Laptop heeft hoge pieken in gebruik processor & fysiek geheu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Laptop heeft hoge pieken in gebruik processor & fysiek geheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 10:40

Sinds een paar weken lijkt mijn laptop (Asus K52F-EX699V, gekocht op 12-12-2010) wat meer moeite met de normale dingen te krijgen. Zo heb ik regelmatig dat de Windows Verkenner vastloopt als ik alleen 'mijn documenten' open, heeft ie zonder bijzondere reden hoge pieken in het gebruik van de processor en het fysieke geheugen, en gaat de ventilator als een razende tekeer. Dat laatste zou kunnen komen doordat de prestaties dus pieken, maar wellicht ook doordat het koelen niet helemaal goed meer gaat.

Dingen die ik erop doe is 80% internet. Verder films en series kijken, en veel werk voor m'n studie (powerpoint, word, colleges terugkijken, etc). Hij wordt tijdens de collegeperiodes regelmatig meegesleept naar de uni, maar dit probleem is pas ontstaan toen de tentamenperiode weer aangebroken was en hij dus fulltime thuis stond.

Heeft iemand enig idee wat ik zelf nog kan proberen voor ik 'm na laat kijken? Ik heb avast de volledige systeemscan laten doen, defraggler gedraaid en cccleaner. Tot zover mijn huidige kennis. Ik ben niet helemaal onhandig met computers dus voordat ik 'm wegbreng wil ik eerst kijken of ik er niet zelf wat aan kan doen (of niet), weet alleen niet waar te zoeken, dus daar vraag ik de hulp van bokt :)

Ik zit zelf erover te denken om de zomervakantie te gebruiken om 'm even helemaal te fragmenteren en alles opnieuw te installeren. Heb alleen wat programma's erop staan die ik niet meer op cd enzo heb, zijn er nog manieren om die veilig te stellen? Van de rest maak ik natuurlijk een backup, maar ik weet niet of je een volledig geinstalleerd programma kunt backuppen..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:47

Het kan natuurlijk gewoon aan de koeler liggen..
Die kunnen soms achteruit gaan. Mijn laptop heeft/had dat redelijk extreem, viel dan ook gewoon uit of liep heel hard vast (met heel hoog CPU).
Nu staat er een extra koel-ding onder, daarmee gaat het veel beter.

Als het niet aan de software ligt, kan het best aan de koeler liggen. Hoe vol zitten je schijven?
C-schijf zit bij sommigen erg vol, terwijl D nauwelijks gebruikt wordt (vaak wordt 't automatisch op C opgeslagen, in elk geval programma's etc.).

imd

Re: Laptop heeft hoge pieken in gebruik processor & fysiek geheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 10:57

Schijven zitten behoorlijk vol. Bij mijne staan de programma's op C en de documenten e.d. op D. Hebben resp. 15 en 56 GB beschikbaar (van de 116 en 329).. Ze zaten beide vrijwel helemaal vol, heb het nu al tot hier kunnen terugbrengen en eind van de week ga ik even verder opruimen om te kijken of er meer af kan :)

Ik heb met mijn vorige laptop ook na een tijdje wat koelproblemen gehad inderdaad, dus als de rest niet werkt ga ik er gewoon even mee langs de winkel.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:25

Volle schijven kunnen al veel verklaren, in elk geval qua snelheid bij mij hihi.
En je computer opruimen is natuurlijk altijd wel handig :) (niet dat ik dat altijd doe ofzo :+ )

Er komt dacht ik ook gewoon stof etc. in de koeling. Dus na een langere tijd werkt die vaak ook minder goed.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:32

Volle schijven is inderdaad een oorzaak, maar heb je je ventilator (of meerdere) al eens schoon gemaakt? Hier kan in de loop der tijd veel stof tussen gaan zitten wat zorgt voor verlies van effectifiteit, en als een laptop niet kan koelen vertragen de processen om oververhitting tegen te gaan.

Ik heb mijn laptop onlangs helemaal leeg laten halen, windows opnieuw erop gezet en alle benodigde informatie terug erop, ventilator schoon, en hij lijkt bijna nieuw! (is uit 2007). Eigenlijk zou ik een externe schijf moeten hebben voor documenten en in mijn geval talloze foto's. Zo blijft er op de schijf veel ruimte wat de snelheid ook weer bevorderd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:36

Ik heb dit ook ooit gehad en dat bleek een hele rare reden te hebben. De adapter was stuk. Kijk eens of je het probleem alleen hebt als je laptop aan de 220 hangt en of hij op batterij wel normaal werkt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 17:40

Mijn externe schijf zit ook vrijwel vol :o

Anyway, opruimen ga ik sowieso volgende week doen. Verder zou ik graag de ventilator schoonmaken! Ik weet alleen niet of ik 't ding zelf open durf te schroeven. Is dat een beetje te doen? Schoonblazen zou ook kunnen (compressor oid) maar ik ben bang dat ik de troep er dan verder in blaas of de zooi kapot blaas.

Ibbel, wat bijzonder! Je zou zeggen dat dat geen invloed op elkaar heeft. Ik ga de test eens doen, heb ook nog ergens een andere liggen dus eens kijken of dat beter werkt :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:45

Een vriend van mij heeft dat schoonmaken gedaan, zag er vrij simpel uit bij mijn Packard Bell, maar ik waag me er niet aan, ik schroef niks open, vind ccleaner aanzetten al eng :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 17:52

Haha :D Ik heb ook wel van die handige vrienden. Zal eens kijken :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 02:32

Anders gewoon even de stofzuiger erop, hielp bij mij altijd prima! Zonder dollen! Doe het met m'n mac desktop nog steeds! Ideaal, aangezien die ook iets minder makkelijk open gaat :P