Laptop beeldscherm doet niks meer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Laptop beeldscherm doet niks meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 23:38

Sinds vanmorgen doet de laptop van mijn wederhelft in zoverre niks meer dat het beeldscherm bij opstarten zwart is, ergens grijzig wordt en weer zwart. Hij schijnt het in het begin nog heel even normaal gedaan te hebben, maar ergens kreeg hij dus een melding over het beeldscherm en vanaf dat moment doet hij dus niks meer. Aangezien ik er niet bij was toen het gebeurde, weet ik ook niet wat die melding precies was.

Nu staan er nog wat bestanden op die hij graag op de ene of andere manier op een stick wil zetten. Iemand een idee of dat mogelijk is?? Zou ik een ander beeldscherm erop aan kunnen sluiten? En als ja hoe doe ik dat?? Ik ga er ergens vanuit dat die lap niet meer te repareren is, het is een Acer van 5,5 jaar oud.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:23

Ik had een zelfde probleem met een oude Acer, kreeg geen melding, heb door een kennis alles eraf laten halen.
Bij daarna openmaken breuk in draad naar het beeldscherm gevonden, en gefixt!!! *\o/*

Choiix

Re: Laptop beeldscherm doet niks meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:25

Wat voor aspire/Travelmate is het? Type staat onderop.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 16:49

Acer Aspire 7520. Model nr: ICY70. Tis een lel van een ding met een 17 inch beeldscherm. En het liep op Vista (ehhh zeg maar niks daarover, wederhelft wilde niet anders. En die gaat z'n lol nu opkunnen met Windows 8 whoehahahaha)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:43

Hier ook een acer met zwart beeldscherm. Kon m weggooien en een nieuwe kopen :j

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:24

Dat ie op Vista liep zorgde er voor dat hij het nog zo lang heeft gedaan ;) Maar het is wel te fixen hoor :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:35

Je kan hem met een hdmi kabel zo aansluiten op een ander beeldscherm/ ev tv?
Hebben er ook last van gehad namelijk en broer heeft tijdje zo moet laptoppen haha

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:42

Je kunt inderdaad een monitor of hd tv aansluiten zodat je in ieder geval de bestanden kunt overzetten.
Mocht dat allemaal niet lukken is er nog altijd de mogelijkheid een behuizing te kopen/lenen waar je de harde schijf in kunt doen zodat je hem op de nieuwe pc gewoon via usb kunt aansluiten. Harde schiijf zit bij laptops gemakkelijk toegangkelijk onder een apart klepje dat meestal met 1 of 2 schroeven verwijderd kan worden.
Zo heb ik het laatst ook gedaan toen mijn laptop stuk was. Als de harde schijf gewoon nog goed is heb je meteen een fijne kleine externe harde schijf erbij.

Overigens is het iets dat ik veel zie bij Acer laptops en meestal precies net na de garantieperiode.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:09

Heeft niets met Acer te maken in dit geval, de schuldige is NVidia, de chipleverancier. Die chips zijn fout gebakken (ja echt) en daardoor gaan ze stuk na verloop van tijd :)

Extern scherm aansluiten zal in dit geval niet helpen. Heb je een dun stukje koper of aluminium? Als je dat tussen de chip en de koeler doet wil hij het soms wel weer gaan doen, anders is reflow noodzakelijk (kan ik ook wel doen overigens) :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 10:13

SuzanLarissa schreef:
Je kan hem met een hdmi kabel zo aansluiten op een ander beeldscherm/ ev tv?
Hebben er ook last van gehad namelijk en broer heeft tijdje zo moet laptoppen haha

:n werkt niet, heeft geen hdmi aansluiting :D heb dat geprobeerd met een aantal verschillende aansluitingen,maar geen van allen wilde werken. Krijg em ook niet te zien op mijn eigen laptop in het netwerk. Wat ik voor die tijd wel kreeg . Vermoed dus ook dat er meer aan de hand is.

Choiix schreef:
Dat ie op Vista liep zorgde er voor dat hij het nog zo lang heeft gedaan ;) Maar het is wel te fixen hoor :)

Ik denk dat ik hem maar even naar een pc expert moet brengen, ik krijg het zelf niet voor mekaar.
Edit: ziet nu toevoeging van choiix, zie je daar was ik al bang voor. Het ding openmaken zie ik niet zitten. Maar thanks voor de tip.

crazycat hij is al 5,5 jaar oud, dus dit is wel iets meer dan vlak na de garantie ;)

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:18

je hebt ook een speciale kabel dat je je beeldscherm op de tv kan aansluiten dan heb je wel gewoon beeld en anders moet je of heel veel geld gaan betalen of een nieuwe kopen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 10:47

Shahsantosje schreef:
je hebt ook een speciale kabel dat je je beeldscherm op de tv kan aansluiten dan heb je wel gewoon beeld en anders moet je of heel veel geld gaan betalen of een nieuwe kopen

Dat is de HDMI kabel shahsantosje ;) Maar daarvoor moet je dus wel een HDMI aansluiting op de laptop hebben. En die heeft hij dus niet.
En zoals ik Choiix begreep gaat dat dus ook niet helpen.

Choiix ik zat net op m'n tablet aangezien wederhelft mijn lap dus ingepikt had :+ Ik was idd al bang dat er een chip naar de **** was. Ik heb nl iets met laptops en PC's, die dingen willen bij mij nooit werken :z Heb een PC gehad die in 1 jaar wel 8 keer gecrashed is.
Kan je ook aangeven hoe lastig het is om die harde schijf eruit te halen is?? Ik denk dat dat de enigste oplossing is. En wederhelft vraagt wat het kost die chip te laten vervangen? Thanks.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:49

O 5,5 jaar oud, ja dan gaat mijn theorie dit keer niet op en hebben jullie geluk gehad :D
Ik denk dat de harde schijf eruit en in een externe behuizing zetten de handigste oplossing is. En dan heb je ook meteen een fijn extern opslagmedium erbij om dingen op te kunnen backuppen voor bij de nieuwe laptop. In een laptop van 5,5 jaar oud zou ik persoonlijk geen reparatiekosten meer steken.

Als het goed is komt onderstaande afbeelding overeen met de onderkant van jullie laptop.
Om de harde schijf eruit te halen draai je eerst de 2 schroefjes los waar ik een rode cirkel omheen heb gezet.
Ik vermoed zo vanaf het plaatje dat je vervolgens even met je nagel het palletje bij de groene cirkel naar achtermoet trekken om het klepje te verwijderen.

Daar zie je dan de harde schijf zitten. Die schuif je recht naar achter (ik vermoed links) om hem uit de stekker te trekken. Dit kost iets druk, maar niet heel veel.
Vaak zit er op de harde schijf een sticker die je omhoog kunt vouwen en die als een handvat dient om hem gemakkelijk te kunnen schuiven.
Zodra hij los geschoven is kun je hem eruit tillen.
Afbeelding

Als de schijf eruit is kun je hem in een externe behuizing zetten.

Dit is een voorbeeld wat voor iets je nodig hebt. Ik heb de mijne destijds bij de mediamarkt gekocht voor ongeveer dezelfde prijs.
http://www.bol.com/nl/p/konig-sata-hdd- ... 011791518/

Dit is een voorbeeld filmpje hoe je de harde schijf in een 2,5 inch behuizing doet dat kan iedereen met een klein beetje geduld in een fluitje zelf doen.

Aansluiten op de nieuwe computer en even wachten tot hij de harde schijf herkent. Daarna kun je gewoon op je oude schijf bladeren.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:19

stipje
Ga ik met onze ouwe proberen kan toch niets meer aan stuk

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:32

Het kan trouwens zijn dat er om de harde schijf na het verwijderen nog een "bracket" zit om de boel passend te maken voor de laptop.
In dat geval moet je die ook nog verwijderen van de harde schijf voor je hem in de externe behuizing kunt zetten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 16:13

Crazycat thanks voor de uitgebreide beschrijving. Dat zou mij zelfs moeten lukken :D Ik ga eens op zoek naar een behuizing.

Afgeschreven hadden wederhelft en ik die laptop al. Een nieuwe is onderweg ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:55

Graag gedaan ik hoop dast het lukt. Als je vragen hebt stel ze gerust.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:54

Even voor de duidelijkheid, als je de laptop aan zet, gaat ie dan aan, valt ie weer uit, gaat ie weer aan etc, of blijft ie gewoon hangen en doet ie gewoon niets?

Anders moet je die grote klep er af halen, videokaart verwijderen en die 10 minuutjes in de oven bakken op 200 graden (NIET in een gasoven ALLEEN ELEKTRISCH). Ja je mag lachen. Nee, ik ben bloedserieus, google maar eens op oven reflow nvidia ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 10:00

Hij gaat zover ik kan zien aan (lampjes ed flikkeren dat hij opstart) Maar beeldscherm is zwart, er trekt een rare grijze waas van onder naar boven overheen en wordt weer zwart.
Heb een hete lucht oven, kan dat ook?? Is electrisch.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:03

Hetelucht kan ook. De videokaart is dat ding linksboven. Je moet daarvoor de ventilator verwijderen (3 schroefjes) en het koellichaam van de videokaart (die zit met 4 schroefjes vast). Daarna de 2 schroefjes van de videokaart loshalen en je tilt hem er zo uit. Laat de kaart ook tijdens het opwarmen in de oven. Wanneer de oven klaar is, zet de oven dan open en LAAT HEM RUSTIG AFKOELEN. Grote kans dat hij het weer doet als je hem dan weer inbouwt :)

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:21

Bij oudere laptops kan je de laptop op een tv scherm aansluiten dmv een VGA kabel. Succes!

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:09

Deze adviezen (VGA, HDMI etc), hoe goed bedoeld ook, gaan niet werken. De videochip is kaduuk momenteel, dan geeft ie ook extern geen beeld :)