Iemand ervaring/tips ivm BOVEN stalling te bouwen/wonen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Iemand ervaring/tips ivm BOVEN stalling te bouwen/wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 18:29

Om een lang verhaal kort te maken, ik beschik over een stuk bouwgrond waar nu een grote schuur op staat ( 2 verdiepen van elk een 150 m2).

Nu overweeg ik de optie om deze af te breken, en een nieuwe bouw te zetten met beneden 4 paardenstallen (ik heb 3 arabieren en een kleine pony)
wasplaats, ed en hierboven een loft te maken, om zelf te gaan wonen.

Heeft er soms iemand tips/ervaringen voor mij? Ik veronderstel dat je afvoer/isolatie ed tussen verdiep 1 en verdiep 2 toch zeer goed moet zijn,
want ik zie mijn paarden graag, maar ik woon zelf liever niet in een stal(geur) :o . Nu ik besef ook wel dat je dat nooit volledig uit kan sluiten, ik woon nu
naast mijn paarden, maar erboven, maakt dat veel verschil? Ook qua stalondergrond, kan je bvb het geluid wat dempen, niet dat bij elke beweging je boven
erg goed "doeferdedoef" of zo hoort?

Even ter info: mijn paarden staan enkel gedurende de wintermaanden 's nachts op stal. Ze gaan sowieso dagelijks dan naar buiten (ook bij sneeuw) en tijdens de lente/zomer/herfst staan ze 24/7 buiten met schuilstal.
Ik heb nog een extra opslagplaats voor hooi, het is altijd wel handig als je bij de winter natuurlijk iets binnen handbereik hebt, maar ik hoef dus niet meteen een grote opslagplaats hiervoor.

Wat vinden/denken jullie? Het stuk bouwgrond is niet groot genoeg om én paardenstallen én een woongedeelte naast elkaar te bouwen...
o ja laatste vermelding: ik werk bij een bankinstelling dus qua financiële kant kan ik alles prima uitpluizen ;)
Laatst bijgewerkt door JoCo op 13-11-12 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re: Iemand ervaring/tips ivm BOVEN stalling te bouwen/wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:30

Heb je wel riolering dan? Want dat lijkt mij wel nuttig :=

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 18:32

Haha ja natuurlijk, er is een aansluiting op de riolering, water, elektriciteit, internet, ed, maar ik ben ook van plan volledig afbreken en heropbouwen, dus ik kan alle nutvoorzieningen leggen waar ik dat wil...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 18:38

Is iets verbouwen (wat heel oud is, geen fundering, slecht dak, ed) nl niet moeilijker/duurder dan afbreken en heropbouwen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:40

Ik zou eerder slopen en opnieuw bouwen; dan weet je ook dat het in 1 keer goed is en je er jaren van kan genieten en het precies zo kan maken zoals jij wilt.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:41

Zit er wel een woonbestemming op?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 18:55

@vuurneon: ja dat is waar, maar denk je dat het (veel) verschil maakt in kostenplaatje?

@Figaro: ja er mag inderdaad een woning op gebouwd worden

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:58

Wauw, gaaf hoor! De tweede verdieping van de schuur is nooit gebruikt als woning?
Ik denk idd dat slopen en herbouwen goedkoper is dan renoveren.. Ik zou eens een paar aannemers uitnodigen!
Heb je misschien een foto?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:55

Neen, de 2de verdieping is inderdaad nooit gebruikt als woning. Nu ben ik zojuist wel op 1 serieus probleem gekomen (makelaar was hier), als ik VERBOUW mag ik hetzelfde woonvolume behouden, ttz die 300m2, maar als ik afbreek + heropbouw gelden de nieuwe afmetingen, ttz 70 m2 beneden en 70 m2 boven -:(- wat ik te klein vind. Nu zou ik een afwijking kunnen vragen, nl 100m2 en 100m2, wat ik dan wel weer ok vind, maar dat was zeer twijfelachtig om daar een goedkeuring voor te krijgen.
"verbouw" dan is het logische antwoord, nja dat schijnt zo duur te zijn (een 1000e per m2, dus tel maar voor 300m2 slik slik)... Ik stuur je zo een pb met foto's.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:04

Zit er geen maas in de weet waardoor je juridisch gezien verbouwt, maar toch een nieuw spul laat neerzetten?

Het is fijn om niet door je stal te hoeven lopen om naar binnen te willen. Paarden zijn leuk, het is alleen niet prettig om door je stal heen naar boven te moeten of dat je paarden gedag komen zeggen als jij zit te pimpelen op het terras. Houd het woonhuis en de stallen dus zoveel mogelijk gescheiden, zodat je niet altijd in de paardenzooi leeft.

Verder krijg je op deze manier waarschijnlijk een schuin dak, dat is warm!

Qua herrie valt het vaak wel mee, dat is een kwestie van gewenning.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:08

Ik ken een manege daar hebben ze een groepsgebouw boven een stallengebouw.
Is heel leuk, je ruikt er niks van.. Alleen je hoort ze wel..

8 = voertijd dus schoppen tegen de deuren :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:13

Hihi paarden in een geuidsdichte box zetten :D

Ik heb in een soort 'hotel'kamer boven de paarden gezeten en ik hoorde ze wel continu; hinnik, briesen, stampen etc. Maar ik denk dat je er wel aan kan wennen :) behalve als er een verkoudheid is en ze gaan regelmatig hoesten en proesten.

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:16

In Toscane leefden vele mensen vroeg op die manier volgens mij, maar op een gegeven moment mocht het niet meer omdat het onhygiënisch werd bevonden door de regering. Ik was afgelopen zomer nl in zo'n omgebouwd stalhuis (nu zijn de stallen dus ook omgebouwd tot woonruimte) en toen heb ik er wel het een en ander over gehoord. Ookal ging dat voornamelijk om koeien en varkens denk ik :)

Dat waren wel huizen uit andere tijden en natuurlijk in een ander land :P Verder weet ik het hele verhaal erachter ook niet precies meer :) Als je goed rekening houdt met isolatie, ventilatie enz kan het vast een mooi project worden. Lijkt me dat het ook behoorlijk warm kan worden boven zo'n stal? Scheelt wel stookkosten haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:19

Ik heb ook wel eens geslapen boven de paarden. Moet zeggen dat ik weinig last heb gehad van geluiden, maar nu ben ik sowieso iemand die daar nooit zoveel last van heeft. Was net als vuurneon een hotel boven de stallen.

Is er geen mogelijkheid om het af te breken tot op de fundering oid? Zodat het meer ene soort van grondig verbouwen wordt ipv helemaal slopen? Ik ken ook wel mensen die een nieuwe buitenmuur om een bestaand (heel oud) gebouw hebben gezet en vervolgens van binnen uit zijn gaan slopen. Nu ben ik echt de grootste leek op bouwgebied, maar is het geen idee om wat aannemers te vragen naar de opties en mogelijkheden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:22

Overigens zou ik de paarden dan wel op rubberen matten zetten en ook rondom in de stal; filter je al een hoop uit denk ik qua stampen of schrapen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:28

De geluidscoulisse nog tot daar aan toe, maar ik zou woning en stal gescheiden willen houden, omdat je beide kwijt bent als er een keer brand uitbreekt. Ik weet de percentages niet van woningbranden tov branden op stal, het is erg genoeg als een van beide gebeurt, maar in een dergelijke situaties ben je in het ergste geval alles kwijt. Je huis, de stal, en de paarden die er (godbehoede) misschien in staan en niet gered kunnen worden.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:34

Vudress schreef:
Zit er geen maas in de weet waardoor je juridisch gezien verbouwt, maar toch een nieuw spul laat neerzetten?

Jawel een handige aannemer (met ervaring van vergunningen) kan dat voor je regelen!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:39

@Sjimmy: hmmm eerste stap is dan maar naar de gemeente en een aannemer laten komen. Want voor ik begin met dit project, wil ik natuurlijk wel geschreven zekerheden... het is me een te groot risico+kostenplaatje anders

@Cassidy: bij brand ben ik nu niet meteen bang voor alles kwijt te zijn, natuurlijk blijft het een feit dat alles dan effectief weg is, maar nogmaals, ik heb reserve-stallen + ik werk bij een financiële instelling en doe zelf in verzekeringen. Alles is zodanig verzekerd dat bij een total loss, ik er genoeg voor krijg voor de wederopbouw. Ok daar betaal ik ook een premie voor die niet goedkoop is, maar dat heb ik ervoor over.

Wat betreft geluidsoverlast, ik slaap nu naast de paarden :-) dus ik ben wel gewend ze te horen. Maar nogmaals het gaat ook maar over een 3-4 maanden 's nachts op stal, voor de rest staan ze altijd buiten.

@Marlinda: hygiëne is wel een erg belangrijk punt. Vandaar dat ik dus voorstander was van opnieuw bouwen, dan kan je alles tot in de puntjes voorzien qua isolatie, enz.

@Vudress: neen, het is idd helemaal niet de bedoeling door de stallen te moeten om in je woning te geraken. Een stukje van de benedenvloer zou nl dienen als garage/berging. Daar komt dan ook de trap naar boven + achteraan is er nog een trap voorzien, om dadelijk naar de eerste verdieping te gaan.

Maar waarom denken sommigen onder jullie dat het dan "warm" gaat zijn op de bovenverdieping? Want als de warmte zodanig kan stijgen, kan de geur dat toch ook, of ben ik nu totaal verkeerd? Dus als je weet ik veel wat voor isolatie voorziet om de geur tegen te gaan, ga je toch ook automatisch de warmte tegen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:45

Ik weet niet waar je woont maar in Essen (als ik het goed heb de doorgaande weg tussen Essen en Nieuwmoer, vanuit Essen gezien aan de linker kant is een paar jaar geleden zo'n huis gezet. Misschien de moeite waard om eens te gaan kijken bij die mensen. je kunt het huis van de weg af zien.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:17

Je kan alles opnieuw neerzetten. Eerst de hele binnenkant weg slopen en daarbinnen in al bouwen en dan als laatst de oude muren weghalen.