Auto van vriend is dood eng.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sachet

Auto van vriend is dood eng.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:53

:wave:

Zelf heb ik een automaat en rij wel af en toe in een schakel. :)

Nu heeft mijn vriend een auto met een overgevoelige koppeling :7
Vandaag even in deze auto gereden om alvast te wennen want morgen moet ik een behoorlijk eind in mijn eentje in deze auto rijden.
Nou mijn proefrit was een drama, bij het stoplicht 2 keer af laten slaan tot dat het stoplicht weer rood was stond ik dus mooi voor l.ul. :+
Goed nu zie ik er dus onwijs tegen op om morgen met deze auto op stap te gaan.
En nu? Mensen met tips??

capopjekop

Re: Auto van vriend is dood eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:54

Gewoon verstand op 0 en gaan, de eerste 10 minuten zullen mss onwennig zijn, maar je went snel genoeg aan de koppeling. Althans als je een beetje gevoel hebt voor autorijden. En al slaat hij af, gebeurt de beste weleens.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:55

meer gas geven!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:56

Koppeling heeeeel klein beetje op laten komen en daarbij al gas geven, dan is de kans van afslaan het kleinst.

Toen ik over ging van automaat naar koppelen reed ik in het begin regelmatig weg met piepende banden en dacht men dat ik wou racen, maargoed ik wou gewoon niet dat mijn auto afsloeg :+
Toen ik het beter onder de knie kreeg ging het ook beter.

Nu kan ik zelfs gewoon spelen met mijn koppeling, maar dat komt met de tijd!

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:56

Nou meer gas geven dacht ik ook, dan komt er dus een lucht vrij dat ik dacht dat de auto zou ontploffen. :+

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:57

Thuisblijven? :')

troi

Is juist perfect om om te leren gaan met dit ding! De eerste keer slaat hij natuurlijk af, omdat jij nerveus bent, de tweede keer bijna, omdat je stiekem al wat handiger wordt, en de derde keer gaat het goed! Vervolgens kom je thuis met een big smile en heb je het ding getemd! Wat wil je nog meer!

Undefined

Gewoon gaan rijden! Ik moest ook met de auto van een vriend naar Schiphol rijden, vond het doodeng maar ging eigenlijk prima. Deze auto heeft de koppeling heel hoog zitten, dat hij dan pas reageert dus liet m wel eens afslaan.
Als je een grote afstand moet rijden gok ik dat je lang op de snelweg zit? Dan hoef je niet eens te schakelen, en al helemaal niet wegrijden dus dat moet lukken toch :)

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:58

Ik moet inderdaad ook naar schiphol.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:01

Sachet schreef:
Nou meer gas geven dacht ik ook, dan komt er dus een lucht vrij dat ik dacht dat de auto zou ontploffen. :+

Dan vergat je de koppeling op te laten komen :) dan geeft ie vrij gas. Als ik jou was zou ik even naar ene verlaten weggetje of parking rijden en even aanvoelen met koppeling en gas. Heb je alle tijd om hem even.aan te voelen zonder de znlenuwen die een stoplicht/kruispunt teweeg brengen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:02

Morgen diep adem halen voor je in de auto van je vriend stapt en denken; 'we zien wel waar het schip strand". Als de auto onderweg voor het stoplicht weer eens afslaat gewoon weer rustig blijven adem halen en denken; "ze kennen me hier toch niet" en blijven oefenen met de koppeling. Tegen de tijd dat je dan weer thuis bent kun je lezen en schrijven met die auto ;)

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 17:03

Ik ben ook een diesel schakel gewend en dit is gewoon benzine.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:05

Sachet schreef:
Ik ben ook een diesel schakel gewend en dit is gewoon benzine.

Een dieselbis gewoon minder gevoelig. Die gaat al rollen als je de koppeling laat opkomen... een.benzine slaat zonder gas geven af als je maar aan het verlichten van je linkervoet denkt ;)

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:08

Even een half uurtje oefenen als je het niet vertrouwt op een parkeerterrein.
Het is zeer irritant voor andere weggebruikers als een auto (meerdere malen) afslaat voor een stoplicht en je weer een paar minuten moet wachten. En je raakt er zelf ook gefrustreerd van want het zweet breekt je uit als je je auto weer probeert te starten met een stel toeterende auto 's achter je en dan lukt het helemaal niet ;)

(spreekt uit ervaring toen ik een jaar of 17 geleden mijn rijbewijs haalde en mijn eerste benzine autootje kocht terwijl ik altijd had gelest in een diesel) :')

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 17:10

Hahah ja ik schaamde me echt dood.... Ik liet gewoon de koppeling op komen gewoon rustig en dan ineens pats.... Dacht hup weer op de koppeling maar nee moet ik eerst de sleutel om draaien pffff.... En toen was het weer rood hahah.
Als ik gas bij geef stinkt dat dus heel chemisch dus ik denk dat ik maar heel rustig de koppeling moet laten op komen.. Ik ga morgen idd maar eerst even oefenen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:12

En je gas op laten komen, dat moet echt tegelijk en.voor.elke auto is de verhousing tot.elkaar ietsjes anders. Even.aanvoelen. Ervaren automobilisten moeten ook wennen hoor als ze ineens in.een.benzine.stappen, niks om je voor te schamen.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 17:16

Pfft mannen....
Ik zeg tegen de mijne 'schat ik ga morgen eerst even oefenen met de koppeling' Kerel begint loei hard te lachen nu weet iedereen het. :')

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:20

Doe je medeweggebruikers een lol en oefen dat even ergens anders dan voor het stoplicht... ;) Gewoon normaal gasgeven, rustig op laten komen totdat je voelt dat 'ie pakt, op dat punt even tegenhouden, wat gas erbij, laatste stukje los en je rijdt soepeltjes weg. Beetje met gevoel doen, het wordt vanzelf een automatisme.

Ik heb zelf een tijd een sintermetaal koppeling gehad. Daarna valt alles mee. Nu kevlar omdat dat aan/uit koppeling (en echt _niks_ ertussen) toch minder prettig rijdt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:21

Vooral niet teveel na gaan denken erover, dan gebeurd er juist van alles als je teveel nadenkt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:25

ik zou ook voor de stoplichten als het nog rood is al de koppeling op laten komen :) tot het aangrijpingspunt, dan kun je met groen hem rustig oplaten komen en toch snel weg zijn ( ik haaaaaaaaaaaaat gas erbij geven :D , maar mischien toch wat meer gas? )

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:26

stap in en rij weg.... Als ik in mijn auto ga denken 'hoe moet het ook alweer schakelen' slaat hij standaard af!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:33

Oh en trek ook gewoon simpele schoenen aan met dunne zolen. Met hoge hakken of lompe werkschoenen is het ook alweer lastiger dan met gympies.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:33

Juist niet teveel gas geven :+
Anders blijf je spinnend weg rijden bij de stoplichten _O-

Een benzine is gevoeliger dan een diesel en de meeste diesels kunnen optrekken zonder gas te geven bij een benzine is dat juist andersom.
Mijn tip is de koppeling langzamer oplaten komen en gedoseerd gas geven.
Probeer te voelen wanneer de auto de koppeling op pakt en anticipeer daar op :D

De mazzel die je hebt is dat je veel snelweg hebt dus het zal een stuk makkelijker gaan ;)
Succes !!

Misschien met blote voeten en of sokken proberen dan voel je het beter aan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:39

Mijn vriends auto is ook wennen.. maar vooral met parkeren... geen stuurbekrachtiging... :+ Proberen als je wegrijd je koppeling iets tegen te blijven houden.. dus niet meteen op laten komen en voldoende gas geven.. de eerste keer rijd je waarschijnlijk met veel kabaal weg maar t gaat vanzelf beter.. juist met zo'n lange rit.. en anders een route plannen met zo weinig mogelijk stoplichten :+

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:51

Ik riep dat ook altijd maar een benzineauto kun je meestal als je de auto een beete kent ook wel weg laten rijden op de koppeling. Ik reed onze auto eerst altijd achteruit op gas maar nu bijna alleen nog maar op de koppeling. En toch is het een vrij oude benzine auto.