Schadeclaim na lekkage in badkamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuSem

Schadeclaim na lekkage in badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 17:02

Hallo bokkers,

Sinds 7-9-12 hebben wij de sleutel van onze nieuwbouwwoning.
De badkamer is casco opgeleverd, d.w.z. dat de aan- en afvoer leidingen afgedopt in de hoek van de badkamer zijn opgeleverd.

Wij zijn in zee gegaan met een badkamerleverancier, welke de installatie en het tegelwerk aan diverse onderaannemers heeft uitbesteed. Wij betalen de badkamerleverancier het sanitair e.d. en de tegelzetter, installateur en stucadoor betalen we apart, maar deze onderaannemers zijn door de leverancier aangesteld als zijnde betrouwbare partij (we zouden eerst op zijn initiatief in zee gaan met een andere aannemer, maar daar wilde hij niet meer mee samenwerken i.v.m. een aantal slechte ervaringen).

Nu is het dus zo dat vanaf 10-9-12 de onderaannemers aan het werk zijn gegaan, eerst de installateur om alle leidingen op de juiste manier in de vloer en wanden te leggen, toen de stucadoor om de wanden te stucen, toen de tegelzetter en kitter en daarna weer de installateur om het sanitair te plaatsen.

Sinds 8-10-12 zijn we in onze woning gaan wonen, en vanaf dag 1 hebben we al lekkage die vanuit de badkamer komt. Inmiddels hebben we (op ons eigen initiatief, want zowel de leverancier als installateur als kitter/tegelzetter wijzen een beetje naar elkaar) een aantal dingen uitgesloten.
- het toilet is het niet
- de kraan op het badkamermeubel is het niet
- de verwarming is het niet
- de douchebak is het niet
- de aanvoerleiding is het niet.

Het lijkt nu vanuit de afvoer van de douche te komen. Inmiddels is er op de begane grond ook een vochtplek die niet meer verdwijnt (dus wel droogt, maar vies opdroogt).

Behalve deze lekkage hebben we al meer problemen gehad:
- tussen de aansluiting van het toilet in de badkamer en de afvoer zat een rubber dubbel, waardoor we op een andere plek dus ook al lekkage hebben gehad, dit is inmiddels verholpen
- kraan op badkamermeubel was niet goed aangesloten en lekte wat op het meubel zelf, dit hebben we zelf opgelost
- het badkamermeubel was beschadigd, daar komt een nieuwe voor
- er zit een waas in de douchewand, die er niet uit te poetsen is.

Ik ben het inmiddels goed zat, ook vanwege de lakse houding van alle partijen.
Het ziet er naar uit dat de vloer opengehaald moet worden, om bij de afvoer te kunnen.

Wat moet ik nu richting welke partij, ik wil i.i.g. een schadeclaim gaan indienen (niet bij mijn verzekering, maar bij een van de aannemers?). Behalve voor de vochtplek en de herstelwerkzaamheden, maar ook voor al het ongemak en de manier hoe ze met ons omgaan. Ook met het oog op de problemen die we al gehad hebben.

Mochten er echt problemen ontstaan, ga ik i.i.g. de rechtsbijstand inschakelen, maar ik vroeg me af hoe bokkers hier over denken?

MargreetW

Re: Schadeclaim na lekkage in badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:08

Niets op eigen houtje gaan doen hoor, wij hebben ook lekkage gehad in een nieuwe badkamer.
Wat je wel moet doen is je eigen verzekering in schakelen die dan een schade-expert stuurt. Aan de hand van zijn bevindingen (schriftelijk) kun je via je rechtsbijstand verzekekerin een claim indienen.
Wat je wel zelf kunt doen is alle betrokken partijen een aangetekende brief sturen met de mededeling dat je dus een schade-expert in de hand hebt genomen en dat je de rechtsbijstand hebt ingeschakeld.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:36

Rechtsbijstand inschakelen en hen een schade-expert laten sturen. Wij hebben na 2 jaar lekkages eindelijk de rechtzaak tegen de aannemer gewonnen dankzij de inzet van de rechtsbijstand. (was zelfs verbouwing van de buren).

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:40

Maar ook je eigen verzekering inschakelen hoor. Dat heeft bij ons toen goed geholpen. Want door de lekkage was ons toilet beneden helemaal aangetast en via hun verzekering en schade-expert kregen we wel het deel van het toilet vergoed dat was aangetast maar het andere deel niet, was heel leuk.
Via onze eigen verzekering werd ook de rest keurig geregeld.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:41

Zeker :j . Mijn rechtsbijstand zit bij onze verzekering in, dus dat is wel handig idd. Kan het alvast gemaakt worden.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:16

Je moet allereerst een aangetekende brief naar de verantwoordelijke(n) sturen met de constatering dat er een lekkage is en jij hen in de gelegenheid stelt die te verhelpen. Ook geef je aan dat er schade is ontstaan die zij ook dienen te repareren cq te vergoeden. Je stelt een termijn waarin zij dienen te reageren. Bijv. 10 dagen na dagtekening van de brief. Ook vermelden dat indien zij niet binnen de gestelde termijn reageren jij de lekkage zal laten repareren door een derde bedrijf/persoon en de kosten op hen zal verhalen.
Alleen door de aannemers een kans te geven om de zaak op te lossen sta je sterk genoeg om later verhaal te kunnen halen. En je moet kunnen bewijzen dat je hen een kans hebt gegeven. (dmv de aangetekende brief) maar kijk maar eens op de website van je rechtsbijstand, daar staan ongetwijfeld tips hoe te handelen.
Succes!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:45

Nooit maar dan ook nooit de schade door anderen laten herstellen en zeggen dat je de kosten op de eerste installateurs verhaald, je hebt niks meer te bewijzen.
En ik begreep dat TS al een laatste termijn had gesteld toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:50

Niet zelf iets doen , de rechtsbijstand weet precies hoe ze hier mee aanmoeten en kunnen je de juiste weg wijzen., Alle stukken verzamelen, hele verhaal duidelijk op papier, ook wat je tot nu toe hebt gedaan richting aannemer.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:50

Nee, zo bedoelde ik het inderdaad niet Margreet, daarom moet je je verzekering en rechtsbijstand inschakelen als de aannemer niet reageert. Als je het nu zelf laat maken is je bewijs weg. Pas in opdracht van verzekering en rechtsbijstand laten maken (zij hebben bij ons alles geregeld aan vaklui, dat is echt fijn, want zij hebben ervaring met goede mensen en dan weet je dat je goede werklui krijgt).

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:52

Ikzelf ben schadebehandelaar.
Ik zou de schade melden op de opstalverzekering. Deze zal de schade voor je in behandeling nemen. Deze zal vervolgens de uitgekeerde schade ook gaan verhalen op 1 van de aansprakelijke partijen. Laat hun het maar uitvechten!

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:11

Ik wil juist mijn eigen opstal niet aanspreken. Mocht er een volgende schade zijn heb ik een eigen risico (ik heb zelf bij de verzekeringsmaatschappij gewerkt)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:27

Als dit niet jouw schuld is dan zal je eigen risico toch niet aangetast worden.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:31

Wel als mijn maatschappij uitkeert.. zij verhalen dat zomaar..

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:32

Ja maar als die schade gewoon terug te leiden is op de aannemer, dan verhalen ze dat bij de aannemer en kost het jou geen geld.

Of je hebt een butverzekering := .

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:34

A.chmea is geen butverzekering :=

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:41

Maar waarom moet je dan je eigen risico betalen als het niet jouw schuld is?

En wat wil je dán doen? Met een knuppel naar de aannemer :P ?
Er lijkt mij niks anders op te zitten dan je rechtsbijstand/verzekering inschakelen (ik weet niet of je rechtsbijstand hebt en of die onder jouw verzekering valt).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:44

Ow joh, dat is toch echt niét bij alle maatschappijen hoor. Zou voor mij wel een reden zijn om over te stappen.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:54

Tegenwoordig is het zo dat je het wel mag melden bij je eigen verzekering en dat zij dat terugvorderen. Aldus mijn verzekeringsadviseur.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:58

Ik heb i.i.g. rechtsbijstand, die ga ik sowieso inschakelen, heb het beide bij de zelfde maatschappij ondergebracht, dus laat ze het dan onderling maar regelen..

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:12

Ben je lid van Vereniging Eigen Huis? Zo ja, dan kun je daar ook advies inwinnen.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 20:24

Das ook een goede, zijn we inderdaad lid van!