Uitzet sparen hoe en wat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Uitzet sparen hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 22:21

Hallo allemaal,

via de zoekfunctie kwam ik uit op topics uit 2012..
Dus vandaar een nieuwe.

Ik wil het huis uit. niet omdat ik het nu zo slecht heb, maar begin me mateloos te irriteren aan kleine dingen die grote dingen worden en ben er klaar voor op mezelf te gaan. fysiek dan.

Ik heb me op verschillende woningbouw verenigingen ingeschreven.
verder heb ik ook een relatie, maar die zit nog prima thuis dus die blijft thuis.

Ik heb al een hoop dingen verzameld in de loop der jaar maar mis een beetje de grondlijnen. wat vinden jullie nu echte musthaves?

Ik heb al glazen, servies, bestek, koffiezet apparaat, waterkoker een hele hoop bakspullen etc. pannenset word deze week aangeschaft. ik ben 23 juni jarig en wil ook dingen gaan vragen. maar weet niet wat.

Rintah

Re: Uitzet sparen hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:25

handdoeken, keukentextiel

ook een goede optie is een kadobon voor bijvoorbeeld de ikea.

meubels, vloer en verf zijn vaak de grootste uitgaven, maar dat kun je helaas ook niet echt kopen voor je weet waar je terecht komt..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:26

Meubels? :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:26

Doe een rondje in het huis en schrijf per kamer op wat je nodig hebt. Zo vergeet je minder snel iets :j ik heb nu nog niet alles( woon al een tijdje met m'n vriend). Maar als ik het dan tegen kom koop ik het gewoon.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:31

ik zou meubels pas kopen als je een plekje heb.
waar moet je het kwijt?
past het wel bij het huis?

handdoeken, schoonmaakspullen, vaat/hand/thee doeken, borden, bestek, pannen, koekenpannen.
vlak voor je het huisje in gaat vast een grote voorraad houdbare producten en kruiden halen

kijk eens rond bij de action, xenos, big bazar enz.. daar vind je een heleboel spullen die je vast kan kopen of voor ideeen :)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:34

Hier komt een flinke lijst!

Voor in de keuken:
- Limonade/bier/wijn glazen
- theepot
- mokken/koffiemokken
- Aardappelschiller
- Kaasschaaf
- Bestek
- Goede messen (als je graag en veel in de keuken bezig bent)
- Snijplank
- Pannenset + wokpak en braadpan
- Opscheplepel, soeplepel, zo'n ding om in je braadpan te roeren en je vlees om te draaien (ben de naam kwijt)
- Pannenlappen
- Borden groot/klein en soepkommen
- Stamppotstamper/staafmixer
- Afwastijl, borstel en afdruiprekje
- kleine handdoekjes, theedoeken en poetsdoeken
- emmer zeem (spul om ramen te lappen)

Voor in de huiskamer/eetkamer:
- Tafelkleed
- onderzetters
- Vazen en andere sfeer dingen

Voor in de slaapkamer:
- 2x beddengoed

Voor in de douche/toilet
- Handdoeken
- Droogrek voor kleding
- Wasmanden
- WC-borstel (ik vond het niet fris om die van de vorige bewoonster te gebruiken)
- Wasknijpers
- Strijkbout en strijkplank

Volgens mij had ik nu bijna alles.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:11

Ik zou sparen en gaan shoppen als je een huis hebt :D

Heb zelf nooit een uitzet gespaard, zijn gaan samenwonen en heb zo een inboedeltje verzameld. Een groot aantal dingen is namelijk echt persoonlijk. Als ik bijvoorbeeld naar het lijstje van Cabelona kijk: wij hebben geen kaasschaaf. Ik gebruik placemats in plaats van een tafelkleed. Heb een vaatwasser, dus ook geen druiprek etc.

Winkels zijn bijna de hele dag open en in de buurt. Bij de IKEA kan je al enorm veel halen, en als je iets mist koop je het :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:30

Ik ga mee met Marieke_K. Ik had eea aan uitzet, maar uiteindelijk alles weggegooid.
Dat had ik ondertussen al een paar jaar staan, vond de glazen niet leuk meer, bestek was niet leuk meer etc.
Heb het aan vrienden gegeven die ook op zichzelf gingen en ben zelf lekker voor nieuwe dingen gaan shoppen :D.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:19

Iets wat je vlot vergeet zijn veger en blik! Bezem en stofzuiger!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:24

Yv_ schreef:
Ik ga mee met Marieke_K. Ik had eea aan uitzet, maar uiteindelijk alles weggegooid.
Dat had ik ondertussen al een paar jaar staan, vond de glazen niet leuk meer, bestek was niet leuk meer etc.
Heb het aan vrienden gegeven die ook op zichzelf gingen en ben zelf lekker voor nieuwe dingen gaan shoppen :D.

Een vriend van mij spaarde vanaf zijn 18e voor zijn uitzet, die is nu 24 en nu vind hij zijn spullen niet meer leuk, het is echt een bij elkaar geraapt zooitje geworden.
Wat hij 5 jaar terug leuk vond vind hij nu niet meer leuk. -O-

Ik zou als ik jou was gewoon lekker gaan sparen en straks alles in een keer kopen, zodat alles ook bij elkaar past.
Voor je verjaardag kun je een kadobon vragen voor een bouwmarkt of de Ikea bijvoorbeeld.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:44

Ja, inderdaad, dat had ik ook.. Nou was het bij mij neit echt een bij elkaar geraapt zooitje, ik had gelukkig geen meubels ofzo, maar de spullen die ik had, vond ik gewoon niet leuk meer.. te kinderachtig, net een printje verkeerd etc. Sja, smaak veranderd als je ouder wordt :+.

Denk er wel aan dat bonnen vaak maar een jaar geldig zijn he! Kun je misschien beter geld vragen en dit apart zetten..

xxdooxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:22

Het beste kan je dingen kopen zodra je een huisje hebt. Leg dan gewoon een stuk papier in de kamer, en zodra je wat mist gelijk opschrijven. Dan kun je dat kopen. Ik vergat namelijk altijd wat ik ook alweer moest kopen haha

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:25

Ik zou ook gaan sparen en dan gaan shoppen als je een huis hebt. De meeste dingen koop je toch op het moment dat je ze nodig hebt. Tenzij je echt al weet dat je binnen nu en een paar maanden iets gevonden hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:27

Ik heb bewust alleen de functionele dingen gespaard; wasmachine, droger, keukenapparatuur en ook bordensets (konden wij gratis krijgen namelijk, helemaal compleet was een showmodel in een keukenzaak), bestek, pannen en dat was het ook :) dus tijdloze dingen die je echt nodig hebt.
(En alles is ook gekregen cq door ons en familie gespaard dmv punten bij de supermarkt etc)

Textiel koop ik pas als ik weet hoe de badkamer/keuken is. Straks heb ik rode handdoeken, maar ben ik er dan flauw van als ik het huisje heb en/of past het niet bij de rest :')
Dus kopen doe ik pas als ik echt een huis heb :) smaak veranderd vaak :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:30

Ik denk ook dat je beter geld kunt sparen voor je uitzet en dan in 1x alles kopen bij de Ikea.
Dan kun je eea nog op elkaar afstemmen. En daarnaast weet je natuurlijk ook niet hoe groot je woonkamer gaat zijn bijvoorbeeld dus banken kun je eigenlijk al niet 'opslaan' want voor hetzelfde geld passen ze niet in je woonkamer.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:36

Ik lees even mee. Het lijstje van Cabelona ziet er erg goed uit, maar het is inderdaad voor iedereen verschillend. Ik ben op mijn 18e/19e begonnen met sparen voor mijn uitzet, toen had ik nog een vriend met wie ik hoopte later te gaan samenwonen. Met name met verjaardagen en kerst heb ik spulletjes gevraagd die ik vaak ook zelf uitgezocht heb. Ondertussenh eb ik mijn keukenspullen, op een pannenset en enkele kleine dingen na, al compleet. Ik ben nu 22, inmiddels vrijgezel en ben niet van plan om binnen korte tijd op mezelf te gaan wonen (i.v.m. studie en paard), maar ik blijf wel lekker sparen. Vaak zie ik dingetjes bij de Lidl of Aldi die ik wel leuk vind (en ik ben niet zo 'moeilijk' dat ik nu iets koop dat ik over een jaar niet meer leuk vind, gelukkig!) en na aanschaf worden ze gewoon op zolder bij mijn andere dingen gelegd.

De meeste meubels voor een simpele woning heb ik ook al, behalve een eettafel + stoelen.

Tips die ik je kan meegeven zijn om cadeaubonnen vragen (ikea, xenos, action) zodat je die zelf kunt besteden. Hou een overzichtelijk lijstje bij van wat je al hebt en oriënteer je thuis wat musthaves zijn. Je kunt bv. ook het boekje van Ikea (of de website) erbij pakken en een lijstje opstellen van dingen die je nodig denk te hebben. Je hoeft het uiteindelijk niet perse daar te kopen, maar zo krijg je wel een idee van wat je nodig hebt. Als je niet veel te besteden hebt kun je ook bij vrienden en kennisen navragen of zij nog overbodige dingen hebben (zo heb ik na de verhuizing van mijn zus dozen vol met spullen cadeau gekregen :)), of kijk eens op marktplaats of in het weggeef topic hier op bokt!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:37

Ik heb het geld niet om alles een te kopen. Ik ben al 4 jaar aan het sparen. Heb weinig wat ik niet mooi vond heb alles neutraal gekocht. Heb vandaag een pannen set gekocht voor alle warmtebronnen. Bestek vorig jaar al gekocht evenals servies. Heb ook een hoop gekregen. Kan ik tzt nog uit zoeken wat ik wel wil. Meubels wil ik wel pas kopen als ik een huurhuis heb. Hoop eind dit jaar thuis weg te zijn. Verwacht niet dat mijn smaak veranderd. Handdoeken wil ik volgende week halen bij de IKEA. Gewoon witte of crème geen kleur.

Verder lees ik vanavond even netjes bij, ben nu aan het werk :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:37

Pas op met het kopen van spullen met een stekker ;) garantie gaat in vanaf het moment dat je het koopt. Als het dan nog 3 jaar in de kast blijft staan, dan heb je dus ook geen garantie meer mocht hij snel stuk gaan. Beter leg je het geld voor het ding apart zodat je het kan aanschaffen als je het daadwerkelijk nodig hebt :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:43

Ja daar wil ik wel mee wachten. Heb alleen in een kerstpakket een friet pan gekregen afgelopen kerst en van opa een PG Philips koffie apparaat van opa. Had ie gewonnen maar hij had die week een nieuwe aangeschaft. Is van maart nog. Strijkijzer en stofzuiger wacht ik mee.

xxdooxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:48

oke dan maak ik even een lijstje voor je.
handdoeken voor douche
handdoeken theedoeken vaatdoekjes
soepkommen
opschep lepels
opscheplepel voor soep
een garde
een stamper voor boerenkool enzo
snijplanken
een schaar
knoflookpers
aardappelschilmesjes
van die ovenhandschoenen
onderzetters voor pannen
koekenpannen
kurkentrekker
bieropener
wasmand
wasmand voor vieze was
washandjes
schoonmaakmiddelen
sponsjes
bakjes voor vla
bakjes voor chips enzo
gieter
koffie kopjes
brood en vlees mes

uhm dan heb je al heel wat geloof ik!
Alles staat wel wat door elkaar, sorry! Heb alles gewoon opgeschreven wat in me opkwam

Succes!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 22:17

allereerst bedankt voor de vele handige tips! :D

Ik heb al een deel spullen, maar soms is een lijstje wel een handige rode draad. en natuurlijk zijn er dingen die je misschien niet gebruikt.

vandaag naar de ikea geweest (werk er op 5 min vandaan dus ben er zo)
handdoeken gehaald, knoflook pers, blikopenen, pannenlikker en een mooie vaas.

verder ga ik even uitzoeken wat ik al heb en wat ik nog nodig heb.
Ben volgende week jarig en weet echt niet meer wat ik moet vragen op kado bonnen na..

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:05

Ik had de hele keuken inboedel compleet toen ik de deur uit ging om samen te gaan wonen. M'n vriend had de slaapkamer compleet en toen we het huis kregen hebben we de meubels gekocht om zeker te weten dat het paste. Uiteindelijk alleen een nieuw servies gekocht omdat ik al was uitgekeken op het oude servies terwijl het nog in de verpakking zat :=

Cadeaubonnen voor je verjaardag vragen is een goed idee!
Krijg je tenminste ook geen spullen die je echt niet leuk vindt.

Oja en vergeet de wasmanden niet... :')