Huis kopen, hoe werkt het allemaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Huis kopen, hoe werkt het allemaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 14:57

Nou, ik heb mijn allereerste huis op het oog om te gaan kopen (mits dat lukt voor een leuke prijs), maar wat komt daar nu allemaal bij kijken?
Vandaag heb ik een eerste bezichtiging gehad samen met mijn vader en maandag heb ik gesprekken bij twee hypotheekadviseurs. Nog tips voor maandag om wat door te nemen?

Verder wil ik nog overleggen over wat er eventueel over te nemen is (vloer, gordijnen, dat soort dingen). Wanneer doe je dit? Tijdens de tweede bezichtiging?
En hoe zit het met een bouwkundige keuring? Wanneer laat je die doen (voor of na het bieden??) en moet je daar ook zelf bij aanwezig zijn? Lijkt me wel, maar is toch handig om zeker te weten.

Verder zijn alle tips en weetjes welkom, vanaf het punt van bezichtigen tot het moment dat je de sleutel hebt.

Esme_

Re: Huis kopen, hoe werkt het allemaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:46

Wij hebben een half jaar geleden een huis gekocht, toch erg spannend hoe en wat, hoop dat ik wat van je vragen kan beantwoorden.

Wij zijn eerst bij de hypotheekadviseur geweest om te kijken hoeveel we konden lenen. Daarna huizen gekeken, en een huis tegen gekomen wat we graag wilden hebben. Toen weer bij de hypotheekverstrekker geweest om te kijken mbt wat voor hypotheek. Daarna een aankoopmakelaar ingeschakeld en daarmee een tweede bezichtiging gedaan.
Toen begonnen het bieden, en toen dat rond was kregen we een (voorlopig) koopcontract. Hierin hebben we als ontbindende voorwaarde in opgenomen dat wanneer de bouwkundige keuring een bedrag gaf van hoger dan 5000 euro aan kosten we de koop konden ontbinden.
De keuring werd door een bedrijf gedaan, is bij ons via de aankoopmakelaar geregeld, we hoefden niet zelf aanwezig te zijn bij de keuring.
Toen werd de hypotheek aangevraagd, duurde ongeveer 2 weken voordat deze goedgekeurd werd.

Vanaf dat moment moesten we wachten op de overdrachtsdatum. Op de dag van overdracht liepen we met verkoper en beide makelaars nog een rondje door het huis om te kijken of alles nog in dezelfde staat was als bij bezichtiging.
Daarna naar de notaris en daar nog wat papieren tekenen, en toen kregen we de sleutel :)

Wij hebben dus gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar, is ons heel goed bevallen omdat het voor ons ook de eerste keer was, en we niet echt een idee hadden wat in welke volgorde te doen. Hij heeft ook goed voor ons onderhandeld over de prijs.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:56

Dat van in welke volgorde alles gaat vind ik ook erg lastig.

Een vriend van mij heeft laatst een huis gekocht en de bouwkundige keuring nog voor het bieden laten doen zodat hij daarmee meer geld van de woning af kon kletsen. Geen idee of dit gebruikelijk is, maar lijkt mij opzich wel een handig iets, je wil toch een zo laag mogelijke prijs betalen. En ik wil eigenlijk voordat ik ga bieden wel weten in welke staat het huis zich bevindt.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:02

En vergeet ook niet om 4 of 2 weken voordat je de sleutel krijgt je gas water en licht te regelen!

En denk om verzekeringen regelen!
Je kan ook zelf een beetje rond kijken voordat je alles via je hypotheekadviseur/verstrekker laat regelen

Verder zou ik op internet opzoeken hoe wat wanneer mbt de hypotheek regels, welke er misschien al veranderd zijn en welke er bijvoorbeeld in april veranderen. Daarnaast zou je de hypotheek vormen alvast kunnen opzoeken zodat je een idee hebt wat alles inhoudt en welke jij evt zou willen en wat bij jouw wensen aansluit.

Veel plezier! Hardstikke leuk je eigen huis kopen :) wij hebben in augustus onze sleutel gekregen. Gelukkig ging alles heel snel 1 juli wezen kijken, 2 dagen erna nog een keer en 8 augustus hadden we de sleutel al haha.

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:04

Je kunt inderdaad ook eerst een keuring laten doen. De kosten die uit de bouwkundige keuring kwamen waren boven de 5000 euro, en ipv het koopcontract te ontbinden zijn we toen weer opnieuw in onderhandeling gegaan.

Zo'n bouwkundige keuring wordt over het algemeen wel erg ruim geschat, zo werd er 1500 euro gerekend voor het op termijn moeten vervangen van de meterkast, terwijl ons dit uiteindelijk nog geen 200 euro gekost heeft. Als er erg hoge kosten uitkomen dus eerst even goed kijken en vergelijken voordat je erg schrikt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:09

liess: Ik heb inderdaad al heel veel informatie opgezocht over hypotheken e.d. Daar heb ik maandag ook die gesprekken voor en wil dan meteen kijken wat ik zou gaan kunnen bieden op dit huis.

esmee: zo dat scheelt wel behoorlijk tussen die schatting en wat het daadwerkelijk gekost heeft. Ik vind het zelf een beetje moeilijk om te beslissen wat ik ga doen, of ik de keuring dus vroeg laat doen en mee neem in het bieden, of gewoon als ontbindende factor in het contract opneem. Is het dan gek om er een lage prijs neer te zetten? Ik heb namelijk niet veel budget (over) om ook nog allerlei reparaties uit te gaan voeren.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:14

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:17

dat is een HK topic, lijkt mij niet dat lopende vragen perse in een HK topic gesteld moeten worden...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:19

Het is alleen een hk zodat er tot 500 pagina's gekletst kan worden... er wordt juist alleen maar over huizen aan en verkopen gepraat.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:53

Ik heb 14 dagen geleden getekend !

Mijn eerste stap was naar de hypotheek adviseur, Om te bekijken wat ik kon lenen, afhankelijk daar van gaan zoeken, en 3 de huis was/is helemaal wat ik zocht. 2de bezichtig gedaan met een aankoop makelaar, met hem daarna overleg gehad, en hij het het bieden gedaan. Daar uit gekomen, koop contrat getekend.

Nu hypotheek aanvragend, huis wordt nog beoordeeld voor de bank door een taxateur. Geen geen boauw technische keuring laten doen. Huis is net 6 jaar oud.

Overigens kreeg ik bij de eerste bezichtig boekje mee over het huis, daar stond een overzicht met wat de verkoperen mee neemt, wat hij achter laat, en wat ten overnamen is.

Nu is het afwachten op akkoord van de bank, en dan 2 april de sleutel.

Ik zelf heb een aankoop makelaar in de hand genomen, die regelt alles, en weet alles.
Net als een hypotheek adviseur, deze meneer regelt alles ook kwa bank zaken.

Uiteraard betaal je daarvoor.

Vragen ? Vraag maar raak, wie weet weet ik het.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:10

Het topic wat hierboven genoemd is is zeker geen 'kletstopic' maar juist voor vragen zoals dit. Er zitten meerdere mensen in die ook bezig zijn met het kopen van een huis of dat net gedaan hebben, ook komen er starters op de woningmarkt hun vragen stellen. Daarnaast komen er ook geregeld mensen langs die er beroepsmatig mee bezig zijn (zoals ik, hypotheekadviseur).
Zou dus zeker je vragen daar stellen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:33

ja hartstikke leuk dat topic, maar je komt er toch moeilijker tussen, je bereikt minder mensen en antwoorden op vragen heb ik daar nog niet echt gekregen ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:22

Ik heb alles bij een financieel adviseur neergelegd. Ik wilde ook gebruik maken van de starterslening wat hier in de regio gaande is en een vriend van mij heeft die misgelopen door verkeerde volgorde en dat risico wilde ik niet. (probleem met deze regio is dat de huizen té duur zijn op 1 salaris en daarom is die starterslening in het leven geroepen hier)

Bieden heb ik door mijn moeder laten doen, is ze stukken beter in dan ik :D.

Ik heb wel eerst een bouwkundig rapport aangevraagd, daarna ben ik pas gaan bieden. Was nogal een opknappertje en wilde voor mezelf eerst de schade in handen hebben. De verkopend makelaar was het trouwens niet met me eens, die heeft echt alles geprobeerd om me ervan af te praten. Voor mij dus reden des te meer om wél mijn volgorde aan te houden :=.

Bij een volgend huis zal ik de financieel adviseur overigens niet inschakelen. Ja, ze mogen mn hypotheek regelen, maar de rest doe ik zelf. Weet er nu allemaal een stuk meer over :).

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:35

Omdat er op LZP al een topic staat waarin je bovenstaande vragen en ervaringen kwijt kunt is in overleg met het moderatorteam besloten om dit topic te sluiten. Hierbij de al bekende link naar dat topic: [HTT] [HK]Bokkers op de woningmarkt!
Ook haal ik de HK-tag van dat topic af en maak daar een centraal topic van.