Wie nog meer kwijtschelding aangevraagd (Gemeente en water)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Wie nog meer kwijtschelding aangevraagd (Gemeente en water)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:59

De titel kon ik niet langer maken helaas haha..
Maar mijn vraag is, wie heeft er nog meer kwijtschelding aangevraagd voor de gemeentelijke heffingen en voor het water zuiveringsspul?
Ik heb het dit jaar voor het eerst gedaan, heb een uitkering vanaf vorig jaar al! (Kan geen fulltime werk vinden, werk voor een uitzendbureau soms) Dus mijn inkomen in minimaal helaas.
Maar ik heb dit in januari al gedaan en nog steeds geen bericht!
Ik heb vorige week gebeld naar de gemeente, en die zeiden dat ze de brieven als het goed was de 22e juni weg deden.. (Als ze tenminste alle gegevens van je hadden)
Van het water heb ik denk ik een maandje geleden pas een bevestigingsbrief gekregen dat ze mijn verzoek hadden ontvangen..
Sjonge jonge wat duurt dat allemaal lang zeg! Bijna een half jaar verder..

Heeft iemand al wel uitslag?
Zou toch fijn zijn als ze het toekennen.. scheelt een paar 100 euro :)

Rintah

Re: Wie nog meer kwijtschelding aangevraagd (Gemeente en water)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:10

ik heb een tijdje vrijstelling gehad (student, dus ook erg laag inkomen) en enkele eisen waren het niet hebben van een auto, max 2000 spaargeld en zo nog een paar dingentjes. mijn broer zat qua inkomen ongeveer gelijk aan mij , maar heeft wel een auto. hij kreeg geen vrijstelling.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:27

Hmm volgens mij heb ik er ook recht op, kan dat alsnog worden aangevraagd of ben ik te laat? :oo

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 15:46

Oh echt Rintah? Ik heb zelf ook een auto, maar die is echt max een paar 100 euro waard haha.. Ding valt nog net niet uit elkaar.. En heb hem echt nodig voor het werk wat ik voor uitzendbureau doe..
Hoop maar dat ze daar niet om afwijzen..

@Samiyah.. Geen idee?? Zou je even moeten achteraan bellen..
Misschien kan het nog wel.. Ik betaal namelijk ook gewoon elke maand nu.. Stel dat ze het toekennen wordt het stopgezet en krijg ik het terug..
Maar ik zou er dan niet langer mee wachten dan nu haha.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:04

ook al valt die van elende beina uit elkaar, een auto is een auto... ook die van mijn broer is een brik en valt nog net niet uit elkaar maar alnog kreeg hij geen vrijstelling.. ben dus bang voor je dat je geen vrijstelling zult gaan krijgen, ook al gun ik het je van harte.

samiyah, er zit volgens mij wel een termijn aan wat betreft bezwaar maken, meen mij te herinneren dat dit 6 á 8 weken na dagtekening is.

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:10

Ik ben student, geen inkomen, bezit niks, maar had wel wat spaargeld en dus niet gekregen helaas...
Duurde bij mij zelfs langer dan een half jaar!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:23

Pff... Nou ben er bang voor dan.. Ik heb alleen een oude auto, verder niks.. geen spaargeld niks.. Maarja als ze zo streng zijn..
Waarom hebben ze die regeling dan sws? Als ze toch 99% afwijzen.. :o?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:39

Ik geloof dat toen ik het aangevraagd had, nog wel een auto op mijn naam had staan.
Verder had ik geen spaargeld oid, en binnen een maand of 2 was het volgens mij al geregeld en werd het toegekend.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:41

Kijk dat geeft de burger moed! :Y)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:43

Elke gemeente heeft zijn eigen randvoorwaarden wat betreft kwijtschelding. Gemeente X zalalleen naar inkomen en spaargeld kijken en gemeente Y kijkt ook nogeens naar je bezittingen.
Niet geschoten is iig altijd mis ;)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:50

Ja, ik heb dat een jaar of twee proberen aan te vragen. Mega papier ingevuld met allerlei bijlages en inderdaad na een half jaar nog niets gehoord. Toen ik erachteraan belde kreeg ik heel kort een 'nee, afgewezen' te horen. Ben er toen niet verder achteraan gegaan omdat ik toen ging verhuizen en geen zin had om er nog meer moeite in te steken...
Wij zouden er ook recht op hebben, twee studentes met (een van de twee) een bijbaantje, maar het kostte mij gewoonweg te veel tijd en moeite dit allemaal te regelen en door te zetten.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:50

Is dat zo ja? Is daar niet 1 standaard regel/voorwaarde aan verbonden?
Wist helemaal niet dat dat per gemeente zo was..

@Suzanne.. Het is idd heel veel werk en papiergeregel! Pfff...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:43

Naamloos1 schreef:
Oh echt Rintah? Ik heb zelf ook een auto, maar die is echt max een paar 100 euro waard haha.. Ding valt nog net niet uit elkaar.. En heb hem echt nodig voor het werk wat ik voor uitzendbureau doe..
Hoop maar dat ze daar niet om afwijzen..

@Samiyah.. Geen idee?? Zou je even moeten achteraan bellen..
Misschien kan het nog wel.. Ik betaal namelijk ook gewoon elke maand nu.. Stel dat ze het toekennen wordt het stopgezet en krijg ik het terug..
Maar ik zou er dan niet langer mee wachten dan nu haha.

Hmm ga er gelijk eens naar kijken!
Ja, ik betaal ook elke maand nu..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:49

ik had met ongeveer 2 maanden ook bericht..
vreemd dat er zoveel verschil in zit

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:40

Je mag toch maar max 800 euro op je rekening hebben staan?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 11:50

Ik heb geen idee Sammie.. Ik meen me alleen te herinneren dat ik gezien heb dat je geen auto duurder dan 2500 euro mocht bezitten. Maar het spaargeld weet ik niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:53

Misschien dat het per gemeente verschilt, maar ik ken iemand die in de bijstand zit en te horen kreeg dat ze voor deze vrijstellingen ook maar max 800e op je rekening mocht hebben. Bijstandniveau zelf is circa 5000.

Gebruikerit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:55

Ik heb het ook aangevraagd en toegewezen. Duurde ongeveer twee maanden. Ik ben ook student, heb wel spaargeld (geld dat mn opa en oma gespaard hebben en waar ik op mijn 18e bij kon). Dit is meer dan de gestelde 2000 euro, maar was geen probleem aangezien dat 'ander' geld is.. Het is duidelijk geld dat niet bedoeld is voor dat soort dingen. (Werd mij ook maar verteld hoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:29

LZP -> HTT

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:10

Sammie schreef:
Misschien dat het per gemeente verschilt, maar ik ken iemand die in de bijstand zit en te horen kreeg dat ze voor deze vrijstellingen ook maar max 800e op je rekening mocht hebben. Bijstandniveau zelf is circa 5000.

verschilt per gemeente...
dat is het handige van nederland, je hebt een hoop landelijke regelingen/mogelijkheden, maar gemeentes mogen een hoop randvoorwaarden zelf invullen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:14

Juist met deze regeling vind ik dat erg raar en onsamenhangend.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:18

Pfoeh, ik heb me er ooit in verdiept toen ik zulke aanvragen moest afhandelen, maar dat is alweer jaren geleden. Maar er is maar één Invorderingswet en één Leidraad, dus er zijn zeker wel centrale regels. Het beleid en hoe streng ze zijn zou misschien kunnen afwijken per gemeente, maar als je voldoet aan de regels zou je altijd kwijtschelding moeten kunnen krijgen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ingen.html

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:50

Sammie, ben ik helemaal met je eens :j

Veerle, klopt er is wel een leidraad , maar je ziet toch aardig wat verschillen tussen de verschillende gemeentes van hoe sommige dingen uitgevoerd/geïnterpreteerd worden

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:00

Samiyah schreef:
Hmm volgens mij heb ik er ook recht op, kan dat alsnog worden aangevraagd of ben ik te laat? :oo

Als ik het goed heb kan je tot 6 wkn na ontvangst van je brief bezwaar danwel kwijtschelding aanvragen..maar 1 telefoontje en je weet het

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:23

Had dat als student ook, dan woonde je het langste van allemaal in je studentenhuis en kreeg je ineens die factuur voor gemeentelijke lasten van ruim 300 euro.
Moest je ontzettend veel documenten voor kopiëren en inleveren. Vervolgens kreeg je dan een afwijzing omdat er een document ontbrak. Dus dan belde je om welk document het dan ging, dan konden ze dat niet nakijken want ze hadden het dossier al gesloten. Moest ik een brief sturen om het dossier weer te openen zodat ze konden kijken wat er ontbrak, kreeg ik daarop als reactie dat het dossier geopend was, er een document ontbrak en het dossier daarom weer gesloten was. Wilde ik weten waarom het ging, dan moest ik weer een brief sturen.... Nog een keer alles ingeleverd en toen ontbrak er weer iets, maarja wat...? Heel veel 'huisoudste' hadden dat het op die manier ging. Echt bizar hoe zoiets geregeld is.
Heb uiteindelijk maar gewoon betaald en mezelf op dat adres uitgeschreven en weer opnieuw ingeschreven. Kon mijn huisgenoot (die niet wilde meebetalen want ik kon daar toch kwijtschelding voor krijgen?) een poging gaan wagen ;).