klemmen voor waslijn balkon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

klemmen voor waslijn balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 08:56

IK heb weer een idee en ik kan nergens vinden wat ik zoek.
Weet uberhaupt niet of het wel bestaat maar zoek een oplossing voor mijn was op het balkon.

Situatie zoals nu: Ik heb een groot balkon en vin het toch wel fijn om mijn beddengoed lekker te laten drogen op het balkon.
Ik heb dus een lijn gespannen tussen regenpijp en middenstuk van balkon ( dus ijzeren buis)
Helaas kan deze maar een keer en weer terug, graag zou ik dus meerdere lijn willen.
Ik heb in het hoofd een of andere klem met aan beide kanten een verlenging met gaatjes voor de lijn. Zodat je meerdere lijnen kan spannen. 4 is al voldoende, maar meer mag ook. Wie weet waar ik zoiets kan kopen of een handige manier om te maken.
Het moet dus echt een constructie zijn voor buis naar buis

Edit: Ergens op gedrukt zodat mijn bericht al geplaatst was voordat het helemaal af was :Y)

Evelyne79

Re: klemmen voor waslijn balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:03

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:12

Evelyne79 schreef:

Dat zou er niet toe moeten doen bij zo'n roldrooglijn, die trek je uit tot zover als je balkon lang is en dan blokeert hij hem. Wij hebben deze in ons vorige huis een op zolder gehad, maar ik moet eerlijk zeggen dat hij tegen viel. Zeker als je hem niet maximaal uit kan rollen. Je kan hem niet voldoende spannen. Hij heeft 5 lijnen en als ik op 1 lijn een hoeslaken hing dan trok het gewicht van dat hoelaken heel de lijn naar beneden en spande de andere 4 lijnen juist veel meer op. Ik zou dan eerder zelf iets maken.

Gewoon een plankje tegen de muur schroeven en daarin een paar ijzeren ogen schroeven en dan van oog naar oog een lijn spannen. Die lijn kan je gewoon los kopen. Je moet dan wel echt goed spannen en ik zou voor vier losse stukken gaan ipv alles aan een stuk zodat je niet hetzelfde effect krijgt als bij die roldrooglijn.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 09:13

Droogmolen gaat niet passen. Ik heb maar een klein stukje muur en daar past hij niet op. Zou wel een oplossing zijn maar niet wat ik bedoel. Zo'n uittrekbare rollijn kan helaas ook niet. Het moet gespannen worden tussen 3 á 3,5 meter. Zat ook al te denken om iets te fabriceren buiten de reling maar ook dat lijkt onmogelijk te kopen. Dat uittrek ding heb ik al hangen in een slaapkamer, maar wat een ellende. Om al mijn beddengoed daar op te hangen, komt het weer aan de grond

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 09:15

Dorus schreef:
Evelyne79 schreef:

Dat zou er niet toe moeten doen bij zo'n roldrooglijn, die trek je uit tot zover als je balkon lang is en dan blokeert hij hem. Wij hebben deze in ons vorige huis een op zolder gehad, maar ik moet eerlijk zeggen dat hij tegen viel. Zeker als je hem niet maximaal uit kan rollen. Je kan hem niet voldoende spannen. Hij heeft 5 lijnen en als ik op 1 lijn een hoeslaken hing dan trok het gewicht van dat hoelaken heel de lijn naar beneden en spande de andere 4 lijnen juist veel meer op. Ik zou dan eerder zelf iets maken.

Gewoon een plankje tegen de muur schroeven en daarin een paar ijzeren ogen schroeven en dan van oog naar oog een lijn spannen. Die lijn kan je gewoon los kopen. Je moet dan wel echt goed spannen en ik zou voor vier losse stukken gaan ipv alles aan een stuk zodat je niet hetzelfde effect krijgt als bij die roldrooglijn.

Maar ik moet zo'n plankje dan vast kunnen hangen aan een ronde buis. Daar zoek ik iets voor. Het liefst metaal, zodat het niet vergaat in regen enz.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:22

Heb je dan geen muren op je balkon? De meeste balkons die ik ken zijn gewoon een hok met aan drie zijden een muur/raam en de vierde zijde open.

Om iets aan de reling van je balkon te hangen zou je aan caravan beugels kunnen denken, maar mijn ervaring daarmee is ook niet zo geweldig (uitzakken). Heb je dan geen onderburen wiens uitzicht je belemmert door het aan de reling te hangen. Kleding kan nog wel, maar beddengoed komt dan vaak te laag te hangen.

Overigens zou ik eerder voor hout gaan dan metaal. Het duurt wel heel erg lang voor hout vergaat en metaal gaat roesten en dan krijg je weer roestvlekken in je kleding die je er niet meer uit krijgt.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 09:37

Ik heb nogal een aparte situatie. Ik heb wel een muur, maar daar heb ik al een kattenren tegen aan. Hier kan en wil ik niets aan de buitenkant tegen aan hangen. Dus die 'muur' is al verloren. Aan de andere kant heb ik een deur met raam. Omdat het een woningstichting huis is wil en mag ik daar ook niks in boren. Over het gehele balkon lopen mijn ramen van het huis en een slaapkamer. Grote ramen dus ook daar verloren ruimte voor een waslijn.
Enige muur heb ik naast een deur. Dit stukje muur is een halve meter maar om daar bij te kunnen komen moet ik levensgevaarlijk over de reling gaan hangen om er bij te kunnen komen. En om het verhaal dan nog complexer te maken: Als ik dan wel besluit om wat te gaan hangen bij dat ene stukje muur, het moet nog naar de andere kant van het balkon...... Daarom dacht ik wat te gaan doen met een regenpijp en een buispaal waar mijn balkonreling aan vast zit.
Maar ik heb het idee dat dit nog niet bestaat en ik zelf aan de slag moet om te fabriceren. Ik heb de diameters al even opgemeten en ik denk dat ik zo even in de auto stap naar een bouwmarkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:41

Ik ben altijd dol op het meeverzinnen in zulke situaties , maar kan me niet echt een voorstelling maken van het balkon ...

Heb je geen foto's zodat we gerichter mee kunnen denken ?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:48

Wendel schreef:
Ik heb nogal een aparte situatie. Ik heb wel een muur, maar daar heb ik al een kattenren tegen aan. Hier kan en wil ik niets aan de buitenkant tegen aan hangen. Dus die 'muur' is al verloren. Aan de andere kant heb ik een deur met raam. Omdat het een woningstichting huis is wil en mag ik daar ook niks in boren. Over het gehele balkon lopen mijn ramen van het huis en een slaapkamer. Grote ramen dus ook daar verloren ruimte voor een waslijn.
Enige muur heb ik naast een deur. Dit stukje muur is een halve meter maar om daar bij te kunnen komen moet ik levensgevaarlijk over de reling gaan hangen om er bij te kunnen komen. En om het verhaal dan nog complexer te maken: Als ik dan wel besluit om wat te gaan hangen bij dat ene stukje muur, het moet nog naar de andere kant van het balkon...... Daarom dacht ik wat te gaan doen met een regenpijp en een buispaal waar mijn balkonreling aan vast zit.
Maar ik heb het idee dat dit nog niet bestaat en ik zelf aan de slag moet om te fabriceren. Ik heb de diameters al even opgemeten en ik denk dat ik zo even in de auto stap naar een bouwmarkt

Je kan toch aan 1 muurkant haken hangen en dan je waslijn om en om hangen en dus door je ren heen doen? Ik heb aan 2 muren haken hangen en daar zit mijn waslijn aan vast.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 11:11

Ga eens even foto's maken van het balkon. Hopelijk kan ik alles een beetje in beeld krijgen. Heb al een idee in mij hoofd en zelfs al klemmen gekocht. Vraag je netjes aan de balie: als ik een diameter heb van 19,3 en een diameter van 22,4 buitenom de palen heen, gaan deze klemmen dan passen? Ja hoor geen probleem word me verteld. Met mijn goede gedrag eerst passen.... je raad het al past niet, veel te groot. Dus die moeten geruild. Was nog een maat kleiner dat wel maar ik hoop dat die wel gaan passen.
Heb al ijzeren 'plaatjes' gekocht met gaatjes. Deze moeten dan even aan elkaar gelast. Maar had vader's al geïnformeerd dat hij voor me moest gaan lassen..... :+

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 12:00

http://i36.photobucket.com/albums/e2/we ... 1376301116
Stukje muur buiten het balkon

http://i36.photobucket.com/albums/e2/we ... 1376301044
Deuren die beide uitkomen voor dat stukje, dus binnen het balkon

http://i36.photobucket.com/albums/e2/we ... 0_6385.jpg
Andere kant balkon, dus de kattenren.

Voor de rest alleen maar ramen.
Oh ja en de was hangt er nu ook, maar die lijnen zijn aan vervanging toe. en ik wil er graag wat meer lijnen hangen
Je ziet een regenpijp op de eerste foto, daar hangen de lijnen nu aan. Op de 3de foto zie je links een ijzeren pijp. Daar hangt het dus ook aan vast.
Heb iets meer naar onderen een touwtje gespannen, dit is tegen heb opwaaien en wegwaaien van de was. Deze gaat wanneer de was droog is weer richting balkon reling en zo heb ik er geen last van

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:13

Een gewoon droogrek is geen optie? Die je neerzet?
Of wil je per se iets om het weg te hangen?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 15:57

obelix schreef:
Een gewoon droogrek is geen optie? Die je neerzet?
Of wil je per se iets om het weg te hangen?

Die heb ik wel staan. Alleen daar op is het zo lastig om je beddengoed op te hangen. Dan moet je gaan vouwen en duurt het allemaal langer voordat het droog is.
Maar ik zal vanavond als het mee zit nog een foto plaatsen. Mijn vader moet eerst even voor me gaan lassen en die is tot een uur of 6 aan het werk

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 01:28

Ehmmm, hoe leg ik dit uit.... Als je nou 2 latjes neemt, daar bv. 4 waslijnen tussen spant met van die draaioogjes en elk latje met 1 bevestigingspunt vastmaakt aan hetgeen je het nu ook vast maakt? Een beetje zoals hangmatten vaak worden bevestigd?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:45

Lastig......... over het algemeen is het ook niet toegestaan om was aan de buitenzijde van het balkon te hangen. Dus hou daar ook ff rekening mee.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:16

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:43

Vroeger waren balkons standaard uitgerust met waslijnen aan de buitenkant :)
Maar die dingen zijn ook los te koop:
Afbeelding
En anders kun je misschien zelfs iets van haken aan je balkon vastmaken.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:17

DubbelDun schreef:
Vroeger waren balkons standaard uitgerust met waslijnen aan de buitenkant :)
Maar die dingen zijn ook los te koop:
[ Afbeelding ]
En anders kun je misschien zelfs iets van haken aan je balkon vastmaken.

Dat klopt en je ziet en nog vaak genoeg op balkons dar zijn trouwens dezelfde als in mijn link staan.
Ik kreeg alleen de foto er niet op.
Ze zijn er in vast en in inklapbaar en voor € 30,- heb je een paar.
Denk dat dit de beste oplossing is.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 22:15

Bedankt allemaal voor het mee denken. Misschien zijn die haken voor aan de buitenkant wel een optie denk ik. Mijn vader heeft helaas nog mijn eigen constructie niet inelkaar. Moest veel werken en is dan laat thuis.
Hij heeft de spullen wel al bekeken, maar hij denkt dat lassen helaas niet kan. Word te warm en hij brand er dan gaten in.
Hij is zelf even aan het kijken wat een handige manier is. Mocht hij daar niet uit komen ga ik denk eens kijken waar en hoe ik die steunen ga aanschaffen