Filmpjes met compact camera -> kwaliteit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Filmpjes met compact camera -> kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 10:41

Ik heb al langer een compact camera op mijn verlanglijstje staan. Iets van het formaat van een Canon Ixus.

Mijn man heeft het er de laatste tijd steeds over dat hij graag een (video)camera wil die hij aan de binnenkant van de autoruit kan bevestigen om de ritten die wij met de Kever maken op te nemen.

En nou had ik dus het briljante idee dat die twee wensen misschien te combineren zijn. Maar ik heb geen idee wat de kwaliteit is van de filmpjes die je met een dergelijke compactcamera kan maken.

Dus, wie kan mij hierbij helpen? Wat kan ik verwachten van de kwaliteit van de filmpjes van een compact camera (bij voorkeur Canon)?

En weet iemand toevallig ook waar ik op moet letten bij een zuignap statief? Het statief moet denk ik rigide zijn zodat de camera en opzichte van de auto niet beweegt tijdens het filmen. Het bewegen van de auto is namelijk niet te voorkomen en anders wordt het nogal een stuiter filmpje.

Murthul

Re: Filmpjes met compact camera -> kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:55

Met een goeie compactcamera kun je ook hele fijne filmpjes maken! Tegenwoordig is alles zo goed doorontwikkeld..

Ik weet dat ze in de filmindustrie GoPro's gebruiken om te filmen in auto's maar die zijn wel pittig prijzig..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:17

Bijna alle compacts kunnen tegenwoordig HD filmen.
Ik heb zelf jarenlang een Ixus gehad en ben altijd heel tevreden geweest over de filmkwaliteit!! Ik maakte op vakantie ook vaak filmpjes vanuit de auto/achterop de scooter en ging prima (wel wat hobbelig omdat je hem niet altijd even goed stil kan houden, maar dat ligt aan mij, niet aan de camera haha).

Op internet kan je veel reviews vinden van camera's en daar staan bijna altijd wel foto's en filmpjes bij (kijk voor filmpjes ook gewoon op Youtube.... ff zoeken op cameratype).

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:21

Mijn Panasonic Lumix maakt kwalitatief erg goede filmpjes (een 'echte' filmcamera is beter, maar deze voldoet meer dan prima). Ik heb hem vooral uitgetest tijdens wedstrijden door de proefjes van vriendinnen te filmen, maar neem hem ook wel mee naar de activiteiten van de vereniging. Tot nu toe al heel veel complimenten gehad van anderen over mijn camera. De kleuren blijven super mooi en zelfs sterke zoom + bewegend paard leidt tot een mooie scherpe foto. Alleen bij sterk inzoomen (kan tot 20x) én filmen in een binnenbak wordt het filmpje te donker, maar dat is niet meer dan logisch.

Ik vermoed dat je dit eigenlijk niet wil horen, maar voordat ik zelf een camera had gebruikte ik die van mijn vriend altijd, een Canon Ixus van een paar jaar oud. Ik vond het ding verschrikkelijk! Niet zo zeer de kwaliteit van de filmpjes overigens, hoewel dat wel duidelijk minder was dan de andere camera's.
Nee, mijn probleem zat hem vooral in het bedienen van het geval. Ongeveer het enige wat je aan kon passen was het achteruitzetten van kwaliteit van filmen (ik was het zat om binnen 15 minuten filmen de SD-kaart van 2 GB vol te hebben), maar dan werd niet de kwaliteit, maar het formaat van het beeld aangepast en dan ook echt tot hetzelfde formaat als het beeldscherm op de camera. Fijn, als je dan op de laptop het filmpje terug wilt kijken....

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:25

YouTube, daar heb ik helemaal niet aan gedacht! Ga ik vanavond eens speuren en eens kijken hoe dat eruit ziet op onze tv.
Maar gaat er bij YouTube geen kwaliteit verloren met uploaden? Nou ja, niet dat dat veel uitmaakt, als dat er goed uit ziet dan kan het er alleen maar beter op worden!
Denk dat ik maar eens ga zoeken naar een leuk cameratje. Dan hoef ik alleen nog maar een goed statief te vinden, maar of Bokt de juiste plaats is om daarover ervaring in te winnen....

@Roulette: dat een echte videocamera beter is snap ik, maar om die nou een aan te schaffen voor drie keer per jaar is mee een beetje te gortig. En als het voldoet dan voldoet het.
Ik heb wel een lichte voorkeur voor Canon, omdat onze andere camera's ook Canon zijn en mij dat goed bevalt, maar ik zal eens onderzoeken hoe dat nu zit met dat vreten van geheugen tijdens filmen waar jij het over hebt. Het is toch wel handig als je bij een rit van een uur het hele uur door kan filmen. Volgens mij heeft mijn moeder een Ixus dus ik zal eerst eens met haar camera gaan experimenten voordat ik tot aanschaf over ga.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:28

Dat is wel gek Roulette...... bij de Ixus van ons (denk jaar of 3 of 4 oud) kon ik al veel meer instellen. Nu hadden we ook wel een iets duurdere versie. Dat scheelt natuurlijk ook in opties.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:37

Dorus schreef:
@Roulette: dat een echte videocamera beter is snap ik, maar om die nou een aan te schaffen voor drie keer per jaar is mee een beetje te gortig. En als het voldoet dan voldoet het.
Ik heb wel een lichte voorkeur voor Canon, omdat onze andere camera's ook Canon zijn en mij dat goed bevalt, maar ik zal eens onderzoeken hoe dat nu zit met dat vreten van geheugen tijdens filmen waar jij het over hebt. Het is toch wel handig als je bij een rit van een uur het hele uur door kan filmen. Volgens mij heeft mijn moeder een Ixus dus ik zal eerst eens met haar camera gaan experimenten voordat ik tot aanschaf over ga.

Dat was ook precies mijn punt, dat beetje verschil in kwaliteit merk je toch bijna niet. Daarbij kan mijn camera tegelijkertijd fotograferen en filmen en dat zie ik een filmcamera nog niet zo snel doen ;-)

Manzano, het zou best kunnen dat de camera van mijn vriend een iets goedkopere is geweest, dat weet ik verder niet (hij heeft hem gekregen van zijn ouders), zou het wel verklaren. Merk namelijk ook een groot verschil tussen de redelijk goedkope nieuwe camera van een vriendin en mijn iets duurdere (of eigenlijk veel duurdere, maar sterk afgeprijsd wegens de komst van een nieuw model).

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:46

Toevallig heb ik vorige week nog een compact camera gekocht.

Het is een Panasonic Lumix TZ35 geworden.
Ik ben erg te spreken over de filmkwaliteit, zoals eerder aangegeven 1080p (FullHD) :j

Mijn 'into fotocamera' collega's waren ook erg te spreken over deze camera, licht, compact, goeie specificaties voor dat geld. *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:09