Ik vroeg me af, hoe regel je een fotograaf bij evenementen? Komt een fotograaf uit zichzelf? Of moet je er een benaderen?Kost dit geld of is dat per fotograaf verschillend?
Het liefst natuurlijk reactie van een fotograaf zelf of iemand die een evenement had georganiseerd waar fotograaf aanwezig was.
Als fotograaf word ik regelmatig benaderd door mensen van evenementen of ik alsjeblieft ergens wil komen fotograferen Of het geld kost, dat is denk ik per fotograaf verschillend. Ik vraag er een vergoeding voor, omdat je van de nabestellingen bijna niks meer verdient.
Ik word ook regelmatig benaderd door organisatoren. Of ik er een bijdrage voor vraag is afhankelijk van het evenement en de doelgroep en de wensen van de organisatie. Als ik bijvoorbeeld fotografeer voor de organisatie (voor publicatie) en niet voor bijvoorbeeld de deelnemers zelf (nabestellingen) breng ik een uurtarief in rekening.
Als organisatie kun je erop gokken dat er wel iemand langs zal komen met camera, echter houd er dan rekening mee dat diegene er voor zichzelf staat en niet voor jou. Als het bijvoorbeeld een paardensportevenement is, zou je met een fotograaf die je zelf benaderd hebt beter en gemakkelijker afspraken kunnen maken over bijvoorbeeld sfeerfoto's of foto's van de prijsuitreiking, dan met iemand die daar komt voor z'n dochter en verder niet
Soms ga ik gewoon naar evenementen in de buurt, Maar organisatie ''huurt'' vaak een fotograaf in, zo ben ik ook al wel eens aangesproken voor een aankomend evenement, Was helaas die dagen niet in Nederland..