Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 14:45

Bedankt voor alle meningen en tips!
Helaas gaat het elektrisch koken worden (en maar 2 pitten). Want een gasfles aansluiting mag niet van de verhuurder (studenten appartementencomplex) en de perilx aansluiting kan max 3600 watt trekken.

ChoiixJarig
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:38

Ho stop!!

Er zijn inductieplaten die daar op passen! Heb er zelf ook 1 namelijk! Zoek zo het type voor je op.

ChoiixJarig
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:47


OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:55

Dank je voor de link!
Maar helaas is die plaat dan weer buiten budget... :-P

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:38

Ik vind een nadeel van inductie (maar wellicht is dat ook bij de andere twee, ik ken alleen inductie en gas) dat die cijfertjes zo abstract zijn. Je kan 18 standjes bedenken, maar wat is "7"? Is dat "water blijft net aan de kook" of is dat "water kookt bijna over". Bij gas vind ik dat toch gemakkelijker om in te schatten...

Overigens zag ik dat die plaat hierboven nu heel ver is afgeprijsd, weet iet of dat ook al zo was toen ts de laatste keer keek?

labyrinth

Berichten: 1752
Geregistreerd: 05-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:15

secricible schreef:
Ik vind een nadeel van inductie (maar wellicht is dat ook bij de andere twee, ik ken alleen inductie en gas) dat die cijfertjes zo abstract zijn. Je kan 18 standjes bedenken, maar wat is "7"? Is dat "water blijft net aan de kook" of is dat "water kookt bijna over". Bij gas vind ik dat toch gemakkelijker om in te schatten...

Overigens zag ik dat die plaat hierboven nu heel ver is afgeprijsd, weet iet of dat ook al zo was toen ts de laatste keer keek?


Mwah, dat is ook een kwestie van wennen, toen ik voor het eerst op gas ging koken wist ik ook niet waar op de knop het water het beste bleef koken. Bij mijn ouders wist ik precies welk getalletje goed was voor koken etc, dat heb je snel genoeg door.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:23

Ik kook zelf ook op elektrisch. Ik heb nu die van de action, die bevalt heel goed. Ik ben van een 1-pits naar een 2-pits gegaan. Plaatje kostte 13€ geloof ik. Echt geen geld. Zelf gebruik ik de magnetron daarnaast heel veel. Diepgevroren slavink is met 5-6 minuten gaar en knapperig (na 4 minuten even omdraaien) en ook groenten zijn vaak vanuit diepgevroren met een minuut of 7 klaar (300gr). Een aardappel van 200-300gr moet 5 a 6 minuten. Als je dit combineert met je kookplaat kan je dus heel veel klaarmaken in een korte tijd. Zeker aardappels uit de magnetron zijn aan te raden, hele bijzondere smaak. Tot nu toe vindt iedereen die ze proeft ze ontzettend lekker.

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:26

hier ook iemand die zeer tevrede is met inductie.
als je goed koopjes jaagt, dan kom je echt wel een goede plaat tegen.
ook via marktplaats

kiki1983
Berichten: 1218
Geregistreerd: 12-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:18

smurfje schreef:
hier ook iemand die zeer tevrede is met inductie.
als je goed koopjes jaagt, dan kom je echt wel een goede plaat tegen.
ook via marktplaats

Ik heb zelf een inductie kookplaat van Miele te koop. 4 pits. Vraagprijs 75 euro maar biedingen mogen. Het hoeft niet zo duur te zijn hoor! Ik heb geen advertentie staan maar als iemand er 1 zoekt PB dan maar.

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:19

Inductie is inderdaad ideaal (mijn ouders hebben het)

Maar electrisch is best aan te wennen hoor. Houd er rekening mee dat het niet echt mogelijk is om dingen eerst op hoog vuur en dan op laag vuur te koken, duurt minstens 5 a 10 minuten voordat een echt hete plaat is afgekoelt. Als ik dat echt nodig heb, dan zet ik vaak zowel de grote pit als de kleine pit aan. Bak ik eerst op hoog (voor zover het echt hoog is op electrisch) wat ik moet doen, en dan verplaats ik naar de andere pit die een stuk minder warm is. Met overkoken begin ik vaak met een deksel op de pan, vaak kun je met het weghalen van de deksel, of de deksel half op de pan doen, veel van de druk van het overkoken weghalen.

Het is dus even wennen allemaal, en ideaal is het niet, maar opzich goed te doen hoor.