Waarom gaat mijn lavendel dood?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Waarom gaat mijn lavendel dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 17:19

Ik heb ze dus in manden en ze staan in de ochtend in de zon en daarna niet meer.
We geven ze om de dag water...

Ik ben benieuwd wat we hieraan kunnen doen.

Afbeelding

Afbeelding

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:22

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:22

Is de mand waterdicht of vocht doorlatend?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:25

Laatst bijgewerkt door Brainless op 14-07-13 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:26

Zeker met deze temperaturen is om de dag water geven niet voldoende, en moet je elke dag wateren. Potten hebben minder grond waardoor er ook minder vocht vastgehouden kan worden.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:27

Dat kunnen meerdere oorzaken hebben, bemeste tuinaarde is funest voor lavendel, maar natte voeten vinden ze vaak ook niet erg fijn en teweinig water ook niet, ondanks dat misschien niet de hele dag de zon er op staat is de luchtvochtigheid ook minder met deze temperaturen.

Mijn lavendel in de tuin, in de volle grond, doet het super. Die moet ik elk jaar terug snoeien omdat anders mijn hele tuin ermee vol staat.

Waarom zet ze niet in de volle grond ? Paar tegeltjes eruit en lekker met zijn voetjes in de aarde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:28

kleinvosje schreef:
Zeker met deze temperaturen is om de dag water geven niet voldoende, en moet je elke dag wateren. Potten hebben minder grond waardoor er ook minder vocht vastgehouden kan worden.

Mijn lavendel (in grote pot) heb ik dit jaar nog geen water gegeven en hij doet het nog steeds prima.

minikatje

Re: Waarom gaat mijn lavendel dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:36

Lavendel heeft veel zon nodig, misschien ligt het daaraan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:15

Ik zou zelf Lavendel niet direct in een mand zetten maar in een aardewerken pot, niet geglazuurd, desnoods daar de mand omheen voor de sier. De pot neemt het overtollige water op, en kan dat ook weer gedoseerd aan de plant afgeven. Als ondergrond eventueel wat lavakorrels, ook voor het opnemen van overtollig vocht.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:34

Is lavendel niet eenjarig? Dat het uitgroeit tot een stuikgewas in de volle grond als gevolg van wortelstokken?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:38

Lavendel is een vaste plant.
Lavendel is nogal lastig, zoals anderen ook al vertellen. Als je lavendel in een pot wilt houden, zorg dan voor een relatief grote pot tov de kluit met hydrokorrels onderin.
Dit is mijn 6de jaar met lavendel en het eerste jaar dat het overleefd := Het staat nu in een enorme pot tov kluit met hydrokorrels en groeit als kool :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:17

HippoLogic schreef:
Is lavendel niet eenjarig? Dat het uitgroeit tot een stuikgewas in de volle grond als gevolg van wortelstokken?

Er zijn verschillende soorten lavendel. De Stoechas-soorten (we noemen dat meestal kuiflavendel) is niet winterhard. Andere soorten zoals de Hidcote (geen kuifjes, zijn meer 'stokjes') zijn meer winterhard (tot op bepaalde hoogte).
Lavendel heeft een hekel aan vocht. Als je water geeft, dan moet je dat eigenlijk in zo'n hoeveelheid doen dat het meteen opgenomen wordt zodat de wortels niet in overtollig water staan.
In de volle grond werkt eigenlijk altijd beter dan in een pot/mand.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 06:27

Ah, dan zal em dat in het winterharde zitten dat mijn lavendel in NL ook kassiewijle ging.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:18

Wij hebben er ook een paar staan, maar die staan in borders.
Deze doen het enorm goed, staan wel vanaf een uurtje of 1/2 in de zon, totdat de zon ondergaat, dus ze hebben behoorlijk wat zon op een dag.

Verder geef ik mijn planten 1x a 2x per week water met deze warmte, en ze leven nog allemaal die ik heb staan :')