brengt hem in een lastig parket. Al met al vind ik het mierenn..kerij.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:48

ik vind persoonlijk erg dat er een rechtzaak komt om een muurtje,! verder begrijp ik ook wel dat je buurman er niet tussen in wil staan. probeer er gewoon zo over te hebben met je buurman en evt gesprek aan gaan met de man die de schade toe bracht

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:50

Misschien is het anders een idee om nog voor te stellen dat de man de kosten van de aannemer die jullie willen vergoed en het dan niet via de verzekering laten doen? Kost de man anders natuurlijk zijn no claim en dat zal het hele punt wel zijn. Aan de andere kant heb je daar een verzekering voor natuurlijk.

Wij hebben ook van die muurtjes in de voortuin en pas was die van de buren ook kapot gereden door een auto. Is gewoon allemaal netjes via de verzekering gegaan en door een aannemer gemaakt bij hen.

Snap dat jullie buurman ook in een lastige positie zit, want die wil natuurlijk met jullie beiden op goede voet blijven staan.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:53

Kun je niet een keer langs die kennis om rond te tafel te zitten (met of zonder buurman)?
Wie weet helpt dat de zaak toch in de goede richting. (Wie weet alla spionage met een verborgen voice recorder zodat je het gesprek kunt opnemen. Wel even kijken of dat dan op die manier rechtsgeldig bewijs is natuurlijk :P )
Ik kan mij erg goed begrijpen dat het het muurtje gewoon door een erkend bedrijf wil laten herstellen.