Ideen voor herinrichting schaduwborder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Ideen voor herinrichting schaduwborder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 21:07

Ik woon in het bos en heb 2 borders naast de voordeur, op het westen.
Nu wonen we hier 1,5 jaar en in deze 2e zomer begin ik me toch te ergeren aan de saaiheid van de borders naast de voordeur.
Voor het idee even 2 foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Er staat nu azalea, hortensia, hosta, een grote struik die vroeg bloeit met trosjes met heel kleine roze geurende bloemetjes en een onbekende plant.
Ik wil er graag wat meer kleur en bloemen in (heldere kleuren) en wat hoogteverschil of verschil in blad zou ook niet verkeerd zijn denk ik.
Het ligt volledig in de schaduw, max 2 uurtjes zon per dag in hoogzomer.
Hebben jullie suggestie's?

Donkerblauw

Re: Ideen voor herinrichting schaduwborder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:50

LZP -> HTT

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:15

Ik heb in mijn schaduwgedeelte leeuwenbek, Japanse anemoon en iets met grote witte pluimen staan. Geven allemaal gekleurde bloemen in het voorjaar/ begin zomer. Ook vinca als bodembedekker doet het goed en geeft veel bloemen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:26

Het is nu niet echt een border. Vind het eerder 2 kleine stroken groen. Borders zijn meestal wat groter. Dat is tevens wat ik zou veranderen. Het pad zou ik niet, zoals nu, in een hoek van 90 graden weg laten lopen, maar schuin. Op die manier krijg je links een groter stuk dat je aan kunt planten en meer mogelijkheden voor bloeiende planten, want dan kun je van elke soort een paar neerzetten i.p.v. 1 (of zo). Dat geeft optisch een mooier effect. Het stuk rechts van het pad zou je dan eveneens wat groter kunnen maken.
En vervolgens met ideeën voor de beplanting aan de slag. Een mix tussen groenblijvend en bladverliezend. Dan zijn er best nog wat plantencombinaties te bedenken.

Om te beginnen zou ik in het najaar flink wat bollen gaan planten. Tegen de tijd dat de vaste planten weer boven de grond komen zijn de bollen uitgebloeid, maar heb je alvast kleur in de tuin gehad.

Ik is best iets leuks van te maken, ruimte genoeg. Heerlijk. Zal in dat geval nog eens nadenken wat je er neer zou kunnen zetten ;-).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:29

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:37

Leuk gevonden, Boras.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 22:58

@ emma; als ik dat hele stuk erbij trek moet ik nog meer verzinnen om erin te zetten. Er zijn al niet zoveel planten die goed bloeien in de schaduw en dan moet het ook nog een heel groot stuk worden :+
Ik heb achter het huis een grote border vol in de zon en dat is waar we zitten, de voorkant is puur voor het gezicht als je aankomt.
Er is voldoende ruimte om er wat leuks mee te doen zoals het nu is, het stuk links is 4x1,30 en rechts 3x1,30 gok is, moet toch ruim voldoende zijn.
Bollen is wel een leuk idee, alleen hebben die ook zon nodig, ik twijfel of die het wel goed gaan doen. Bovendien staan ze dan onder deze struiken? Er moet dus nog meer veranderen ;)

@ boras; hortensia's zijn ook niet perse saai, het is het hele stuk wat het hem saai maakt. Het bloeit maar 2 weekjes in het jaar en de rest staat het erbij zoals op de foto's. Daarbij is het chaotisch en oogt niet mooi omdat er enkel een paar grote struiken staan ivp wat meer kleinere planten waarbij je hoogteverschil en terugkerende kleuren krijgt.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:34

@Annelies
Er zijn best veel bollen die het in de schaduw goed doen. Zelf had ik ook een tuin met weinig zon, maar als je goed zoekt dan zijn er best planten voor te vinden. Mijn ervaring is wel dat planten voor een schaduwtuin eerder in het voorjaar te vinden zijn en dat je een schaduwtuin minder gemakkelijk aan het bloeien krijgt.
Hoe kleiner het stuk hoe sneller het volgens mij saai gaat ogen.
Weet niet waar je woont, maar er zijn in NL best wat leuke tuinen waar je ideeën op zou kunnen doen. Of vraag het anders even bij een goed tuincentrum waar ze veel vaste planten verkopen (geen Groenrijk of Intratuin). Ook daarvan hebben ze in NL best leuke ;-).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:50

Er zijn ook klimrozen die prima in de schaduw klimmen. Ik heb ze momenteel ook staan, en anders een klimhortensia?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:13

Rododendrons!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:13

Skimmia en wit en rood kan ook nog. Hortensia en vlijtig liesje

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 00:08

Skimmia staat er, dat is de onbekende plant die vroeg bloeit en lekker ruikt :P
Het is allemaal vrij vormeloos nu, die hortensia's doen het niet zo best, moeten misschien ook eens goed gesnoeid worden en of de anderen gesnoeid kunnen worden weet ik niet.

Hortensia, rhodondendron, skimmia ed, zijn allemaal zulke grote struiken, daarmee is het stuk meteen vol en oogt het lomp.
Het hoeft allemaal niet vol in bloei, want dat doen schaduwplanten toch niet, maar een beetje meer licht in die duisternis zou wel leuk zijn. Dus wat aparte vormen blad, bont blond en als het bloeit liefst heldere kleuren, dan oogt het al heel anders.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:24

Pyrus (of pierus?) is wel een goede schaduwplant.
Bont groen/wit blad. Twee maal in het jaar worden de topbladeren rood.
Ik herken wat je schrijft. Mijn schaduwborder ligt naast een grote coniferenhaag... een ware uitdaging.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:35

Als je hortensia's snoeit heb je grote kans dat je de bloemknoppen van volgend jaar er ook afknipt, dus even goed kijken wat je doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 21:18

Ja dat weet ik maar zoals ze er nu bij staan heb ik er ook weinig aan.
Kan ik Azalea en Skimmia ook snoeien?

En bv geranium/ooievaarsbek, dat kan toch ook redelijk goed in de schaduw?
En er is ook zo'n grote witte pluim die lijkt op vingerhoedskruid, kan ook goed in schaduw volgens mij?
Googlen op schaduwplanten is leuk maar dat levert je heel weinig bruikbare namen op.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:37

Geranium/ ooievaarsbekken kunnen soms wel in de schaduw, ligt aan het soort.
Weet niet wat je precies op goolgle zoekt, maar als ik 'lijst schaduwplanten' intoets dan krijg ik wel wat (voor mij) nuttige info. Bij kwekerijen staan er soms ook foto's op.

Zoals deze: http://www.willaert.be/?page=NL/Planten ... duwplanten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 01:46

Ik wil graag Astilbe gebruiken, kruipend zenegroen heb ik elders al in de tuin en is makkelijk te stekken dus dat ligt wel voor de hand. Witte bosanemoon en dalkruid blijven laag en dicentra kan ergens tussen of achteraan. Heuchera vind ik erg mooi dus die zou ik er ook graag bij willen.

Moet ik alleen nog verzinnen welke van de huidige planten ik wil houden en of ze verplaatst moeten worden. Wat vinden jullie?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:38

anneliesdj schreef:
En bv geranium/ooievaarsbek, dat kan toch ook redelijk goed in de schaduw?
En er is ook zo'n grote witte pluim die lijkt op vingerhoedskruid, kan ook goed in schaduw volgens mij?

Hier staan ze allebei en ze bloeien en groeien als een malle, krijgen hier nooit zon.
De pluim breidt zich alleen erg snel uit, had vorig jaar 1 plant, er zijn er nu een stuk of 10 opgekomen :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:58

Wat ik mis bij jou is het hoogteverschil. Bijv. bij die regenpijp zou ik een echt hoge struik planten of een rek tegen de muur met een voorjaars- en najaarsbloeiende klimmer, bijv. een clematis, als je naast het bos woont zal die het wel doen op jouw grond. Ik zou dus ook absoluut geen grotere struiken wegdoen maar een afwisseling maken tussen bijv. 1 hoge struik (eyecatcher, dus wintergroen, evt. ook een opvallende bloei of iets met vormsnoei als je daarvan houdt), 2 middelhoge struiken en wat laag spul. Als je wel van het tuinieren bent kun je idd leuke dingen doen met bollen of goedkope eenjarigen, dan heb je altijd wat leuks staan bloeien, maar dan moet je wel de moeite erin kunnen en willen steken om ze er tijdig uit te halen en de nieuwe erin te doen. Pin jezelf niet teveel vast op de plantomschrijvingen, experimenteer ook een beetje. Ik heb juist alleen zonneborders en mijn hosta's en hortensia's doen het meer dan prima in de volle zon := Witte bloemen fleuren donkere hoekjes op, zo kun je bijv. al wat meer leven brengen door witte (en andere kleuren) vlijtige liesjes te planten, die dingen kosten geen drol, doen het lang, doen het overal en evt. kun je ze zelf nog zaaien en uitplanten dan zijn ze nog goedkoper.
Verder denk ik dat je veel winst kunt boeken door je pad leuk aan te kleden. Bijv. een siergras aan de rand of ezelsoor oid, en ik zou het einde (waar het pad de bocht omgaat) een visuele reden geven om om te buigen. Plant er een leuke wintergroene riante struik met mooie bloemetjes die het zicht naar achter iets blokkeert (maakt het spannender), plant een heg waar je bijv. zichtluikjes naar achteren scheert, maak een klein vijvertje, zet er een mooi standbeeld, maak er een klein halfverhard plaatsje met een bistrozitje oid,... wees lekker creatief met je tuin!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 13:18

Dat hoogteverschil wil ik er dus in krijgen en ook wat verschil in bladkleur en vorm.
Clematis is wel mooi maar die hebben best veel zon nodig toch?
We hebben het echt over misschien 2 uurtjes zon per dag en dat is dan nog gefilterd door bomen dus geen volle zon.
En ik wil geen dingen kopen en aanplanten waarvan later blijkt dat het niet wil groeien omdat het te weinig zon krijgt.

De struiken die ik nu heb zijn teveel en te groot om nog veel omheen te kunnen doen, dus er zal wel iets weg moeten denk ik.
Weet een van jullie hoe je skimmia kunt snoeien?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:25

Er zijn heel vele soorten Clematis, het is van oorsprong meen ik zelfs een bosplant, dus er zijn ook zeker varianten die het in de schaduw gewoon prima doen.
Ik heb geen Skimmia dus daar weet ik verder niet veel van. Staat vast op Google.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:40

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 21:06

Clematis integrifolia en clematis recta purpurea zijn ook erg mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:15