Huizen straks tussen wal en het schip?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Huizen straks tussen wal en het schip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:38

Beetje gekke titel, maar ik denk vast een beetje aan later. Ik wordt dit jaar 25 evenals mijn vriend. Na bijna 7 jaar wachten zitten we sinds dit jaar in een huurhuisje. Hartstikke leuk huisje...maar dan wel voor 2 personen. Mocht het toegelaten worden dan zou ik het liefst rond mn 30e levensjaar aan kinderen beginnen. Als we echter nu weer in zouden schrijven voor een huurhuis zal je dus weer bijna 7 jaar moeten wachten en er komen hier zo weinig huizen met 3 kamers of deze zijn in buurten waar je liever niet je kinderen zou zien opgroeien. Daarbij zou het mogelijk zijn dat ik net iets teveel zou verdienen om nog in aanmerking te komen.
Mijn vriend studeert nog tot zijn 27e en dan is het hopen dat de banenmarkt een beetje verandert is, maar ik ben bang dat hij wellicht niet gelijk geld op het matje kan gaan brengen of wellicht met een bijbaan wat niet voor een hypotheek zal tellen.
Voor een koophuis verdien ik in mijn eentje veel te weinig. Ik heb het eens uit laten rekenen en dan kom ik op rond de 75.000 of 80.000 uit. Ik ben ook absoluut geen klusser en ken er ook niet zoveel dus het zou fijn zijn als er niet teveel gedaan hoeft te worden :')
Hoe doen de mensen dat tegenwoordig? Of wachten ze tot hun 35e om moeder te worden? Hier zou niet eens een kinderbedje passen tenzij we bijvoorbeeld te eettafel eruit gooien oid :P
Natuurlijk spaar ik ook, aankomend jaar willen we nog een keer groots op vakantie en daarna gaat alles zoveel mogelijk opzij voor een huis, maar gezien zijn studie ook betaald moet worden gaat het niet zo hard.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:09

Niemand met tips of ervaringen? Ik zie hetzelfde probleem namelijk ook bij vrienden. Een stel woont nu in sloopwoningen omdat ze te veel verdienen voor een sociale huurwoning en een ander stel zit in een hele kleine sociale huurwoning(niet eens een aparte slaapkamer), maar verdienen nu teveel voor een nieuwe sociale huurwoning. Beide verdienen echter ook te weinig voor een koophuis.

Nivada

Re: Huizen straks tussen wal en het schip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:13

in welke provincie zit je?

Ik word nu ook 25, maar heb net een eigen huisje gekocht (erg goedkoop, was een huurhuis).
Wel wat opknap werk, maar te doen!

Huren wat voor mij juist helemaal geen doen.
Ik woon overigens in de achterhoek en daar zijn nog wel eens goedkope woningen te vinden. Weet niet hoe dat bij jullie zit.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:14

Je kan particulier huren, ouders kunnen instaan voor de hypotheek/helpen en weet ik veel wat...

Altijd wel iets te verzinnen :) Zou me nu sowieso niet te druk maken over later in dit op zicht (snap dat je vooruit wil ;)).... Er kan in een paar jaar zo veel veranderd zijn!

Wie weet komt er nog een golf bejaarden aan die allemaal naar appartementjes willen en dan worden die duur en de eensgezinswoningen opeens goedkoop ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:19

Ik ben van provincie Utrecht naar Flevoland verhuisd. Mijn vriend woonde hier en hier maakte we dan nu kans op een huis..in Utrecht konden we anders nog 5 jaar wachten op een huurwoning. Ik rij nu dan wel elke dag een uur naar het werk, maar dat is niet zo'n probleem gezien mn vriend vanaf hier ook dichtbij zijn school zit en hij hier ook familie/vrienden heeft. Beide provincies zijn dus wel een optie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:24

als je vriend straks klaar is met studeren en hij ook een vaste baan heeft kunnen jullie samen toch wel meer hypotheek krijgen neem ik aan, dan is een starterswoning kopen misschien wel mogelijk. In de tussentijd zo veel mogelijk proberen te sparen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 06:24

Krijg je niet meer woningnetpunten wanneer je een huis achterlaat? Het zal niet zoveel zijn dat je direct een eengezinswoning kan huren maar inschrijven en punten sparen kan (voor die 20 euro in het jaar) geen kwaad.