Waar kan ik mijn auto verzekeren? (Geen rijbewijs)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Waar kan ik mijn auto verzekeren? (Geen rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 19:33

Hoihoi,

Vandaag heb ik een auto gekocht. Nou heb ik zelf geen rijbewijs, ik zal er dus ook niet in rijden, maar mijn moeder wel en mijn zus. Ik had via internet bij Ditzo gekeken en ik zou 30 euro per maand kwijt zijn, met mijn moeder als hoofdbestuurder... Prima dacht ik, tot ik vanmiddag belde om hem te verzekeren en ik te horen kreeg dat ik meer dan 200 euro per maand moet betalen omdat ik geen ervaring heb -O-

Als het niet anders kan, dan is die 200 euro het probleem niet, maar eigenlijk vind ik het wel een beetje banketstaaf als 30 euro normaal is en de auto gewoon bestuurd word door iemand met veel ervaring en schadevrije jaren -O-

Iemand ervaring en een idee waar ik hem voor een redelijk prijs kan verzekeren? :)

unihorses

Re: Waar kan ik mijn auto verzekeren? (Geen rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:33

gewoon op je moeders naam :) en doen alsof je neus bloed.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:34

Kun je hem niet bij laten schrijven bij de verzekering van je moeder? Of heeft zij geen auto?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:35

Ik heb mijn auto verzekerd bij polis direct, was toen de goedkoopste voor een bestuurster met minder ervaring.
Heel goede service. 1x een auto'tje total loss gereden en uitstekend geholpen en vergoed gekregen.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:36

Gewoon op iemands anders naam laten verzekeren. En dan betaal je het maandelijkse bedrag gewoon aan degene op wiens naam de auto wordt verzekerd.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:37

Als jouw moeder al een auto heeft kan dit ook duurder worden omdat het een 2e auto is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:39

Fennee schreef:
Gewoon op iemands anders naam laten verzekeren. En dan betaal je het maandelijkse bedrag gewoon aan degene op wiens naam de auto wordt verzekerd.

Inderdaad.

Liempje, het zal alsnog onder die €200 blijven.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:56

liempje schreef:
Als jouw moeder al een auto heeft kan dit ook duurder worden omdat het een 2e auto is.

Dat hangt er vanaf hoe je het regelt. De mijne staat ook bij mijn ouders ingeschreven als tweede auto maar wel met mij als hoofdbestuurder. Ik betaal zo'n 40% minder premie dan ik zou betalen als ik mijn auto zelf had verzekerd. En ik bouw nog schadevrije jaren op ook.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:12

Wie heeft de auto op naam staan?
Aangezien je geen rijbewijs hebt mag je geen auto bezitten!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:14

Rocco_Love12 schreef:

Weet je dat zeker?

Voor zover ik weet mag je wel een auto bezitten zonder een rijbewijs te hebben.
Alleen ik dacht dat door de rompslomp er omheen (moeilijk verzekeren bijvoorbeeld) het wordt afgeraden.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:17

als je moeder en je zus er in gaan rijden aangezien hun een rijbewijs hebben waarom zou de auto dan op jou naam staan als jij geen rijbewijs hebt en officieel dus niet mag rijden? :o?

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:18

Rocco_Love12 schreef:

Dit laatste is niet helemaal waar.. je mag een auto bezitten, maar er niet in rijden..

Eerste Hit op Google..:
Legitimeren bij overschrijving kenteken
Bij overschrijving van het kentekenbewijs bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid TV, kunt u zich als particulier (natuurlijk persoon) alleen legitimeren met een geldig Nederlands rijbewijs.

Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor kunt u zich als particulier (natuurlijk persoon) onder andere legitimeren met een origineel en geldig:

Nederlands rijbewijs of
Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart met een recent uittreksel (maximaal 3 maanden oud) van de gegevens uit de basisadministratie persoonsgegevens van uw gemeente (GBA).
U kunt zich ook legitimeren met een aantal andere documenten. Een overzicht van deze documenten vindt u op de website van de RDW.

Bij overschrijving op naam van een rechtspersoon (bedrijf of organisatie) moet u als tekenbevoegde of gemachtigde van dit bedrijf ook een (kopie) uittreksel uit het verenigingen-, stichtingen- of handelsregister van de Kamer van Koophandel overleggen. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar en geen internetafschrift zijn. Bij het door u te gebruiken legitimatiebewijs hoeft u geen afschrift uit het GBA te overleggen. Een kentekenbewijs kan niet op naam van eenmanszaken, maatschappen en rederijen worden gezet.

bron: [www.rijksoverheid.nl]

Dus: Bij overschrijven op het postkantor heb je geen rijbewijs nodig.

wilweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:21

ik heb (maar wij wonen samen, dus weet niet of dat in de relatie moeder/kind ook kan) Destijds mijn auto als 2e gezinsauto verzekerd via interpolis. Mijn man had 70% noclaim, en ik dus ook.
Enige is dat je wel officieel zelf op moet gaan bouwen, maar je premie is dus wel beter betaalbaar.
Zeker toen ik in een hele snelle wagen ging rijden op mijn 21e (met maar 3 jaar schadevrij opgebouwd) was dit een enorme uitkomst.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:26

De kentekenhouder is verzekeringsplichtig. Het probleem is alleen, dat veel verzekeraars iemand zonder rijbewijs niet accepteren.

Misschien is het een idee om het kenteken op je moeders naam te zetten, en dus ook de auto op haar naam te verzekeren. Dan kan je altijd nog jouw rekeningnummer doorgeven of het onderling met je moeder regelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:11

je kunt de auto gewoon op iemand anders naam verzekeren...
dus jij hebt de auto gekocht, auto staat op jouw naam, maar je moeder of zus kan hier gewoon de verzekering in haar eigen naam op afsluiten.
simpelste is dus je moeder of zus die verzekering laten afsluiten.