Juridische vraag: ingebrekestelling en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Juridische vraag: ingebrekestelling en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 22:47

Lang verhaal, maar nu in het kort: woekerpolis, aangemeld bij instantie, voorstel gekregen, herberekening aangevraagd, duurde te lang, aangegeven dat dit te lang duurde dus alsnog akkoord met 1e bod.
Vervolgens toezegging gehad dat het geregeld zou gaan worden, maar nee.
Verkeerde brief, vervolgens dossier 'per ongeluk' gesloten, nieuw dossier duurde 2 weken (?), de ene na de andere smoes, heden dus nog steeds niet opgelost.

Het gaat om zoveel geld dat we de restschuld van ons vorige huis volledig kunnen inlossen en geld overhouden en dit loopt al sinds september 2011...
Voor de desbetreffende instantie is het broekzak/vestzak-kwestie, maar afhandelen? :n
Ontelbare keren gebeld, gemaild en geschreven, dus aan ons ligt het niet. Wel aan die betonblokken daar.
En wij maar betalen, terwijl het (ons) tegoed-saldo alleen maar oploopt...

2 weken geleden een soort van vooraankondiging verstuurd voordat we een ingebrekestelling zouden sturen, ingebrekestelling gaat bijna de deur uit.
De vooraankondiging is telefonisch bevestigd als ontvangen: deze instantie belt alleen maar en bevestigt niks op papier.
Wettelijke rente a 4 % is ook toegezegd, een nieuw voorstel zal volgen, maar dit duurt nu al weer belachelijk lang.

Maar ja: we kunnen de ingebrekestelling wel sturen, maar wat dan?
Gerechtsdeurwaarder? Advocaat? Aangifte doen? Maar waarvan?
Alles kost geld en/of tijd.
Wat is de beste en snelste manier om nu eindelijk de boel geregeld te krijgen?
Wie weet een juridisch correcte oplossing?

Prrrr

Re: Juridische vraag: ingebrekestelling en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:01

Ingebrekestelling de deur uit, de termijn die je in de ingebrekestelling hebt gegeven afwachten, nog een keer aanmanen en dreigen met uit handen geven, en dan uit handen geven aan een deurwaarder. Kost je geld, maar dan krijg je je geld wel binnen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 23:13

Prrrr schreef:
Ingebrekestelling de deur uit, de termijn die je in de ingebrekestelling hebt gegeven afwachten, nog een keer aanmanen en dreigen met uit handen geven, en dan uit handen geven aan een deurwaarder. Kost je geld, maar dan krijg je je geld wel binnen.

Nou, wettelijk zijn 2 aanmaningen nodig, toch?
Vooraankondiging ingebrekestelling en de daadwerkelijke ingebrekestelling dus.
Of heb ik het nu mis?

Dat "kost je geld" staat ons niet zo aan: we hebben al onnodig lang dubbele hypotheek door deze falende instantie betaald.
En we hebben het hier over een heeeeel groot bedrag, dus de commissie van de deurwaarder wordt ook heeeeel hoog.
Ik denk dat ik gelijk het antwoord wel weet! Thanks ;)

Iemand hier die snel een rechtzaakje kan regelen?
Tegenpartij betaalt gegarandeerd! :D

PS voorstel hebben we al zwart op wit, dus dat is geen discussiepunt.
Wij denken aan een snelle afhandeling dmv een dwangsom per dag.
Is dit haalbaar en hoe snel kan dit de rechtbank halen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:26

Kortom: je hebt een overeenkomst die niet nagekomen wordt? Als je onder de kantongrens blijft mag je ook zelf procederen, kost verder niks: http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-recht ... engen.aspx

Overigens schrijven advocaten gewoonlijk betere dagvaardingen dan deurwaarders :=

Op de betaling van een bedrag kun je geen dwangsom zetten. Je kunt wel beslag leggen op bankrekeningen en dergelijke. Maar in de situatie zoals je hem omschrijft zal dreigen met een procedure wel genoeg zijn. Of een brief op papier van een advocatenkantoor...

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:05

even denken hoor, want een ingebrekestelling is een voorstapje voor het ontbinden van een overeenkomst, maar dat wil je nou juist niet. Je wil juist nakoming. Wat je dan doet, is (bij voorkeur door een advocaat of deurwaarder) laten weten dat je als ze niet voor datum x hebben gereageerd, je niet alleen aanspraak maakt op de wettelijke rente, maar ook op vergoeding van allerhande vertragingskosten (die je dan in grote lijnen handen en voeten geeft). Betalen ze dan niet binnen die periode, dan zou ik eerlijk gezegd gaan procederen. Zeker omdat je weet dat er een gerede kans is dat ze na het uitbrengen van de dagvaarding alsnog over de brug zullen komen en je dan kan vergen dat ze naast de hoofdsom ook je bijgekomen kosten uit de dagvaarding (zoals je vertragingskosten, buitengerechtelijke kosten en forfaitaire proceskostenvergoeding) betalen.

Zelf adviseer ik mensen nooit zelf te gaan procederen, want je bent toch aan het 'roeren' in iets waar je de nuances niet van kent. En dat heeft er bepaald niet mee te maken dat ik er belang bij heb dat mensen het aan professionals zoals ik uitbesteden, want ik heb meer belang bij een tevreden klant (ook al heb ik m geen nota gestuurd) dan bij een klant die mij als 'duur' beschouwt, want drie keer raden wie er op de langere termijn betere reclame voor mij is ;-)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:10

Een ingebrekestelling is nog geen ontbinding... Wel je grond om wettelijke (vertragings-)rente te kunnen vorderen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 20:40

Thanks! +:)+

De ingebrekestelling met vermelding van BW 6:82 en BW 6:74 is ontvangen, dat is mij telefonisch medegedeeld door desbetreffende instantie.
Deze nare instantie zet nooit iets op schrift naar de klanten toe, uiterst vreemd te noemen en ze zijn al over de gestelde termijn heen.

We hebben door hun maandenlange nalatigheid een nieuw probleem gekregen: er is een creditsaldo ontstaan, dus een tegoed in ons voordeel.
Wij zijn dus nu schuldeisers bij een failliete bank: niet handig! -:(-

Dus...
Om het creditsaldo wat lager te maken voor de bank (ik ben zó aardig!) heb ik alvast 2 maandtermijnen gestorneerd.
Dat heet deels veiligstelling van het gevorderde. Nieuwe term.
Niet slim? Jawel, want dan begint de incasso-afdeling weer te bellen en dat heeft ons vorige keer wel enorm vooruit geholpen om de 2 zogenaamde aparte afdelingen tot elkaar te krijgen.
Misschien nu om tot afhandeling te komen zonder advocaat.

Wij zijn inmiddels pislink, dus als dit niet werkt binnen 2 weken, zoeken we naast een meedogenloze advocaat ook de media op.
Klachtje naar DNB, AFM, want toezicht op de curatoren? Welnee! Ook deze instanties falen aan alle kanten.
Er blijken nog meer mensen nog steeds niet uitbetaald te zijn en sommigen daarvan zitten in een veel ernstiger situatie...
Wat in het vat zit verzuurt niet, wettelijke rente loopt ook maar op.
Schadevergoeding vragen aan een kale kip zal lastig worden, maar doodsimpele afhandeling is welkom.
Tjongejongejonge, wát een bureaucratisch zooitje daar..!