Het vijvertopic; aanleg, onderhoud en waterleven ><(((*>

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Het vijvertopic; aanleg, onderhoud en waterleven ><(((*>

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:13

Er zijn vast meer bokkers met een mooie vijver, of plannen voor het aanleggen van een vijver..
Dus bij deze; een vijver- en vissentopic :)

Hier kunnen tips en ervaringen worden uitgewisseld.

En uiteraard kun je hier je eigen vijver showen. Graag zelfs :D Hoe meer voorbeelden, hoe leuker!

Ik ben vorig jaar verhuisd en ben toen begonnen met de aanleg van een vijver. Mijn tuin loopt op een helling, dus het is een grote vijver geworden beneden aan de helling, en boven een kleine vijver, en beide zijn verbonden dmv kleine stroompjes.
Na de winter was de vijver behoorlijk troebel, dus we hebben eerst zo veel mogelijk algen en blad eruit gevist, en vandaag een aantal zuurstofplanten gekocht, en een paar algeneters.. en nog een diamantsteur en wat moerasplanten voor rondom.
Afbeelding
En de grote vijver beneden.. hier moet nog wat aan gebeuren..
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... ed948e.jpg

Zijn er meer mensen die last hebben van reigers? En wat doen jullie er tegen?
Vorig jaar zijn er hier een aantal vissen opgegeten. Sindsdien hangt er weer een net boven. Maar ik zat te denken om zo'n sproeier met bewegingsdetector te bestellen.. Zou dat werken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:16

Wij hebben aan de randen (naar binnen toe) van die metalen dingen(armen? geen idee hoe ik het moet noemen :') ) met 5 rijen lijnen, dan kan de reiger niet vanaf de rand vissen :)
Verder hebben wij een groot filter met UV lampen die het alg letterlijk vernietigen en hebben een kraakheldere vijver :)

Mooie vijver zeg! Lekker ruim en zo te zien ook wel aardig diep?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:21

Dus dat werkt echt, zo'n lijnen?
Ik heb al eens gedacht aan stroomdraadjes, de paardenstroom loopt vlak langs de vijver dus dat is snel aangesloten.. maar ik was toch bang dat ie dan gewoon ernaast gaat staan, of in het water idd :+ Maar dat doen ze dus niet?

UV filter hebben we ook inderdaad. Heeft alleen in de winter een tijdje uit gestaan vanwege de vorst. De algen zitten gelukkig alleen nog tegen de rand aan, hopelijk maken die steur en de algeneters de randen schoon en kan de pomp de rest van het werk doen :)

De vijver is inderdaad best diep, net geen meter. En 1,5 x 2,5 meter groot.
En de kleine vijver zal zo'n 60-70 cm diep zijn.
Ik hou van vijvers <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:22

Ik weet helemaal niks van vijvers, maar dat visje in de titel _O_

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:24

Wj hebben zeer regelmatig reigers op bezoek (boom met reigernesten staat relatief dichtbij en die zit vol reigers :=). De reiger die vorige week kwam sliep heerlijk op de vijverrand, maar vissen lukte niet meer gelukkig :D
Wij hebben er geen stroom op, maar dat zou wel het meest ideale zijn :j

Die steur is ook briljant zeg :D hoe groot wordt die?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:30

Wij hadden vroeger ook vissen. Ook wij hadden een net over de vijver hangen, ook voor de katten geloof ik :+.
Ik vond 't in de winter altijd zo leuk, ijsbreken :D . (Geen idee hoe onze vissen de winters overleeft hebben. Hoe ze überhaupt overleefden. Ze kregen eten en dat was 't geloof ik).

We zijn nu weer aan het kijken voor een nieuw watertje, maar zonder vissen en niet al te groot. OUde vijver ging weg, omdat ik er misschien in zou vallen :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 07:43

Blijheid schreef:
Ik weet helemaal niks van vijvers, maar dat visje in de titel _O_

:')

Geen idee hoe groot een steur precies wordt, maar ik heb er wel eens een gezien van tegen de meter aan schat ik. Geen diamantsteur, daar zal ook nog wel verschil in zitten. Hij is wel heel erg tam. Erg leuk!

Leuk dat je ook weer een vijvertje wil, lovebodin!
Mijn vissen hebben de winter allemaal overleefd. Ijs maak ik nooit kapot, ze lijken 's winters wel te slapen.

Vroeger hadden we veel groene kikkers in de vijver. Erg gaaf. Toch nog eens kijken of ik ergens kikkerdril uit kan halen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 07:59

Mijn visjes zijn bijna allemaal opgevreten door een reiger. :( Hebben ze de hele winter overleefd onder het ijs (en voor zo'n ondiepe vijver vind ik dat een wonder), zijn ze nu op een paar weken tijd bijna allemaal opgevreten. Reiger staat gewoon midden in de vijver. :=

Hebben nu 2de, diepere vijver aangelegd, is nog niet af maar mettertijd komen er zeker vissen in !

Die algeneters die jij hebt, wat zijn dat juist ? Zou hier ook wel interessant zijn. En weet jij hoe ik de bodem van mijn vijver proper kan krijgen ? Er ligt veel vergaan organisch afval in denk ik, want de steentjes zijn bijna niet zichtbaar. Water is wel zeer helder (is vijver zonder filtersysteem).

Die steur is mooi, zo wil ik er ook graag 1 of 2. Stellen die bepaalde eisen ? Heb tot nu toe gewone goudvissen en daarvoor zaten er windes in, maar die zijn allemaal gestorven. :n

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:17

Leuk, een vijvertopic :D

Ben benieuwd hoeveel tips/ervaringen er komen, ben met mijn eerste vijver bezig dus er zullen allicht in het begin wel dingen mis gaan.

Wat ik trouwens mis op de foto's van TS zijn de zuurstofplanten in de vijver. Deze zijn cruciaal om de algengroei tegen te gaan. Zeker waterpest is zeer belangrijk (weet ik vanuit mijn aquaria-hobby). Ik geloof dat ze voor vijvers minimaal 5 bosjes per 1000 liter water adviseren en daar ook soorten tussen te zetten die in de winter door blijven zuiveren.

Mijn vijver, geen hele goede foto maar hij is zo groot dat hij niet echt op een foto past := :

http://i1183.photobucket.com/albums/x47 ... 5d794b.jpg

8nnemiek

Re: Het vijvertopic; aanleg, onderhoud en waterleven ><(((*>

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 09:34

jokari, zonde van je vissen! Reigers moeten ook eten natuurlijk, maar liever niet uit onze vijvers hè!
De algeneters, geen idee of het echt werkt, of ze echt de algen eten waar ik last van heb, maar het was het proberen waard vond ik. Ze zwemmen in ieder geval veel over de rand en bodem van de vijver, waardoor ze het groen los maken en dat kan dan weer worden opgezogen door de filter, dus het zal zeker iets helpen. Misschien in jouw geval dan minder handig, als er zo veel organisch materiaal op de bodem ligt, en zonder filter.
Je zou misschien wel regelmatig met een netje de bladeren eruit kunnen filteren.. en er bestaan vijver/zwembad-stofzuigers.. Maar zo lang het water helder is lijkt het me geen probleem. Vissen kunnen er tussen schuilen, en het zal vast ook voor voeding zorgen.
Voor de steur heb ik speciale steuren-voer gekocht.. en verder zijn ze vaak erg tam en komen langs de rand omhoog, waardoor katten enzo ze snel te pakken hebben. Daar zou je dus voorzichtig mee moeten zijn.

Annienke, wat een grote vijver! Gaaf :D
De tweede foto in de openingspost is een foto van vorig jaar. Ik heb laatst wat zuurstofplanten gekocht voor in de vijver. Die moeten natuurlijk nog goed groeien. Geen waterpest, maar wel wat andere soorten. Ook een paar met bloemetjes :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:34

mijn zuurstofplanten staan veel te diep om te kunnen zien. :D
zal deze avond eens wat foto's maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:36

Ik heb er geen zuurstofplanten in; maar andere snelgroeiende planten :) Die moet ik ook regelmatig even onderhouden, anders is straks de hele vijver 1 grote plant :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:36

Benieuwd naar de foto's, jokari!
Mijn zuurstofplanten staan ook vrij diep, en ook nog niet zichtbaar, maar dat is vooral omdat het water nog niet zo helder is. Dat heeft even tijd nodig.
Gisteravond kwam wel ineens een bakje boven drijven zonder grond en plantjes.. Ik hoop dat je plantjes ook zonder bakje verder groeien :=

Hoe doe je de planten onderhouden, vuurneon? Gewoon af en toe snoeien, zoals gewone planten?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:42

He leuk een vijvertopic!

Hier ook een vijvertje, sinds twee weken geen vis meer, de reiger is langs geweest, maar wel een absurd aantal slakken en ook weer een klont kikkerdril. :)

Planten 'snoeien' doen wij in de zomer vaak heel rigoureus, gewoon een grashark in de planten steken, even schudden zodat eventuele beesten er uit zwemmen en dan met een ruk een berg planten loshalen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:54

Inderdaad met een hark en dan een flinke ruk eraan geven en dan heb je zo een bos planten eruit gehaald haha :D werkt prima!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:24

Wahaha ik steek gewoon mijn arm in het water, grabbel wat planten vast en sleur die eruit. _O- .

Ik heb vandaag trouwens een paar overlevenden gezien van het reigerbezoek, waaronder een baby-visje van 2 cm groot, woehoe !! Hij heeft dus (nog) niet alles opgegeten. :D Ze zijn wel vreselijk schichtig, ocharme.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:14

He wat leuk een vijvertopic.
Ik ben ook gek op vijvers en hoor er volgend jaar ook één aangelegt te hebben.
Misschien mag ik hier meepraten en tips opdoen en vooral genieten van de mooie plaatjes van jullie vijvers.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:16

Hier ook een vijverliefhebber! Heb er nu 1,5 jaar in de voortuin eentje liggen, in etages. Paar vissen erin, maar weinig bijzonders.
Heb geen filter oid erin, maar spoel wel wekelijks (zodra temperatuur buiten hoog genoeg is) een uur lang. Hij begint nu goed helder te worden en kikkerdril is nu ook net uitgekomen, dus visjes hadden weer een feestmaal.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:24

niet de meeste mooie oplossing maar wel het beste.
niet alleen lijnen spannen over je rand naar binnen.
maar ook een paar visdraden over je vijver zelf heen spannen.
geen touw maar gewoon dun vis draad. dan weet je zeker dat meneer
of mevrouw reiger je vijver niet leeg eten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:49

Ja weet ik, maar dat is zo lelijk. :D Tweede vijver krijgt een stuk van meer dan 1m diep (eerste vijver is echt niet diep) met beplanting, dus maar hopen dat de vissen zich dan goed genoeg kunnen wegsteken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 07:56

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:42

Wij hebben onze bakken op koninginnedag drastisch schoongemaakt, en wat planten gefatsoeneerd. Foto's van nu heb ik niet, wel van vorig jaar.

Afbeelding
De randplantjes zijn wat van positie verwisseld, de iris die in de rand staat staat nu links. De uitloop van de filter komt namelijk rechts in die hoek als soort van waterval de vijver in, was niet handig met de irissen.

Verder hebben we nog de volgende bak als terras-afscheiding:

Afbeelding

Hier willen we nieuwe visjes inzetten. In de winter halen we de vissen er namelijk uit (die bak vriest heel makkelijk compleet dicht omdat hij helemaal boven de grond staat) en er zijn wat vissen overleden afgelopen winter in de vijver. We willen er nu sluierstaarten in zetten.

In de vijver leven ook nog 3 kikkers, hebben we dinsdag ontdekt. :D

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:45

ik heb geen vijver oid. maar wat je tegen de reigers kunt doen is, een aantal draden spannen vanaf je huis(hoogte van een zonnenscherm) over je tuin heen naar je schutting/schuur.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:55

Wij hebben staalmatten over onze vijver liggen, niet alleen voor de reigers, maar ook om onze kinderen. Maar moet wel eerlijk bijzeggen dat het alleen tegen de reigers helpt zodra het waterpeil niet te hoog is.

Wij hebben als als filter een natuurlijk systeem, dmv bakken met substraat. Dit werkt super en is goedkoper dan iedere keer een nieuwe uv filterlamp te kopen. Substraat blijft ongeveer vier tot vijf jaar goed, is ook afhankelijk van hoeveel zon op de vijver schijnt en of er bomen in de buurt staan ivm blad en ander boomrotzooi.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:56

wat waterlelies in het vissengedeelte zetten helpt ook wat en is een mooi gezicht, de leliebladeren kunnen de vissen onder schuilen en maakt ze onzichtbaar voor de reiger, reigers gaan alleen vissen als ze weten dat ze suc6 hebben, dus bij een open vijver waar de vissen goed te zien zijn, zien ze van bovenuit de lucht al.