Prezi [vraag en antwoord]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Prezi [vraag en antwoord]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:23

Hi Bokkers,

Ik was benieuwd wie van jullie allemaal al werkt met Prezi?
Prezi heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt en is constant bezig met verbeteringen en updates.

Voor diegene die Prezi nog niet kennen:
" Prezi in een online presentatie programma in de cloud die het mogelijk maakt om ideeën te ontdekken en delen op een virtueel canvas.
Prezi is herkenbaar door de "Zooming User Interface" hiermee kunnen gebruikers oneindig in- en uitzoomen naar media op het scherm.
Een heel leuk en gebruikersvriendelijk presentatie programma dus!
Er zijn betaalde en gratis licenties, maar met de gratis licentie kom je al een heel eind!

een voorbeeldje:
http://prezi.com/pbugu6tskije/?utm_camp ... edium=copy

Het is even omschakelen maar uiteindelijk zul je merken dat Prezi een stuk makkelijker werkt dan Powerpoint,
en interessanter is voor je publiek om naar te kijken!

Het doel van dit topic is eigenlijk dat mensen hier terecht kunnen met vragen!
Dus heb je een Prezi gerelateerde vraag stel deze dan in dit topic ;)

Ik ben benieuwd!
Groetjes Sanne (Designer bij Prezi University)

8nnemiek

Re: Prezi [vraag en antwoord]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:28

Ik ken het niet, maar dat het fijner werkt dan powerpoint geloof ik je meteen, wat een vreselijk programma was dat! :+
Ik kan het voorbeeld al niet openen op mijn telefoon, dus lijkt me prima voor zakelijke presentaties op een beamer ofzo, maar om zoiets te delen via internet lijkt het me dus heel onhandig, of heb ik dat mis?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:32

ik werk graag met Prezi, vind het alleen jammer dat je niet zoveel mogelijkheden hebt qua lettertypes ect.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:46

8nnemiek schreef:
Ik ken het niet, maar dat het fijner werkt dan powerpoint geloof ik je meteen, wat een vreselijk programma was dat! :+
Ik kan het voorbeeld al niet openen op mijn telefoon, dus lijkt me prima voor zakelijke presentaties op een beamer ofzo, maar om zoiets te delen via internet lijkt het me dus heel onhandig, of heb ik dat mis?

Het kan kloppen dat hij nog niet opent op je telefoon :j
Prezi wordt nu alleen nog ondersteund door de Iphone en Ipad, we hopen dat er binnenkort ook een ondersteuning komt voor Android en andere besturingssystemen.

Het delen via internet werk ideaal! Je hoeft geen grote bestanden meer via e-mail of usb te delen. Je stuurt diegene waarmee je de presentatie wil delen gewoon een linkje!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:47

Dobel schreef:
ik werk graag met Prezi, vind het alleen jammer dat je niet zoveel mogelijkheden hebt qua lettertypes ect.

Klopt, er zijn maar een beperkt aantal lettertypes. Ik weet niet of je ook wel eens in de css duikt? Hier kun je nog wat extra lettertypes toevoegen (Arial, Arial Bold)
Ik los het zelf meestal op door de teksten in illustrator te typen en deze als .swf te importeren in mijn Prezi :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:11

keeyzie schreef:
Prezi wordt nu alleen nog ondersteund door de Iphone en Ipad, we hopen dat er binnenkort ook een ondersteuning komt voor Android en andere besturingssystemen.

Het delen via internet werk ideaal! Je hoeft geen grote bestanden meer via e-mail of usb te delen. Je stuurt diegene waarmee je de presentatie wil delen gewoon een linkje!

Ik heb een iPhone, maar hij opent niet.. zegt dat ik iets moet installeren. En dan krijg je weer dat gedoe, van de ene naar de andere app springen en weer terug..

Ik heb hem nu op mijn mac bekeken, maar bij het scrollen om te zoomen scrolt de de hele pagina mee :+ Voor op een tablet snap ik het idee wel. Maar het enige wat je ermee kan is dus in- en uitzoomen? Of kun je ook bladeren naar andere pagina's enzo?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:15

Hey wat leuk, ik maak vaak prezi's voor presentaties tijdens colleges.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:16

8nnemiek schreef:
keeyzie schreef:

Ik heb een iPhone, maar hij opent niet.. zegt dat ik iets moet installeren. En dan krijg je weer dat gedoe, van de ene naar de andere app springen en weer terug..

Ik heb hem nu op mijn mac bekeken, maar bij het scrollen om te zoomen scrolt de de hele pagina mee :+ Voor op een tablet snap ik het idee wel. Maar het enige wat je ermee kan is dus in- en uitzoomen? Of kun je ook bladeren naar andere pagina's enzo?

Onderin het venster van de Prezi staan 2 knoppen om te navigeren, wanneer je deze volgt wordt het verhaal duidelijk.
Voor deze Prezi heb ik een pad aangegeven door het canvas, dit pad volt hij wanneer je op de navigatieknoppen drukt.
Wanneer je rechts in het beeld op het huisje klikt ga je naar het overzicht.

Het klopt dat de hele pagina zoomt, dit is ook het fijne aan Prezi alle informatie staat op hetzelfde canvas!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:17

lieveli schreef:
Hey wat leuk, ik maak vaak prezi's voor presentaties tijdens colleges.

Gaaf! Er zijn speciale licenties voor studenten die al eens bekeken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:30

Maar het is dus normaal dat de hele pagina mee scrolt, of is dat een probleem van de browser? Als ik scrol om uit te zoomen dan scrol ik het hele prezi venster gewoon weg :')

En alle info op één canvas, is dan niet ontzettend verwarrend als je bijvoorbeeld 50 pagina's aan tekst, foto's en film in één presentatie moet verwerken?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 13:32

@8nnemiek: Da's niet de bedoeling. Ik denk inderdaad dat dit een fout is in je browser. Misschien dat het helpt om eerst een keer op het venster met daarin de Prezi te klikken. Hoe scrol je gewoon met de muis?

Nee hoor je moet alleen zorgen voor een goede structuur. Bij Powerpoint ben je snel geneigd om heel veel informatie in een presentatie te stoppen en niet goed na te denken over je verhaal. Het canvas van prezi helpt je om goed na te denken over het verhaal. Welke informatie is echt belangrijk, en welke informatie kan weggelaten worden. Maar het plaatsen van tekst afbeeldingen en video's gaat gemakkelijker dan bij Powerpoint. Daarnaast worden de bestanden in de presentatie geladen. Je hebt dus ook geen problemen met bestanden die je mee moet kopieren e.d.

Presenteren is meer dan alleen een presentatie in elkaar zetten, je moet echt goed nadenken over je doel, boodschap en kijken naar de ontvangers van je informatie!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:09

Heb prezi wel eens bekeken, maar het type presentaties die ik doe zijn wetenschappelijke presentaties van onderzoeken en daar is prezi dus echt niet geschikt voor. De meeste academici zijn echt allergisch voor al die bewegende beelden.

Wel even iets om je bewust van te zijn. Het gratis account van prezi zorgt dat alle presentaties die je maakt, open source voor iedereen op internet toegankelijk zijn en te gebruiken zijn! Heb je dus vertrouwelijke dingen te presenteren, gebruik dan GEEN gratis account van prezi!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:06

@Shiloh: Dat over het gratis account klopt!
Natuurlijk wil ik niet zeggen dat Powerpoint of Keynote slecht zijn ik denk alleen dat Prezi goed meewerkt aan een beter verhaal. Je hoeft in Prezi geen gebruik te maken van bewegingen, je kunt dit namelijk beperken door informatie dichter bij elkaar te zetten. Juist die wetenschappelijke presentaties kun je een interessante draai geven door in te zoomen op de details en uit te zoomen voor het overzicht.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:17

Maar het moeten inzoomen op detail komt (in ieder geval in mijn vakgebied) echt zelden tot nooit voor. en zelfs het verschuiven op korte afstanden vind ik persoonlijk al heel erg storend.

Dat het voor creatieve vakgebieden en presentaties van impressies hoe iets eruit moet gaan zien en dergelijken, heel goed kan werken en zie ik echt de kracht ervan. Maar de academische wereld zou ik er echt voorzichting mee omspringen. Ik was een half jaar terug op een congres en daar gebruikte 1 persoon prezi, de hele pauze erna ging het alleen maar over hoe irritant al die bewegingen waren en dat mensen het echt verschrikkelijk vonden. Die mensen zijn daar duidelijk nog niet klaar voor ^^

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:20

Ik vind dat Powerpoint 2013 echt al wel een stuk mooier werkt. In PP kan je ook erg veel wat betreft animaties. Dit ziet er trouwens ook leuk uit, maar je bent wel beperkt, dat is jammer. Een gratis account zorgt ervoor dat al je prezi's online zijn, dat is niet erg handig vind ik, vooral als je vertrouwelijke informatie (denk aan studie) behandelt in je presentatie. Maar werkt wel grappig dat wel, ziet er leuk uit.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:25

Je kunt in Prezi ook werken met animaties echter moet je deze dan eerst zelf maken in Flash. Je moet dus wel wat verstand hebben van Flash, echter geeft dit je wel de mogelijk allerlei animaties te maken.

En inderdaad het klopt, soms kan het onhandig zijn dat al je informatie online staat. Ik heb hier tijdens mijn studie echter nooit problemen mee gehad.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:48

Ik heb voor school weleens een prezi gemaakt, eerste keer dat ik met het programma werkte, maar wat een werk!
Maar vind het verder wel heerlijk werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:49

Wij gebruiken voor het werkt zowel Prezi als PP. Ligt er maar net aan wat voor type presentatie je hebt en voor welke mensen. Voor sommigen dingen is het ene handiger dan het ander.
Ik moet er wel enorm aan wennen :+

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:04

Klopt het is echt even omschakelen, maar wanneer je het eenmaal snapt werkt het ideaal!

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:37

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:21

bibstertje schreef:
ik vind het veeeeeeeeel fijner dan powerpoint en ook makkelijk

hier een van mijn creaties http://prezi.com/xb6mnqrtaqfi/untitled-prezi/

Mag ik je feedback geven? Je moet wat meer informatie bij elkaar zetten in 1 kader, want je presentatie beweegt te veel. Hij is heel dynamisch maar zo worden mensen misselijk :=

Verder vind ik hem heel gaaf!

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:23

leuk! wij gebruiken het altijd voor een presentatie voor school :)

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:46

lieveli dankje voor de tip :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 18:27

bibstertje schreef:
ik vind het veeeeeeeeel fijner dan powerpoint en ook makkelijk

hier een van mijn creaties http://prezi.com/xb6mnqrtaqfi/untitled-prezi/

Dat ziet er al super uit bibi!!
Misschien is het een idee om meteen te beginnen in een kader en pas aan het einde helemaal uit te zoomen. Hierdoor houd je het een beetje spannend voor het publiek!

En inderdaad ondersteun de tekst die je hebt met meer beeld of plaats wat meer tekst bij elkaar. Misschien kun je nog iets vertellen over het karakter van je paard en zijn lievelings bezigheden.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:33

Ik gebruik het bijna altijd met het lesgeven, vinden leerlingen veel leuker dan powerpoint, en ik ook ;)
Zolang je hem maar niet te druk maakt..