Vraag over betalen griffierecht met een toevoeging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Vraag over betalen griffierecht met een toevoeging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 13:41

Zucht zojuist geprobeerd via de rechtswinkel na te vragen hoe dat nu zit met het betalen van facturen aan mijn advocaat. 80 cent per minuut en na 5 minuten nog niet doorverbonden dus wie weet zit er hier een slimmerik

Wat is het verhaal:

Ik heb een zaak bij mijn advocaat. Ik krijg een toevoeging in de kosten en mijn eigen bijdrage is 780,00.
Uiteraard lag de factuur meteen in de bus en heb ik met veel moeite (lees zelfs bij mijn ouders aankloppen) dit kunnen betalen.

Eindelijk is het zover, alles is naar de rechtbank, krijg ik nog een factuur voor de opgevraagde documenten bij de gemeente van 40 euro. en Voor het griffierecht van 75 euro.
Volgens mijn advocaat zijn dit kosten die ik zelf moet betalen. Wie oh wie kan mij dan vertellen waarom en zo bijelkaar wordt het toch nog even een duur grapje. Ik weet het, advocaten weten dit best wel, maar toch.

Hilli

Re: Vraag over betalen griffierecht met een toevoeging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:51

NM --> HTT.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:59

Ik ben bang dat het wel klopt. Een toevoeging is een bijdrage in de kosten van een mediator of advocaat, niet de kosten van derden zoals een gemeente of de rechtbank. De advocaat wordt (gedeeltelijk) betaald door de Staat, maar de overige kosten krijgt hij niet vergoed, dus moet hij aan jou doorbelasten. Dit is meen ik wel weer anders voor deurwaarderskosten, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik weet niet wat voor procedure je voert, maar aan het bedrag te zien is bij het vaststellen van de hoogte van het griffierecht wel jouw financiële situatie meegenomen. Over het algemeen is dit bedrag namelijk hoger.

Houd er wel rekening mee dat indien jij in het ongelijk wordt gesteld in de procedure, de proceskostenveroordeling ook voor jouw rekening is.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:04

Oke, dankjewel.....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:20

De eigen bijdrage van de raad voor rechtsbijstand is inderdaad exclusief griffierecht en op te vragen uittreksels.

Het griffierecht zonder toevoeging is vele malen hoger, afhankelijk van de soort zaak.

Voor meer info, berichtje sturen mag altijd.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:31

Het klopt inderdaad. De eigen bijdrage van de raad voor rechtsbijstand is wel bijna of helemaal het maximum. Het inkomen viel dus nog net onder de grens. Anders kosste het je nog meer.

Als jouw inkomen nu minder is als het peiljaar (2010 of 2011) kan je misschien nog bezwaar maken tegen de hoogte van de eigen bijdrage (moet wel binnen 6 weken na afgifte van de toevoeging.